Kitten heeft plotseling zachte ontlasting met slijm.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mel-1704
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2019 10:04

Kitten heeft plotseling zachte ontlasting met slijm.

Bericht door Mel-1704 »

Hallo!

Ik ben nieuw op het forum, dus laat ik mijzelf en mijn kittens eerst even introduceren.

Ik ben Melanie en sinds 8 juni ben ik het trotse bezit van 2 superlieve kittens (geboren 4-4-2019) We hebben de zusjes Nina (wit met oranje en grijs) en Maze, naar Mazikeen van de TV-show Lucifer, genoemd (zwart met oranje en wit) Grappig weetje is dat Maze werd verkocht als een jongetje, dus ze heeft enkele weken Oliver geheten.

Vanaf het moment dat ze bij ons in huis kwamen is het eigenlijk fantastisch gegaan en ondanks mijn 'angst' in het begin, omdat ik nooit eerder huisdieren heb gehad, gaat het mij/ons allemaal goed af. Ze zijn altijd netjes op de bak gegaan, krabben niet aan de bank en ze zijn lief voor ons en elkaar. Het is heerlijk om op de bank te liggen met zo'n knorrend monstertje tegen je aan :grin: Ondanks de kattenkwaad zo nu en dan, zijn het eigenlijk perfecte knuffelaars met eigen persoonlijkheden en ik kan nu al niet meer zonder ze.

Met Maze gaat het helemaal goed. Ze eet netjes haar brokjes, schrokt altijd al het natvoer wat we voor haar zetten op (maakt ook niet uit welk merk) en ze is prima op gewicht.

Met Nina gaat het in principe ook goed. Zij was zelfs iets zwaarder dan Maze, eet graag haar brokken, maar is een beetje kieskeurig als het op natvoer aan komt. Soms zijn er dagen dat ze miauwend en knorrend rond het bakje staat, maar het dan alleen begraafd en wegloopt. Soms is het niet eens een blik waardig en dan eet ze het weer vol smaak op. Ze eet sowieso alleen selectief natvoer. We zijn er al snel achtergekomen dat ze voeding met veel ingewanden niet moet hebben en dat ze wel dol is op verse kip die we even kort bakken.

Maandag (26 aug) zijn we bij de DA geweest voor een algemene keuring, ontworming en wat vragen (even voor het hele beeld):

1. Ze eet aarde en dan bedoel ik echt, hele happen naar binnen werken met smaak. Volgens hem is het gedrag, want ze lijkt geen afwijkingen te hebben. Ze knaagt ook graag aan de planten (samen met Maze) We hebben gekeken en alle planten die we bezitten zouden niet giftig moeten zijn.
2. Ze is erg snel buiten adem en ligt dan hijgend op de grond bij te komen, maar hij kon geen afwijkingen horen bij haar longen en hart.

Sinds woensdag heeft ze dunnere ontlasting met slijm, die ook buiten de bak valt omdat het aan haar kont en soms pootjes blijft hangen. Ze begraaft het ook niet meer, maar laat het open in de bak liggen (wat opzich wel goed uitkomt, omdat ik het nu beter in de gaten kon houden. Het is niet bloederig en ik zie ook geen kleine wormpjes) Ze drinkt prima, is heel speels en nog steeds knuffelig en spinnerig. Ze maakt wel wat meer geluidjes dan normaal, qua praten, vooral als ze daarna naar de bak rent. Ze redt de bak wel altijd en het lijkt haar niet veel zeer te doen. Extra informatie is dat ze momenteel tandjes aan het wisselen zijn en alleen Nina heeft zo'n 4x een haarbal moment gehad, waarbij ze hem probeert op te hijgen, maar het lukt niet.

Mijn vraag is eigenlijk
Is dit een situatie waarin in ik de DA moet bellen? Want ik kan mij niet voorstellen dat hij veel kan betekenen? Buiten misschien een Giardia test of wat pilletjes? Ze is voor de rest niet zichtbaar ziek, voelt niet warmer aan dan normaal, geen hogere hartslag, etc. Kan ze gewoon last hebben van de ontworming of de haarbal? We gaan wel de 7e op vakantie voor twee weken, dus het is toch wel iets wat mij op dit moment bezig houdt. Mijn ouders en schoonmoeder gaan voor ze zorgen trouwens, dus ze krijgen geen stress qua verandering van omgeving.

Ik zie op internet zoveel wisselende informatie tussen 'ga meteen naar de DA!! Diarree is gevaarlijk!!' tot aan 'kijk het even aan, kittens kunnen regelmatig diarree hebben' Het is ook meer wat zachter dan echt diarree. Het is niet superwaterig, maar plakkerig zoals.. pindakaas, zeg maar.

Ze krijgen trouwens al een tijd hetzelfde voer, na een beginfase van testen, dus die verandering valt ook af. We geven ze brokjes van Purizon & Wild Freedom die de hele dag beschikbaar zijn. Qua natvoer krijgt Nina Cosma Nature kip & tonijn en Almo Nature HFC kip. Maze krijgt vooral Wild Freedom en Animoda Carny.

Alvast bedankt! :)

En dan moet ik ze natuurlijk ook even tonen. De knapperds:
Foto's toen we ze net hadden: https://www.instagram.com/p/BylM7hwoLc0/
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Anoshe brought solace. And hope. And the strength to let go.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kitten heeft plotseling zachte ontlasting met slijm.

Bericht door Emmajoja »

Omg ze zijn zo mooi!!
Diaree kan indd vanalles wel zijn.
Voer valt tenminste al af!
Je zou Finidiar kunnen gebruiken. Op medpets te koop. Dit helpt met darmen en ontlasting
Als het niet beter wordt of terug komt (na ontworming enzo, ik raad milbemax aan) kun je naar de DA gaan voor een ontlastingsonderzoek oid. Dan ben je er zeker van dat het wel/geen parasiet is.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Mel-1704
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2019 10:04

Re: Kitten heeft plotseling zachte ontlasting met slijm.

Bericht door Mel-1704 »

Dank je wel! Ik vind ze echt prachtig. Vanaf het moment dat ik ze zag, was ik verlief op die mooie koppies.

Haar ontlasting is nog steeds aan de zachte kant, maar tot nu toe geen vreemde symptomen die ervoor zorgen dat ik mij enorm druk hoef te maken. Even speels als altijd en ze eet + drinkt lekker door. Bedankt voor de tip! We kijken het nog heel eventjes kort aan en anders ga ik inderdaad even een fecesonderzoek laten doen.

We vertrekken morgen voor 2 weken op vakantie en dat is de eerste keer dat ze zo lang alleen zijn (vorige keer maar 2 daagjes) Voel mij op dit moment best emotioneel, haha, omdat ik bang ben dat ik ze erg ga missen & dat zij zich eenzaam zullen voelen. Vooral Maze is echt een knuffelkont die altijd naar mij toe komt. Ik stel mij vast aan, maar op dit moment heb ik echt zo'n gevoel van 'ik blijf lekker thuis :')'
Anoshe brought solace. And hope. And the strength to let go.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten heeft plotseling zachte ontlasting met slijm.

Bericht door Synemios »

Geweldig maze 😂
Ik ben dol op de serie, maar wat zijn ze mooi!
Verder eens met emmajojo.
Wij gebruiken hier ook Milbemax trouwens,
Tenzij ze ineens sloom wordt of slecht gaat eten zou ik het even aankijken.
Als je haarballen vermoed kun je haar van die pasta geven.
Fijne vakantie ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Mel-1704
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2019 10:04

Re: Kitten heeft plotseling zachte ontlasting met slijm.

Bericht door Mel-1704 »

Bedankt voor de reactie! Maze heeft blijkbaar tijdens onze vakantie erge diarree gehad, terwijl Nina er toen weer over heen was. Het is denk ik gewoon een virusje geweest, want het lijkt nu met beide meiden top te gaan. We hebben besloten dat we wat kattengras gaan kopen, om te kijken of dat helpt met eventuele haarballen :)
Anoshe brought solace. And hope. And the strength to let go.
Plaats reactie