Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door yana »

mijn kater gizmo heeft ( vermoedelyk) artrose. hij krijgt nu sinds paar weken flexadin (glucosamine supplement) snacks en om de dag metacam. Ik wil natuurlyk vd metacam af.
Hoe kun je het best afbouwen en de traumeel opbouwen?

Per halve kg of per hele kg metacam eraf?

Ik had paar dagen savonds 1 traumeel gegeven. Lykt wat te doen. Had gister ook smorgens traumeel gegeven om op te bouwen naar de aanbevolen dosis van 2x dgs 1 pil. Daarna leek hij duf. Of misschien had hij pyn ( beginverergering is vry bekend by homeopathische spullen). Herkent iemand dit? Moet je langzaam opbouwen? Toch volhouden?

Herkent iemand ook tegenstrydige signalen? Toen we begonnen met alles deed hij weinig meer. Alleen op de paal liggen. Niet meer rennen draven of mee spotje spelen. Niet mee naar boven niet erby met opstaan, niet erby met thuiskomen...hij ging met alle medicijnen weer vooruit, stond weer by de deur met thuiskomen, begon weer wat te draven, wat meer te praten en te reageren op Spotje, is er boven weer by..Vorige week zaterdag echter stond hij weer niet by de deur met thuiskomen. Maar afgelopen woensdag heeft hij wél als een gek gerend door het huis met Spotje wat dan weer super is. 😳 (ok was half uur na zn allereerste traumeel maar of dat zo snel werkt...). Is ik weet niet hoelang geleden dattie zó gerend heeft. Kan het me niet heugen.
Maar nu net stond hij ook weer niet by de deur met thuiskomen maar hij heeft vanmorgen wél weer gerend. Vanuit de kattebak, sprong over de speeltunnel, strak de hoek om de hal in, in volle galop nar boven en ook daar hoorde ik hem nog. 😳
Dat vind ik dus raar; zowel positieve als negatieve dingen.
Kan hij meer pyn krygen van te veelbewegen? Gedoseerd bewegen is goed by artrose maar ik denk dat hard rennen daar niet onder valt?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door Sansan »

Hmmm eerst een vraag: Gaf je hem vorige week zaterdag, toen hij voor het eerst weer niet bij de deur stond, al minder metacam?

Hij kan zeker van wild bewegen meer pijn hebben, dat is oa bekend bij honden dat je de volgende dagen na een flinke belasting meer metacam geeft.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door yana »

Nee heb nog niet afgebouwd met metacam. Dwz, ik geef wel eens voor 4.5 kg of4.6 ipv 4.99 kg omdat je die tussenverdeling slecht kan zien. Maar heb niet bewust afgebouwd.

Die wisselende signalen zijn echt raar: week ervoor ook, maandag begin deze maand; sochtends fyn aan spelen geweest met Spotje en dan savonds niet meekomen naar boven😳
Laatst gewijzigd door yana op 15 sep 2019 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door Synemios »

Ja ook bij katten kan meer bewegen meer pijn geven.
Het is inderdaad dubbel, ze gaan meer bewegen door dat ze zich beter voelen, maar dat meer bewegen kan weer voor meer pijn zorgen.
Daar moet je een balans in vinden en dat is erg lastig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door yana »

Ok is dus wel een bekend fenomeen ook by jullie. Denk dat ze zélf moeten leren wat hun grenzen zijn?


Iemand bywerkingen gehad vd traumeel of beginverergering?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door Sansan »

Nee dat doet een dier niet en mensen vinden het ook lastig. Die bezuren het ook en nemen dan wat extra.

Ik heb nog nooit verergering gemerkt met traimeel
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door Synemios »

Nee geen bijwerkingen gezien, maar ik heb bij Oscar sowieso weinig van de traumeel gemerkt.
Maar het kan natuurlijk wel degelijk begin verergering zijn bij Gizmo.
Afbouwen metacam zou ik per halve kilo doen.

Veel katten zijn moeilijk af te remmen en ze zien de link niet tussen te veel doen en dan later weer pijn.
Tenzij het direct optreed misschien maar vaak is dat niet zo met artrose.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Artrose, opbouwen traumeel, metacam eraf

Bericht door yana »

Per halve kg dacht ik ook aan. Maar heb je dan éérst de traumeel op volle sterkte gedurende 14 dgn? Of bouw je die gelyk op met afbouw metacam?
Lykt my mogelyk probleem tegelyk te doen omdat traumeel even kan duren eer het werkt. Ook weet je dan niet wat wat ( niet) doet als je dingen tegelyk doet

En jullie advies is dus meer pynstilling te geven dag na ( of dag van?) extradolle speelbui?

Het klopt dus dat artrose soort golfbeweging laat zien? Periodes waarin het beter gaat ( meer activiteit minder pyn) en slechtere periodes? Ik had eigenlyk een constante in mn hoofd. hij krijgt pynstilling en glucosamine dús moet hij , op bepaald niveau, blyven ( tot artrose verergert uiteraard). Maar misschien klopt mijn denktrand niet
Plaats reactie