Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Zotvanpoezen »

Als we eerlijk willen zijn met onszelf moeten we toegeven dat veel katten voeding krijgen die ze uit zichzelf in de natuur nooit zouden uitkiezen maar het toch opeten omdat er smakelijke lokstoffen inzitten.
Het is aan ons om ons niet te laten verleiden door marketing, prijs, gemak, geur of uitzicht van het kattenvoer, maar te kijken wat een kat (carnivoor) echt nodig heeft. Ik zeg niet dat we onze katten alleen maar muizen, vogels, knaagdieren en haasachtigen moeten voeren, maar we moeten toch zoveel mogelijk rekening houden met wat katten echt nodig hebben en wat niet.
Twee van mijn katten lusten ook wat brokjes (10 % van hun voeding, de rest blik met veel vlees), maar ik heb bewust gekozen voor een merk die het meest bij de kat als carnivoor past. Dit is mijn keuze, en ik weet niet of ze daardoor langer zullen leven ;-) .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Zelf ga ik steeds meer het gevoel krijgen dat het weinig uitmaakt wat je geeft,granenvrij of niet.
4 van mijn katers kregen blaasgruis en eentje niet terwijl ze allemaal hetzelfde voer kregen met granen erin.
Degene zonder blaasgruis is het oudst geworden (17 jaar) De rest allemaal tussen 9 en 11 jaar.

Ik moet wel zeggen dat het heel vaak gebeurd dat honden die ontzettend veel jeuk hebben en zich tot bloedens toe kapot bijten granenvoer kregen,bij overstap naar granenvrij brokken ging de jeuk weg en kregen ze weer een mooie vacht,
Cerna

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Cerna »

Ik geloof ook niet in het graanvrije-'sprookje' en ik geloof ook niet dat KVV het gezondste kattenvoer is.
Ik heb nu nog 5 katten en dertien katten zijn inmiddels sinds 1977 gaan hemelen. Die katten aten wat destijds de supermarkten verkochten en dat waren merken als Kitekat, Felix, Tom Poes en Whiskas (brokjes en zacht voer). Dat was allemaal al zoveel beter dan het voer dat de katten een generatie daarvoor kregen, namelijk: met de pot meeëten.
Geen enkele kat heeft noemenswaardige gezondheidsproblemen gehad en een aantal werd zelfs hoogbejaard. Blaasgruis heb ik nooit mee te maken gehad.

Zo'n jaar of 20 geleden kwam Royal Canin. Alleen verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak. Man, man, wat was dat luxe en wat vonden wij dat duur. Er kwamen meer merken en langzaam maar zeker werden de supermarktmerken verguisd. Mac Donalds-voer.

En nu zijn we inmiddels zover dat ook RC niet meer 'mag'. Niks luxe, duur voer, maar juist erg slecht voer.
Nee, graanvrij en KVV (of BARF) is het motto, terwijl dierenartsen gruwelverhalen kunnen vertellen over KVV. Twee van mijn katten kregen het mee van de fokker en het eerste jaar heb ik Tinlo gegeven. Ze vonden het lekker (de andere katten keken er niet eens naar), maar ik vond dat het er vaak zo smerig uitzag. Niet mooi rood, maar een beetje leverkleurig. En het rook ook zo vreemd. Ik vertrouwde het niet en ben met KVV gestopt. Overgegaan op Porta 21 en de katten smullen er allemaal van.

Kortom: ik geloof niet dat er bepaalde gezondheidsvoordelen aan bepaald voer zit. Je geeft je kat - na wat uitproberen - wat 'ie lekker vindt, waar 'ie mooie ontlasting van heeft en waar 'ie niet van gaat spugen. Dat zijn voor mij de criteria en verder hebben we de toekomst van onze katten helaas niet in onze hand. Was het maar waar.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Synemios »

Toch werd er tegen ons heel vaak gezegd dat Luna allergisch is geworden doordat ze granen kreeg.
Het grappige is dat Luna helemaal geen granen kreeg en ook graanvrij voeren of vers is geen garantie dat ze niets krijgen.
En dan nog zijn er mensen die dat blijven zeggen, nu laatst ook weer met Lizzy.
En dan komen ze met een advies om haar dan maar rauwe kip te geven, een kat met een allergie voor kip is dat ook voor rauwe kip.
Ik vind trouwens dat er hier op het forum goede adviezen gegeven worden, een stuk genuanceerder meestal.
En ik heb toch ook al een hoop gehad aan de adviezen die Rik gaf aan anderen.
Zeker voor de katten die niets mankeren.

Wat mijn meiden betreft ik weet van Luna dat zij sowieso problemen heeft met haar immuunsysteem, ze zijn beiden fleskittens geweest en ik denk zelf dat het daar iets mee te maken heeft.
( dus toch voeding) maar zeker weten doe ik dat ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Rik schreef: 06 sep 2019 10:48 Je zou eens kunnen kijken naar Applaws kitten. Van verschillende merken is het in ieder geval het handigste om 400gr zakjes te pakken te krijgen zodat je het uit kunt proberen.

Omdat ik toch moest bestellen heb ik er gelijk een zakje Applaws bij besteld,ik ga eens aankijken hoe dit bevalt.
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Van dierenartsen weet ik wel dat zij weinig van voeding weten,het is maar een piepklein onderdeel van hun studie.
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Ik heb nog een vraag over het overstappen op ander voer.
Ik weet niet beter dat je dit in een aantal stappen moet doen d.m.v. mengen met oud voer,maar volgens de dierenwinkel hier kun je in één keer overstappen.
Is dit tegenwoordig nieuw of zijn jullie een andere mening toegedaan?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Synemios »

Dat ligt aan de kat, ik doe het bij degenen die gevoelig zijn in stappen.
Omdat het diarree kan veroorzaken bij hen,
Maar bij de anderen in 1x.
Ik zou het in stapjes doen in jou geval.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Dank je voor je reactie,of hij gevoelig is weet ik niet,ik heb hem pas een maandje maar voor de zekerheid doe ik dan maar ik stappen.
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

De uitslag van zijn ontlasting is bekend en hij heeft Giardia dus zit nu aan de antibiotica,dit is denk ik ook de reden dat zijn ontlasting zo erg stinkt.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Emmajoja »

Oef.. Succes er mee! Van ervavaring van mensen die het hier op 't forum hebben gehad bij de kat, is het nogal wat werk. Heel veel succes. Ben blij dat je weet wat het is!!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Rik »

En hopelijk werkt de antibiotica (waarschijnlijk Metrazol) goed tegen de giardia. Anders is het weer naar de panacur (meestal werkt een van de twee wel).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Emmajoja schreef: 12 sep 2019 17:25 Oef.. Succes er mee! Van ervavaring van mensen die het hier op 't forum hebben gehad bij de kat, is het nogal wat werk. Heel veel succes. Ben blij dat je weet wat het is!!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Dank je wel,ik ben er niet blij mee maar het is niet anders.
Mirjam166
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 sep 2019 19:15

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Mirjam166 »

Rik schreef: 12 sep 2019 17:28 En hopelijk werkt de antibiotica (waarschijnlijk Metrazol) goed tegen de giardia. Anders is het weer naar de panacur (meestal werkt een van de twee wel).
Hij heeft beide gekregen voor 7 dagen.Ik hoop ook dat het werkt,volgens de dierenarts wel en ik moet de voorlaatste dag van de kuur zijn kont wassen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke kittenbrokjes zijn echt goed?

Bericht door Synemios »

Het is niet leuk, maar je weet nu wel zeker wat er aan de hand is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie