Katten en drukke weg

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Grumpy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2019 09:12

Katten en drukke weg

Bericht door Grumpy »

Hallo iedereen,

Een jaar geleden hebben we onze lieve kat, die hier was aangespoeld en die we geadopteerd hadden, na reeds 1 jaar door ziekte verloren. We waren hier werkelijk kapot van, maanden nadien nog tranen en verdriet. Zeker als je weet dat we er kort voor onze twee vorige katten op 1 week tijd hebben moeten laten inslapen, en dan nog een buitenkat verloren aan ziekte.
Na veel piekeren hebben we dan toch beslist om te gaan voor twee nieuwe adoptiekatten: één voormalige zwerfkat van anderhalf die bij de vorige eigenaar was weggehaald en één zwarte kitten.

Die twee konden werkelijk geweldig met mekaar opschieten, de oudste had de jongste onder haar hoede genomen, ze speelden samen, sliepen samen. Onze grootste vond het hier prachtig en kwam elke dag wel met één of meerdere muizen, ratten en de occasionele vogel aanzetten. Wij wonen vrijstaand met kilometers veld achteraan, maar helaas ook een vrij drukke weg vooraan. Ze kende de buurt al goed. Mijn buurvrouw zei me dat ze ook al in de voortuin van hun buren rond liep, langs de weg. We vertrouwden wel een beetje op haar geslepenheid en ervaring.

Tot het noodlot opnieuw toesloeg.

Verleden vrijdagavond de buren aan de bel, ik wist het dadelijk. Onze lieve kat lag op de weg, aangereden en op slag dood, Onze wereld stortte opnieuw in.

Dit was ons nog nooit overkomen, alle katten ervoor hadden we verloren aan ziekte, maar dit was onze ergste nachtmerrie.
Nu hebben we nog onze kitten van 5 maanden die haar zusje kwijt is, we verwennen haar rot, maar willen haar ook niet binnen houden gezien ze heel graag buiten wil.

Eerste voorzorg is alvast een fluo bandje en we proberen er een oogje op te houden buiten, ik heb haar leren in de tuin te gaan met een tuigje, maar af en toe staat ze in de voortuin. Katten blijven katten. Iedere keer er een wagen voorbijkomt klap ik luid om dit te associeren met gevaar. Als we deze ook nog zouden verliezen weten we echt niet meer wat te doen.

Heeft er iemand echt goede methodes met katten van de weg te houden? Ik lees soms sproeien als er een wagen voorbijkomt maar ze is zo snel dat dit heel moeilijk lijkt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Katten en drukke weg

Bericht door Anne »

Heb je de mogelijkheid om je tuin af te zetten? Gehaal catproof maken zodat ze echt niet bij de weg kunnen komen.
Anders je kat aan een tuigje buiten laten? Meer zou ik ook niet weten
Hier ook een paar katten aan de weg kwijt geraakt, je kan het ze niet afleren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Katten en drukke weg

Bericht door Mleen »

Pfoe wat heftig hee! :( Allereerst heel veel sterkte gewenst met het verlies!

Dat gezegd hebbende is wel de reden dat ik mijn katten alleen maar in onze eigen afgesloten achtertuin wil hebben... Ik zou ze nooit vrij buiten rond laten lopen. Niet alleen vanwege het gevaar van aanrijdingen, maar ook kwaadwillende mensen, ziektes etc.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten en drukke weg

Bericht door castratenkoor »

Ik laat mijn katten ook niet vrij rond lopen. Veel te veel gevaren en ik wil graag altijd weten waar ze zijn. Mijn katten komen buiten in een buitenren van 10 meter. Ze kunnen er zelf in en uit via een kattenluik. Bevalt heel erg goed! Mijn katten verongelukken niet en de buren hebben geen last van ze.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Katten en drukke weg

Bericht door Synemios »

Wat heftig, sterkte met het grote verlies.

Sproeien, klappen etc vind ik nou niet echt vriendelijke methodes en het helpt ook niet.
Volgens mij krijg je er alleen maar een nerveuze kat van straks.
Ik zou mijn tuin afzetten en er een kat van ongeveer dezelfde leeftijd bij plaatsen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie