Wat te doen? Voedselallergie?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
CleoH
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2019 13:31

Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door CleoH »

Hoi Allemaal,

Ik ben al een paar jaar bezig met hypoallergeen voer voor mijn katje.
Jaren geleden kreeg ze veel wondjes op haar rug, kale plekken, dik lipje
Ik ben toen naar de dierenarts gegaan, hier werd ze gecontroleerd op vlooien (Ze had geen vlooien)
Ik heb haar destijds toch behandeld met vlooiendruppels ondanks dat ze niet buiten komt, en van de dierenarts kreeg ze een spuitje voor de jeuk.
Het bleef toen heel lang weg, maar het kwam weer terug.
Ik heb toen allerlei verschillende kattenvoer geprobeerd omdat ik dacht dat het misschien een voedselallergie was.
Eerst had ik gewoon kattenvoer van de Jumbo (eigen merk) in de smaken kip, zalm en rijst en rund.
Toen ik over was gegaan naar hypoallergeen voer had ik Trovet gekozen (dit wisselde ik af met de smaken konijn en lam)
Dit ging een hele lange tijd goed, geen wondjes meer.
Ze besloot echter na maanden het ineens beu te zijn en weigerde het voer nog te eten (Ze hongerde zichzelf nog liever uit dan het voer op te eten)

Sinds een paar maanden gebruik ik nu Royal Canin Hypoallergenic (op basis van soja-eiwit) Helaas na maanden zie ik nog steeds geen verbetering van haar vachtje en wondjes.

Op dit moment weet ik niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik denk sowieso dat ze allergisch is voor kip omdat ze voorheen daar erg op reageerde. Toch naar de dierenarts? Ik vrees dat ze dan weer een spuitje krijgt tegen de jeuk en dat ik daarna weer terug bij af ben.

Ik geef haar eigenlijk alleen maar droogvoer, ze houd van kleine brokjes want grote brokken eet ze niet op.

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven, wat ik nu het beste kan doen :edoh:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door Synemios »

RC werkte bij Luna en Lizzy ook niet goed.
Luna krijgt nu een voer met aardappel en insect en daar doet ze het super goed op en daar zijn we ook echt jaren mee bezig geweest.
Luna is ook allergisch voor rijst.
Op soja kunnen ze ook een reactie krijgen,

Deze krijgt ze nu, hij is duur maar ja dat zijn de da kosten uiteindelijk ook.

https://www.medpets.nl/hpm-veterinary-d ... t-allergy/

Luna krijgt de A1 maar ze hebben hem ook met zalm.
Die met zalm verkoopt zooplus ook.

Samenstelling A1 Insect
Insect eiwit (min. 35%), aardappelzetmeel (min. 30%), dierlijke vetten, minerale zouten, gehydrolyseerde varkenslevereiwit, lijnzaad, lignocellulose, bietenpulp, fructo-oligo-sacchariden, chitosan, artisjokbladeren, gepasteuriseerde lactobacillus acidophilus.

Samenstelling A2 Gehydrolyseerde zalm
Tapioca, zalmeiwit hydrolysaat, dierlijke vetten, gehydrolyseerd varkenslevereiwit , minerale zouten, lignocellulose, bietenpulp, fructo-oligo-sacchariden, visolie, mono- & diglyceriden van vetzuren, chitosan, gedroogde artisjokbladeren extract, gepasteuriseerde Lactobacillus acidophilus.

Trovet heeft ook rijst/insect
En RC heeft ook nog Anallergenic maar dat vinden ze hier niet lekker,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door yana »

Wisselenvan voer kan deallergie juist veroorzaken! Was hier ook zo. Dus 1 voer en stick with it
Strikt vlooienbeleid, dus elke 6-8 wk ontvlooien. Immuunsysteem is over de zeik dus élke trigger kan het doen opvlammen alsus mijn da. Wel een goed spul gebruiken. Geen cheapo ah merk waar resistentie voor is.
Dikke lip is eosinofiel granuloom. Kan weinig kwaad maar kan erg hardnekkig zijn.
Uiteraard geen snoepjes ed geven, alléén hypoallergeen en kyk uit met kattegras
Misschien is het wel vlooienallergie en geen voerallergie. 1 beet van 1 vlo is dan al genoeg. By da kijken ze alleen achterop rug voor vlooien. Maar die kunnen/gaan overal zitten dus dat zegt niks
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou liever elke week controleren op vlooien - bij een binnenkat - ipv blindelings de kat continu bestoken met gif. Dat heeft alleen zin als er daadwerkelijk vlooien aanwezig zijn.

Voor een vrij buitenlopende kat is het wat anders - dan moet je wel met een vast schema ontvlooien. Geldt trouwens ook voor mensen die er een hond bij hebben. Die nemen met buitencontacten met andere honden ook wel vlooien mee naar huis. Dan zul je kat(ten) ook blijvend moeten behandelen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn katten gaan veel naar buiten, maar krijgen zelden vlooien. Tijdens een knuffelsessie (dagelijks, dus :lol: ) kijk ik ook eens vluchtig in hun vacht. Ik ontvlooi alleen maar als ik vlooien zie en dat is bij elk van mijn katten nog maar 2 keer in hun leven gebeurd. (de behandeling van toen ik ze vond niet inbegrepen, want dan kropen de vlooien zelf op de snorharen)
De egel die hier altijd komt, ontvlooi ik wel regelmatig omdat egels ervoor bekend staan om veel vlooien mee te vervoeren :lol:
Binnenkatten ontvlooi je inderdaad best niet preventief zoals Dinie al aangaf.

Mijn kat met allergie mocht vroeger ook alleen maar hypoallergeen voer eten. Ik heb ondertussen een eliminatiedieet geprobeerd met telkens 1 soort vlees gedurende enkele maanden. Ik ben daarna overgeschakeld naar blikvoer met de vleessoorten die hij verdraagt zonder toevoegingen van planten, granen, smaakversterkers en conserveermiddelen.
Dat gaat prima en het hypoallergeen dieet heb ik uit het menu geschrapt omdat daar wel van die dingen inzitten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door Anne »

Hummel # hier heeft jaren de hypoallergene voeding van prins gebruikt en nooit meer klachten gehad.
https://petsplace.nl/prins-vitalcare-hu ... B#300=9122
Zij kreeg dit omdat ze vurige rode plekken in haar mondje bleef houden, zelfs nadat haar hele gebit er al uit was gehaald.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Zo zie je maar dat iedere kat anders reageert en dat je ieder soort voer (hypoallergeen of niet) lang genoeg moet uitproberen om te zien wat het beste is voor de kat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat te doen? Voedselallergie?

Bericht door Synemios »

Het ligt ook aan de heftigheid.
Luna kan bijvoorbeeld echt last krijgen van dikke ogen en haar luchtwegen en dan is het een spoedgeval.
Of ze kotst zich krijsend helemaal leeg.
Bij haar neem ik dus echt geen risico meer en blijft ze op het voer waar ze het goed op doet en ook echt geen andere dingen.
Bij Lizzy wil ik af en toe nog wel eens wat proberen, aangezien er nog steeds geen hypoallergeen nierdieet in natvoer bestaat, ( wel brokjes)
Ontvlooien doe ik zelden en bij Luna enten we ook niet meer want daar kan ze ook niet tegen.
De rest enten we alleen indien nodig, we titeren.
Vlooienallergie zit vaak niet alleen op het kopje en de oren, bij voeding is dat wel vaak zo.
En allergieën kent allerlei uitings vormen.
Als je merkt dat een kat meteen reageert op bijvoorbeeld kip is het hoogstwaarschijnlijk een voedselallergie.
En als ze ineens het voer niet meer willen eten zul je toch moeten switchen naar iets anders...
Je hebt trouwens ook nog katten die combi allergisch zijn.
Voor voer en bijvoorbeeld pollen of gras of stof ( omgevingsallergie) of vlooien.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie