bloed in ontlasting, kat niet lekker

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Bedankt voor alle tips en het meelezen! Helaas, in kattenmelk lukte niet.... Ik zal eens kijken of ik nog een spuitje heb, bij ons mislukt dat meestal net als pillen inbrengen. Ik ga straks nog wel de boter proberen. De misselijkheid pil is vanochtend ook niet gelukt in een snoepje, ze had het door en maakte snoepje met haar bekje open. Ze is zo kieskeurig met eten etc.... Dit soort dingen met katten is echt hoofdpijnweek haha
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Bedoelde hoofdpijnwerk :)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Yeah, we hadden en drolletje vanmorgen :edance: . Het was dik, soort balletje, dus ik denk echt dat het een beetje verstopt. Nu moeten we dus zoveel mogelijk proberen de ontlasting soepel te houden denk ik. We hebben vanochtend weer wat iso door het natvoer gedaan, maar ik twijfel wel of dat wel of niet goed is. Wat denken jullie? Verder probeer ik vandaag nog wat lactulose naar binnen te krijgen, weet nog niet hoe :???: boter hebben we gisteren ook geprobeerd, ze nam maar een klein likje. Ik weet dat ze dol is op slagroom, maar ik wil het ook niet te ongezond gaan maken want we zitten ook nog met haar nieren.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sansan »

Heb je geen pillenschieter?
Als wij hier een pil in een snoepje doen lukt het ook niet.

En die lactulose is erg zoet geloof ik? Kun je dat niet gewoon voeren in de mondhoek met het ml spuitje? Hoeveel moet je geven?

Je hebt ook dulcosoft (macrogol4000), mogelijk eet ze dat wel door natvoer?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sansan »

Ps: slagroom is prima voor de nieren. Slagroom is erg laag in fosfor.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Net weer een drolletje! Deze was erg hard en er zat, denken we, een klein beetje bloed bij. Het kost dus moeite. Heb net wel klein beetje lactulose naar binnen gekregen in koffiemelk (slagroom had ik nog niet in huis, maar als de fosfor laag is zou dat inderdaad nog een idee zijn). Met spuitjes en pillenschieters zijn wij helaas niet zo handig. Heb het bij al onze katten geprobeerd, het wordt altijd een gevecht. En dan vind ik het zielig worden, dat helpt niet natuurlijk. Misschien gaan we het weer proberen. En ik ga ook even googelen op dulcosoft, ken ik niet.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Wat fijn dat er ondertussen drolletjes uitkomen!! Dat lijkt me wel obstipatie wat je beschrijft. Het is wel van belang dat je die Lactulose naar binnen weet te krijgen. Heb je iemand die daarmee kan helpen? iemand die de kat vasthoudt, desnoods met handdoek onder de borst, voorpootjes, zodat jij een spuitje in zijn bekje kan leeggieten?
Het is wel makkelijker gezegd dan gedaan en vooral als je een angsthaas/stresskip als kat hebt dan moet je je afvragen of het leven nog wel leuk genoeg is zo met al die toeters en bellen. Veel stress voor de kat is ook niet goed, vooral niet als ze ziek zijn.
Hummel* was heel makkelijk hierin, zij bleef rustig en accepteerde alles. Ik hoop echt dat jullie een manier vinden om het erin te krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Het is inderdaad een stresskip/ angsthaas. We hebben haar geadopteerd toen ze 6 was en ze is altijd angstig geweest. Ze is door de jaren heen wel steeds liever geworden en tegen ons is ze lief, tegen vreemden absoluut niet. Maar wij aaien haar bijvoorbeeld niet te lang, dan loopt de stress al op. Dus daarom doen we ook met dit soort dingen voorzichtig, ze zou er echt paniek van krijgen. Daarom moeten alle middeltjes toch in eten naar binnen of via de dierenarts.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Wat me trouwens wel een tijdje is gelukt, is haar oogje zalven. Want je merkt wel dat ze iets te fragiel is geworden om echt groot verzet te bieden...
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Vanochtend is de iso gel weer naar binnen gegaan in wat natvoer (samen met haar bloeddrukpil) en met een heel klein beetje slagroom heb ik ook wat lactulose naar binnen gekregen. Slagroom was echt een hit, ze likte het zo op. Dat zit er dus gelukkig weer in. Vanochtend geen ontlasting, wel weer van die hele kleine beetjes in de bak, dus ze probeert het wel denk ik. Ze komt wel steeds minder beneden enzo, je merkt echt dat ze heel fragiel wordt, ze is ook nog maar heel licht, maar dat is al een tijdje zo. Ben toch wel benieuwd of ze dit nog lang volhoudt. We houden haar goed in de gaten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Sterkte Sidney met al deze zorgen, wat fijn dat je een manier hebt gevonden om het naar binnen te krijgen. Ik duim hier voor gunstigere tijden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Veel dank! Zit nu op mijn werk heel de tijd bezorgd te zijn :-| straks maar weer kijken hoe het gaat. En misschien eind deze week, begin volgende week een check up laten doen door de dierenarts.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Sterkte meis !!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Inmiddels zijn we nog flink aan de gang met Sydney. We zijn woensdag nog een keer terug geweest naar de da. Ze heeft nog een keer een onderhuids vochtinfuus gehad en een prikje tegen misselijkheid. Ook hebben ze haar rectaal gelaxeerd, de ontlasting bleef lastig gaan en ze zat verstopt. Dat had goed geholpen. Inmiddels kregen we de lactulose niet meer naar binnen via kattenmelk, slagroom etc en dus zijn we toch gaan proberen om het in haar bekje te spuiten 2x per dag. Dat lukt best aardig! En het helpt haar goed, ik denk dat de ontlasting echt moeilijk ging de laatste tijd.
Eten is nog een gedoe. Ze heeft een paar dagen alleen maar beetjes lekkere soorten natvoer gewild, dus gourmet en almo enzo. Haar nier natvoer ging er niet meer in, ook haar nierbrokken niet (terwijl ze die graag lust). Maar goed, iets eten is beter dan niets eten, want ze is echt mager. Nu maken we haar nierbrokjes vochtig met wat water, dat helpt. En gisteren zagen we haar weer gewone brokjes eten, dus dat is goed. Verder is ze wel kwiek en alert. Maar het is dus wel beetje pappen en nathouden. De da geeft ook wel aan dat het niet meer zolang zal duren, ze denkt in weken. Maar goed, we proberen het haar zo aangenaam mogelijk te maken en zodra we denken dat het zielig wordt, grijpen we in natuurlijk.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Synemios »

Lactulose vond Oscar ook echt heel vies.
Die ging er echt van kokhalzen, zelfs de dierenarts lukte het niet toen hij daar was ivm ernstige verstopping.
Gelukkig lukt het jou nu wel.
Bij Oscar werkte de fibre brokjes heel goed, Oscar had ook last van zijn nieren dus wij moesten toen kiezen, of fibre response of nierdieet.
Omdat hij zelf meer last had van verstopping hebben we toen voor fibre response gekozen.

Heel veel sterkte
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie