Hoe vaak een senioren check?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Hoe vaak een senioren check?

Bericht door Moni3 »

Inmiddels heb ik Kees al weer een half jaar, zij is na 3 maanden nog bij de dierenarts van het asiel geweest ter afsluiting, en onlangs bij een dierenarts hier in de buurt voor iets kleins en ter kennismaking. Iedereen zegt steeds dat Kees er prima uit ziet (en voelt). Maar ja, ik denk dat het ook slim is haar bloed en urine eens te laten controleren. Hoe vaak is dat nodig, dan wel te adviseren?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Cerna

Re: Hoe vaak een senioren check?

Bericht door Cerna »

Ik begin met een seniorencheck wanneer de kat 8 jaar is en wanneer alles prima is en er met de kat ook niets aan de hand is, herhaal ik het twee jaar later opnieuw. Vanaf 12 jaar doe ik het jaarlijks zodat ik met een behandeling kan beginnen wanneer de ziekte nog in een beginfase is. En dat geldt dan vooral voor de nieren.
Urine laat ik eigenlijk nooit controleren tenzij er een aanleiding voor is. Ik vind dat namelijk zo'n stressvol gebeuren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe vaak een senioren check?

Bericht door Rik »

Ikzelf zou ongeveer zeggen 10, 12 of 13, 14 of 15 en daarna elk jaar. Je kunt ook combinaties van checks doen. Bijvoorbeeld ene jaar bloed en ander jaar urine (als dat makkelijk gaat met de juslepel methode).

Kees zit dus met 14/15 flink aan de seniorenkant. Zeker ook met de spondylose.

Ik geloof dat je aangaf dat ze eind december nog allerlei bloed- en ander onderzoeken heeft gehad. Dus je zou ervoor kunnen kiezen om eind dit jaar nog alleen een algemeen onderzoek met urine kunnen doen en het jaar daarop een bloedonderzoek (tenzij je het gevoel hebt dat dat eerder zou moeten). Je kunt er ook voor kiezen (omdat ze dit jaar al meerdere keren onderzocht is) het onderzoek naar lente 2020 te tillen en dan gelijk alles mee te nemen (bloed, urine en foto's voor spondylose, als je natuurlijk wil weten hoe het daar nu mee staat).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Hoe vaak een senioren check?

Bericht door Moni3 »

Onlangs de papieren erbij gehad van het asiel en zij is net voor de Kerst vorig jaar ingebracht maar de onderzoeken waren een maand later. Zelf zat ik ook te denken aan in januari weer terug gaan en dan zowel bloed als urine check. En aan de hand van de waardes dan kijken weer over een jaar check doen of misschien sneller.
En als ik iets aan haar merk dan altijd sneller natuurlijk.
Weer een foto voor de spondylose lijkt mij niet zo nodig. Meer alert blijven op pijn en wat ik kan doen het zo fijn mogelijk te maken voor haar.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
jaekry
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2020 19:34

Re: Hoe vaak een senioren check?

Bericht door jaekry »

Net geregistreerd. Onze Ragdoll poes is oud. Heel oud voor Ragdoll begrippen, ik moet de stamboom erbij pakken maar volgens mij 18 jaar nu.

Waarom ik nu reageer, die "senioren check", mooi woord. We proberen haar goed in te schatten, maar het is soms zó moeilijk. Ze is nierpatiënte, maar ook kieskeurig. Dus soms is het gewoon: als ze maar eet, niervoer of niet.
Ze kruipt NIET weg als ze niet lekker is. Ze kruipt binnen 5 seconden op schoot zodra je gaat zitten. Ze eet goed. Gaat nog steeds op de bak (verdieping hoger). En toch... ik twijfel zo vaak.

Ze kletst niet meer non stop. Kijkt soms nors en bozig. Slaapt veel. (Duh.) Soms zakt/glijdt ze door haar pootjes bij afspringen van de banken om vervolgens een meter hoog op een kruk te springen om maar bij ons te zijn. Poetsen van achterlijfje lukt niet zo goed meer, de rest houdt ze bij. Knopen knip ik er gewoon uit, kampioen of niet, ik ga niet trekken aan de dame.

We gaan half jaarlijks voor de "APK" naar de HA (temp, hartslag, urine, kracht testjes, algehele observatie), maar hoe weet ik nu (beter) hoe ze er aan toe is? Alle geijkte symptomen lijken niet van toepassing?

Enige tips, adviezen en/of gedachtes zijn van harte welkom.

Bonus vraag :: Zou ze de oudste ragdoll van Nederland kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe vaak een senioren check?

Bericht door Synemios »

Ik doe het ieder jaar vanaf dat ze 8 zijn.

Jaekry, wordt er ook bloed onderzocht op suikerziekte, schildklier etc?
Moeilijk bewegen kan ook artrose zijn daar zou je bijvoorbeeld synopet voor kunnen geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie