Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ik zou graag willen weten wanneer jullie naar de dierenarts gingen met het vermoeden van nierproblemen.
Ik vraag dit omdat ik niet goed weet of ik met Bella wel of niet naar de dierenarts moet. Ze drinkt veel (uit de waterfontein) en is bij de flanken ingevallen. Dat zijn de enige klachten die ze heeft op dit moment.
Door mijn ervaring met Hummel* zie ik overal gevaren dus wil ik weten wat reëel is.
Wat waren voor jullie de symptomen dat je naar de dierenarts stapte?

bella geeft niet over, eet goed en is in gedrag niet anders dan normaal.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Cerna »

Veel drinken kan ook duiden op suikerziekte of de schildklier.
Ik zou het dus niet aanzien want het is - volgens de site van de Wilhelminakliniek in Utrecht - normaal wanneer je een kat niet ziet drinken. Veel drinken kan dus altijd een symptoom van iets zijn.
Wanneer ik jou was zou ik een afspraak maken en bloed laten prikken. Gewoon voor de zekerheid.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Ik zou dit voldoende symptomen vinden voor een check (ook op diabetis, lever etc), soort van geriatrisch profiel met urine erbij. Hoe oud is bella?
Cerna

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Cerna »

Sansan schreef: 04 sep 2019 18:27 Ik zou dit voldoende symptomen vinden voor een check (ook op diabetis, lever etc), soort van geriatrisch profiel met urine erbij. Hoe oud is bella?
Zie onderschrift :smile: Bella is 9
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Sowieso bijna tijd voor een seniorentest incl. bloedonderzoek (wat bij 10 jaar verstandig kan zijn).

Dus dan zou ik dat bij deze symptomen wat naar voren schuiven. Je kunt er maar vroeg bij zijn (en invallende flanken en veel drinken zou ik wel zorgelijk vinden).

Bij Bowy was ik toen duidelijk te laat. Die kreeg op 18 jarige leeftijd een tia waarna een torenhoge bloeddruk en nierfalen geconstateerd is. Dus ik had ook al voorgenomen om rond de 10 jaar voortaan de seniorentest te laten doen. En zeker als ze flink afvallen en veel drinken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Lizzy had geen symptomen die op Nierfalen wezen.
maar veel drinken vind ik wel reden voor onderzoek want dat kan ook nog iets anders dan Nierfalen zijn,
En dat dat pas relevant is bij oudere katten luister ik ook nooit meer naar,
Zeiden ze ook over de schildklier bij Lizzy, en ook dan drinken ze veel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

bedankt allemaal voor de reacties.

@Rik wat vervelend om er op zon manier achter te moeten komen :???:
@Synemious hoe kwam jij er achter dan dat Lizzy nierproblemen had?

Ik hou het voorlopig even in de gaten, wel met dit in mijn achterhoofd.
Symptomen van suikerziekte of schildklier herken ik haar niet zo in
Ik zie haar zeker 2 keer drinken per dag van de waterfontein
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Anne schreef: 05 sep 2019 16:02 @Rik wat vervelend om er op zon manier achter te moeten komen :???:
Ja. Nu heb ik haar gelukkig met goede zorg nog tot haar 20ste leeftijd brengen. Maar O, wat als ik het allemaal wat eerder ontdekt had. Tot die aanval had ik ook het idee dat ze gewoon in blakende gezondheid verkeerde en makkelijk nog heel wat jaartjes mee kon gaan. Dus dan wordt je wel met de neus op de feiten gedrukt. Sindsdien zie ik wel het nut in van een seniorencheck (zonder dat je symptomen ziet).

Ik hoop dat het bij Bella ook allemaal wel mee zal vallen.

Happy en Roedi vallen bij jou al in de categorie dat ze eens een onderzoekje kunnen krijgen. En Joep en Hobbel zijn natuurlijk ook op de leeftijd van Bella. Ja, dat tikt wel aan als je met de hele kermis naar de DA moet :lol:
Laatst gewijzigd door Rik op 05 sep 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Rik schreef: 05 sep 2019 16:15
Happy en Roedi vallen bij jou al in de categorie dat ze eens een onderzoekje kunnen krijgen. En Joep en Hobbel zijn natuurlijk ook de leeftijd van Bella. Ja, dat tikt wel aan als je met de hele kermis naar de DA moet :lol:

:lol:
Ik ga eigelijk ook alleen maar als ik echt weet dat er iets mankeert. In het verleden bij oa Roedi,Casper en Pita voor niks een bloedtest laten doen. Roedi omdat ze echt mager is geworden ( schijnt ook een magere moeder te hebben)
en Pita onder verdenking van nierproblemen. Er kwam niks uit. Bij Casper had de da sterk het vermoeden van schildklierproblemen ook omdat ze kale oortjes had, maar dat was achteraf niet zo.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Ja, dat had ik ook. Ik ben met Bowy vanaf dat ze een jaar of 3 was (toen ze opgenomen was voor een haarbal) tot haar 18e helemaal niet met haar naar de DA geweest. En dan is het wel even schrikken. Dus als Bono en Yuna straks op leeftijd zijn (10+) zal ik er wel hard over denken een seniorencheck te doen. Maar ja... ik heb er maar twee. De kans bestaat dan inderdaad dat er €100 per kat het putje in gaat. Tsja... het is een afweging :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ja en het moet wel reeel zijn. Maar goed met Hummel* was ik duidelijk te laat, achteraf gezien is het moeilijk want ik vond wel eens overgeefsel maar met meerde katten is het moeilijk om te achterhalen van wie de kots is. En het zag er uit als haarbalkots
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Om eerlijk te zijn dacht ik dat Lizzy last had van een alvleesklierontsteking.
Ze bleef overgeven, daarom ben ik naar de da gegaan,
Ze hebben dat pas later getest omdat er te weinig bloed was maar ze hebben toen wel ook de nieren onderzocht en dat was op dat moment niet goed.
Alvleesklier wel maar goed het staat allemaal in mijn topic nierinfarct.
Ik vind nog steeds niet dat Lizzy typische symptomen heeft die bij Nierfalen passen maar ja dat geldt ook voor de schildklier.

Veel drinken is voor mij genoeg reden om bloed te laten prikken, maar ja wat is dan veel drinken.
Ik zie ze allemaal dagelijks regelmatig drinken, dus ik kijk dan meer naar of er verandering in het drinkpatroon zit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Cerna »

Anne schreef: 05 sep 2019 16:02Ik zie haar zeker 2 keer drinken per dag van de waterfontein
Dat vind ik niet abnormaal veel drinken. Doen ze bij ons ook (en Amber drinkt iedere keer wanneer ze brokjes heeft gegeten)
Een nierpatiënt echter drinkt wel ieder uur.
Geen reden om je ongerust te maken dus.

Wel schrik ik van je opmerking:
Anne schreef: 05 sep 2019 16:28 Ik ga eigelijk ook alleen maar als ik echt weet dat er iets mankeert.
Ik laat bij 8+-katten ieder jaar het bloed controleren (seniorencheck) en wanneer alles goed is dan sla ik vaak een jaartje over. Zo ontdekte de dierenarts bij Cochi dat hij op 11-jarige leeftijd beginnend nierfalen had (SDMA-test bestond nog niet). Het was nog niet verontrustend, maar de waardes waren iets verhoogd. Ik ben toen Ipa over zijn gewone voer gaan doen en een jaar later zat hij weer keurig onder de referentie. Tóch Ipa blijven geven.

Pas op 14-jarige leeftijd adviseerde de dierenarts om over te gaan op nierdieet omdat de creatwaarde toen iets boven de 200 zat en ureum ook iets verhoogd was. Cochi is uiteindelijk overleden op 18-jarige leeftijd, maar ik ben er zeker van dat wanneer we hadden gewacht totdat zich zichtbare tekenen van een ziekte zouden gaan openbaren, hij niet zo oud zou zijn geworden omdat de schade aan de nieren veel groter zou zijn geweest.

Ik ben er dus een voorstander van om preventief met ziektes om te gaan en niet om te wachten totdat het (bijna) te laat is.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Tja Annet een ieder moet toch zelf weten wanneer hij of zij met dier naar de dierenarts gaat?
het zou wat anders zijn als Bella van alles zou mankeren en ik niet zou gaan.
Dat is precies de reden van mijn vraag. Ik dacht dat Bella veel dronk, omdat ik haar sochtend minimaal 2 x per uur zie drinken na haar voeding. En dan blijft het ook bij de 2 x, het is niet dat ze het volgende uur daarop weer 2 maal drinkt. Nu lust Bella alleen maar haar droge brokjes, natvoeding weigert ze te eten, daar trekt madam haar neus voor op, maar dan is het misschien ook wel normaal dat ze meer drinkt. De rest van de dag valt het me niet op dat ze drinkt, maar ik zit natuurlijk niet de hele dag met mijn neus op de waterfontein.
En bij nieren ben je vaak te laat, dat weet ik, dat heb ik met Hummel* meegemaakt, maar dat is geen reden voor mij om elk jaar de hele seniorenclub te laten checken bij de da, zoiets heet leven en bij leven horen risico's en iedereen moet weten hoe hij of zij daarmee om gaat
Ik bedoel, wat voor leven heb ik zelf als ik het hele jaar door maar bezorgd moet zijn om een eventuele verhoogde sdma?

ps heb het onderschrift aangepast want Bella is in augustus 10 geworden :edrool:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Je had het ook over invallende flanken. Dus dan is het een combinatie.

Als ze nu weer normaal drinkt zou ik in ieder geval wel haar gewicht goed in de gaten houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie