Natte FIP? Ervaringen graag

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door puksji »

Niet van mijzelf, maar van iemand anders. Ik hoop dat ik hiermee kan helpen omdat ze zo'n moeilijke beslissing moeten nemen :-(
Katertje van 10 maanden, werd mager, bol buikje, lustelozer.
Dus naar de dierenarts en bloedonderzoek. De uitslag was een grote schok, alles wijst op natte FIP. Maar het is zo moeilijk dit te accepteren. Drie dierenartsen trekken dezelfde conclusie. En adviseren inslapen.
Graag ervaringen van anderen die het herkennen, ook hebben meegemaakt. Misschien kan het helpen.
Hier de uitslagen van idexx
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door nellebel »

mijn odie had natte fip, in laten slapen. het arme dier was doodziek. natte fip is niet met bloedprikken aan te tonen. odie kreeg een buikpunctie en daar werd geel dradig trekkend vocht uit gehaald. al het andere werd uitgesloten. hij had al die tijd al een dikkere buik, maar uiteindelijk werd hij steeds dikker. in zijn laatste dagen, toen gingen we ook naar de DA 9iei hadden de fokker en de DA ook niets in de gaten) werd hij steeds inactiever. hij at als een bootwerker maar mij werd ook verteld dat je bij buikpijn ook juist veel kunt gaan eten, juist vanwege de pijn. het arme dier lag er zo hulpeloos en zielig bij. de dag van de diagnose hebben we hem nog laten inslapen. het was voor ons heel duidelijk fip en dus geen genezing, we wilden het hem ook niet aandoen om met allerlei lapmiddelen zijn leventje te rekken met enkele weken. hij was zo ziek. we hebben hem laten gaan, ons kleine dappere ventje.
trouwens wat betreft het coronavirus, daar moet je je niet blind op staren. dat dragen bijna alle katten met zich mee. maar bij zwakke diertjes (kittens, zieke dieren of oudere dieren) kan het muteren tot fip. gezonde katten kunnen hier gewoon mee leven omdat het niet muteert.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door puksji »

Er is buikvocht uitgehaald, maar dit was helder rood en niet draden trekkend. Maar toch werd gesteld dat het om natte FIP gaat.
Deze bloeduitslag, zijn dit uitslagen die bij een coronavirus horen, of wel duidelijk ook andere zorgwekkende afwijkingen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door nellebel »

die uitslagen zeggen me niks eerlijk gezegd. juist omdat fip niet in het bloed te zien is. het coronavirus draagt bijna elke kat bij zich, en de mutatie naar fip is niet te zien in het bloed. ontstekingswaardes zullen omhoog gaan, je ziet vooral dat zijn lever het zwaar heeft .kan ook passen bij fip, zijn witte bloedcellen moeten hard werken en worden afgebroken tegen infectie. maar dat alles duidt vooral op verminderde weerstand en hevige onstekingen. geeldradig trekkend vocht is vaak herkenbaar voor natte fip. ik weet niet of dit altijd zo is. droge fip is nog moeilijker te herkennen. de diagnose wordt veelal gesteld door andere zaken uit te sluiten. het is een soort ontsteking van het buikvlies van binnenuit die niet te stoppen is en niet te behandelen. prednison wordt wel eens gebruikt om af te remmen of om het iets draaglijker te maken, maar daar hebben wij niet voor gekozen omdat odie al zo ver heen was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door puksji »

Op de website van Wilhelminapark schrijven ze dat het vocht VAAK geel draden trekkend is. Dus dan niet ALTIJD.
En ook dat niet alle symptomen hoeven voor te komen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door nellebel »

Ik zou adviseren vooral naar de kat te kijken. En naar je gevoel te luisteren. Als drie artsen het zeggen en het diertje is doodziek. Wat doe je hem nog aan. Maar dat kan ik vanuit hier niet beslissen hoe moeilijk ook, ik probeer vooral eerlijk voor het dier te kijken. Ik laat mijn dieren niet zomaar afmaken hoor ik heb echt alles voor ze over. Ben zelfs voor ze verhuisd. Maar onnodig lijden gun ik niemand ook al doet het mij pijn om ze los te laten

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door puksji »

Ik heb hem zelf nog niet gezien, maar volgens het baasje doodziek. De beslissing is wat dat betreft ook wel genomen. Maar hij heeft 2 baasjes...
Zelf zou ik mij ook vastklampen aan iedere strohalm, in de zin van dat je hoopt dat er toch iets anders aan de hand is. Maar als ik zelf naar die waarden kijk, en dan ook met name die g globuline, denk ik ook dat de kans wel heel groot is dat het FIP is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door nellebel »

Wens de baasjes heel veel sterkte van me.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door puksji »

Dank je. Ze zullen dit waarschijnlijk wel lezen.
Bedankt voor je inbreng!
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
KattyenCo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2018 20:09

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door KattyenCo »

Het gaat dus om onze kat. Wij hebben dit zeker gelezen😉. Bedankt vor de reacties. Het gaat op dit moment nog steeds slecht met onze jongen. Hij eet nog wel met smaak, gaat netjes naar de bak en komt af en toe nog bij je liggen. Maar daar is alles mee gezegd. En dit is dankzij de prednison denk ik.
We zijn er inmiddels wel van overtuigd dat hij wel FIP móét hebben. Hoe triest ook.., het is niet anders. Anders hadden we denk ik wel wat verandering gemerkt.
Maandag laten we hem inslapen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door nellebel »

Sterkte

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
KattyenCo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2018 20:09

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door KattyenCo »

De arme kat is inmiddels ingelapen. Een goede beslissing, want hij ging de afgelopen paar dagen hard achteruit
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door Cyamytha »

Heel veel sterkte!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door Mleen »

Wat naar! 😔 Heel veel sterkte!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Mburger1969
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2019 11:52

Re: Natte FIP? Ervaringen graag

Bericht door Mburger1969 »

Sterkte met elvis..
Helaas hadden wij kitten 3 mnd oud met natte fip
In moeten laten slapen
Erg en teleurgesteld dat ze maar zo kort bij ons mocht zijn ook boos. Teleurgesteld
Ik weet dat je hoopt op wat anders ooit 15 jaar geleden hadden we een grijs poesje met droge fip te lang getopt. Maar kiezen voor de kitten of kat is erg moeilijk maar wel eerlijk hoe moeilijk ook
Sterkte
Plaats reactie