Misschien dat deze pagina (inclusief bronnen onderaan) wat meer informatie geven.R1ck schreef: 02 sep 2019 17:48 de neiging tot dik worden na een sterilisatie is inderdaad bekend. De vraag is of dit mede komt doordat katten meer gaan eten en waarom ze meer gaan eten. Volgens de paraveterinair is er geen verband tussen sterilisatie en het metabolisme van de kat, waardoor ze meer zou gaan eten. Ikzelf heb daar in de literatuur geen eenduidig bewijs voor kunnen vinden. Ik heb om een bron gevraagd, vanuit persoonlijke en professionele interesse, maar die heb ik tot op heden nog niet gekregen.
https://www.catmoneo.nl/hormonen-na-castratie/
Het lijkt dus een combinatie te zijn van een vermindering van oestrogeen (wat gewichtstoename als gevolg heeft) en een toename van het hormoon ghreline ('hongerhormoon') die ervoor zorgt dat het lichaam "ik heb honger" blijft schreeuwen.
Dat is inderdaad vervelend. Gelukkig heb ik dat bij mijn DA niet. Een parasiet zal ze niet oplopen omdat de KVV te lang in de diepvries is geweest. Maar een bacterie of virusje kan ze wel oplopen. Ik heb het hier een keer gehad (allebei tegelijk) maar toen zat ik ook net weer even op een 'blikweekje'. De dierenarts heeft ab gegeven en zei dat het of een bacterie of een virusinfectie zou zijn (bleek dus inderdaad een bacterieinfectietje te zijn geweest). Hij zei dat ze dat overal op konden lopen en gaf absoluut niet de e.v. KVV de schuld. Kan ook bij brok of natvoer gebeuren (en in het verleden zijn er veel recalls geweest van brokken waar akelige spullen in zaten).Ik zie er nu al tegenop dat als ze een keer een parasiet oploopt en behandeld moet worden, dat er weer een preek over voeding komt.
Kwaliteit van KVV is inderdaad vaak een grote vraag. Vandaar dat er geadviseerd wordt te wisselen van merk. Mijn voorkeur gaat uit naar KB Raw (fijne maling en grote variatie in verschillende diersoorten zonder toevoegingen) en BARFmenu cattery.
Alleen brokken (of sowieso brokken als maaltijd komt er bij mij niet meer in). Maar dat is persoonlijk. Ik heb teveel gelezen over wat er allemaal in zit (en niet in zit) en ik heb het idee dat heel erg veel aandoeningen (zoals suiker, kanker, allergieën, blaasgruis e.d.) hoofdzakelijk door brokken veroorzaakt wordt. Dat is natuurlijk een beetje zwart/wit gesteld maar ik ben er toch niet gerust op. (Ps. Ik heb ook Bowy gehad die het 20 jaar goed gedaan heeft op Felix natvoer en Whiskas brokjes. Of eigenlijk 18 jaar want toen bleek ze een torenhoge bloeddruk en nierfalen te hebben.)
Overigens hebben ze hier tot voor de castratie ook brok gehad (en tot kort na). Uiteindelijk Applaws. Dat activity board heb ik ook want Bono bleef de brokken ook opschrokken.
Wat ik van Purizon zie is dat het niet echt slecht is. Voor mijn smaak alleen wat veel aardappel. Want volgens mijn berekening zou dat toch zo'n 30% moeten zijn. Ik meende dat dat bij Applaws toch veel minder is (dacht zo'n 6%). Er zijn ook andere merken die richting de 14% koolhydraten gaan.
O, verhip... Dat is alleen de sterilized versie die zoveel aardappel bevat. Volgens mij kun je dan beter de andere variant geven. Wordt aardappel ook niet ingezet in suikers? Hoe kan dat nou bevorderlijk zijn voor een.gecastreerde poes?