CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Oh ja, en ik heb haar weer gewogen en hoe het kan weet ik niet, maar ze zit nog steeds op hetzelfde gewicht (2,30 kilo).
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

ErikPhilippus schreef: 18 aug 2019 10:08 Ja, dit is inderdaad een zorgelijke en ernstige situatie.... Ik krijg ook het gevoel dat Poes echt op is. Ik vraag me dan ook af of je het Poes moet aandoen om morgen nog een rit te gaan maken, en een echo....

Zou je toch niet over je eigen verdriet kunnen heenstappen, en nu de dierenarts bellen? Ik weet het, het doet ontzettend veel pijn - maar haar rustig laten gaan als het haar tijd is, is ook een daad van liefde.

Heel veel sterkte!
Erik
Ik weet het, en mijn hoofd kan dat ook zo beredeneren. Ik heb dan ook heel veel respect voor iedereen, zeker op dit forum, die deze keuze heeft gemaakt. Vroeger dacht ik altijd dat mensen huisdieren lieten inslapen om van het gedoe af te zijn of geen kosten meer te moeten maken, maar sinds ik meelees op dit forum weet ik wel beter. Ik had ook geen idee dat sterven zo'n pijnlijk proces kan zijn. Ik heb er (gelukkig!) nauwelijks ervaring mee, enkel met mijn cavia's uit mijn kindertijd, en die gingen als de dierenarts aangaf niks meer te kunnen doen gewoon vrij snel vanzelf dood, ik wist niet beter. Ik heb hen ook geen pijn zien lijden. Ik weet inmiddels dat dat niet vanzelfsprekend en zelfs onwaarschijnlijk is. En ik wil natuurlijk niet dat ze straks ondraaglijk moet lijden omdat ik haar nog niet kan loslaten.

Maar mijn hart kan niks met het idee van liefdevol loslaten, dat blijft gewoon voelen alsof ik mijn lieve Poesje doodmaak als ik haar in laat slapen. Het is al zowat haar hele leven onze running gag; "Nee Poes, we gaan je écht niet doodmaken met dat dekentje / de stofzuiger / de nagelknipper / vulmaarin", omdat ze altijd zo schichtig wegloopt van alles wat ze ook maar minimaal niet vertrouwt, onze stresskip. En nu zou ik het dan echt doen, haar doodmaken. Ik kan het gewoon (nog) niet.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Anne »

Ik denk dat jouw kat als hij in de natuur zou leven met deze aandoening, allang dood was geweest.
Ik snap dat het moeilijk is om deze beslissing te nemen. Maar we weten beiden dat jouw kat niet meer beter word.
Nierfalen is een rot ziekte, de nieren herstellen zich zelf niet meer.
Wat jij nu doet is zijn leven rekken en reken maar dat jouw kat zich ellendig voelt.
loslaten is de grootste kunst in de liefde
Ik heb zelf Hummel* ook te lang in leven gehouden, ik kon haar net als jij, niet laten gaan. Zij had ook deze rotziekte en alles wat we voor haar deden werkte niet. Uiteindelijk heeft zij geen fijne dood gehad. Omdat ik geen afscheid kon nemen, ik was er net als jij, nog niet aan toe.
Nu ik weet hoe het met Hummel* is afgelopen zou ik het heel anders doen.
In ieder geval wil ik je heel veel sterkte toewensen en vertroetel je kat zolang het kan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Cerna »

Ik sluit me aan bij het bericht van Anne.
Ik denk (vrees) dat er nooit een tijd komt dat je er aan toe bent. Altijd hoop je dat je die vreselijke beslissing niet hoeft te nemen, maar uit liefde voor de kat komt er toch steeds weer dat moment.
Ik heb al 42 jaar katten en heb vaak voor die beslissing gestaan en geloof me, het went nooit en steeds is er achteraf weer dat schuldgevoel: had ik nog niet dit of dat kunnen doen, ben ik niet toch te vroeg geweest?

Maar nierfalen in het laatste stadium is een vreselijke dood. De gifstoffen hopen zich op in het lichaam, trekken naar de hersenen en de kat lijdt vreselijke pijnen. Ik heb het één keer meegemaakt omdat het zo snel ging en de dierenarts niet gelijk kon komen en wil dit nooit meer meemaken.
Zodra ik merk dat de kat echt niet meer wil, niet meer wil eten of iets eet en het vervolgens weer uitspuugt, zodra de kat wegkruipt en begint te zwalken, dan weet ik dat het tijd is. Ook wanneer ik er zelf nog niet aan toe ben.

En dat geeft tranen en vertwijfeling, maar het is de enige keus uit liefde voor je kat.
Ik wens je heel veel sterkte!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

Mooie post cerna.

Ts hoe gaat het er nu mee?
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Zo, nou, deze dag kostte me ook weer 3 jaar van m'n leven. Gisteravond was ze helemaal gestopt met eten en drinken, dus het zag er zeer somber uit. Ik heb uren bij haar gelegen, zoals we vroeger, lang geleden, altijd samen sliepen. Ondanks alles vroeg ze nog steeds om meer knuffels. Op een gegeven moment dacht ik "nu gaat ze", haar ademhaling was bijna niet meer te voelen. En toch stond ze weer op en strompelde naar haar kussentje.

Vanmorgen heb ik gebeld naar het veterinair centrum waar we de afspraak hadden, om te overleggen of het nog enige zin had om te komen, want dat we haar en onszelf anders beter de stress konden besparen en haar vandaag laten inslapen. Het antwoord van de cardioloog na het lezen van haar dossier was "Er is een kans dat het inderdaad haar hart is en we nog iets kunnen doen, maar die kans is zeer klein.". En hoewel het hele gezin voor de zoveelste keer ingesteld was op inslapen, dat antwoord zou altijd aan me hebben blijven knagen.

Dus we hebben haar in haar mandje meegenomen in de auto, reismandje was niet nodig. De rit ging verbazend goed, ze gaf een paar bange mauwtjes maar meer niet (in het verleden draaide ze haar poten tussen de tralies van de reismandjes in de auto en draaide zichzelf om haar as...). Mijn man ging naar binnen om aan te geven dat we er waren, maar het vorige spoedgeval liep uit. En in de auto ging het bijna mis. Het was er warm en ze was onrustig, ze begon te hijgen met haar tongetje uit haar bek. Toen kwamen we in een soort ER-situatie terecht waarbij de chirurg en de assistente over de lege autostoelen van de kinderen heen haar kwamen checken. Ze mocht toen binnen aan het zuurstof en dat hielp. Toen de cardioloog klaar was om ons te helpen kreeg ze een rontgenfoto en een hartecho. Er bleek 120 ml vocht achter haar longen te zitten, de vochtpockets warn even groot als haar longen zelf. Geen wonder dat ze niks meer kon. Er is inderdaad sprake van een hartprobleem, maar haar hart was nog niet dramatisch slecht.

Hij schreef haar "episodes" van de laatste tijd toe aan haar hart, niet haar nieren. Het steeds opnieuw toedienen van infuus heeft de boel dus eerder verslechterd dan verbeterd, goed voor haar nieren, slecht voor haar hart. De bloeddruk is nog niet gemeten, maar hij vermoedt eerder een te lage bloeddruk, en dan zou ook de Semintra dus contraproductief zijn geweest.

Het vocht is afgezogen, en dat zou nu verbetering moeten brengen, vanavond of morgen. We moeten haar spuitjevoeren met Recovery. Nog geen nieerdieet op dit moment, ze moet eerst aansterken. Woensdag moet ze dan weer terug. Als het dan beter gaat, kunnen we gaan koorddansen om het evenwicht te vinden tussen hart stabiel houden en nieren stabiel houden.

Vooralsnog vind ik dat ze nog steeds veel te snel ademt, maar ze reageert alweer actiever dan eerder deze week. Het blijft dus nog even zenuwslopend. Duimen jullie mee?
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Dank iedereen overigens voor het medeleven en de zeer mooie posts die hierboven zijn geplaatst over afscheid nemen. Ik kijk inmiddels heel anders aan tegen euthanasie dan ik dat vroeger deed. We klampen ons nu nog even vast aan deze allerlaatste strohalm maar de cardioloog zei al dat het een grote uitdaging gaat worden, en dan moeten we mogelijk later deze week alsnog kiezen voor inslapen. Het verschil is dat als dit niet helpt, ik dan weet dat er echt niks meer gaat helpen. Als ik vandaag niet gegaan was was ik me dat blijven afvragen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

Wat fijn, ze is er nog!! Ben je in Vught geweest? Iets zegt me van wel, bij Niek. Door de energie die over je berichtje ligt.
Spannend hoor, ik hoop woensdag weer goed nieuws.
Cerna

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Cerna »

Ik begrijp dat je deze laatste strohalm gegrepen hebt en ik hoop voor je dat er verbetering in haar situatie gaat komen.
Natuurlijk zal ik voor je duimen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Rik »

120 ml vocht achter haar longen is nogal wat. Hopelijk geeft het nu verlichting en is er hoop om het probleem goed aan te pakken. Hier draaien de duimen ook volop mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Synemios »

Ik hoop ook dat er verbetering komt, en duim ook mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Sansan schreef: 19 aug 2019 22:30 Wat fijn, ze is er nog!! Ben je in Vught geweest? Iets zegt me van wel, bij Niek. Door de energie die over je berichtje ligt.
Spannend hoor, ik hoop woensdag weer goed nieuws.
Ja! Ha, wat grappig dat je dat zo kunt afleiden! Ze waren echt heel fijn daar allemaal vond ik, eerlijk, lief en begripvol. En kundig.

Helaas is Poes vandaag minder opgeknapt dan ik zou willen. Ze ademt nog steeds te snel, wel langzamer dan gisteren. We hebben gisteravond nog 2x gevoerd met spuitje. Vandaag willen we iedere 3u proberen, zodat ze 3/4 kuipje Recovery binnen heeft ah einde vd dag (dosering op de verpakking voor kat van 2,5 kg). Hopelijk helpen de voedingsstoffen wat, en zijn die dan weer niet te heftig voor haar nieren.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Onze laatste strohalm is ook geknakt. Ze ademde net na het spuitjevoeren 60x per minuut, superbenauwd dus. Nu weer rustiger, maar nog steeds te snel (46x). Feit is dat de verbetering die we hadden moeten zien, er niet is. Ik heb Vught gebeld maar Niek werkt vandaag niet daar. Er is overlegd met de internist en die zei dat ze met alle liefde nog eens naar haar willen kijken vandaag, maar dat de prognose al slecht was en dat dit geen goed teken is.

Dus mijn man heeft de thuisdierenarts gebeld met de vraag of hij vandaag nog kan komen. Ik wil dan met hem ook nog even overleggen, maar ik denk dat ik wel weet wat de uitkomst is. Ze is op, ons lieve Poesje. We kunnen nu nog eens vocht laten afzuigen, nog meer dwangvoederen, maar als ze een dag later weer benauwd is, wat voor zin heeft het dan nog? Mijn hoofd weet dat het goed is zo. Maar mijn hart huilt tranen met tuiten.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

:( wat ontzettend verdrietig
Ik wil je heel veel sterkte wensen in wat er ook besloten wordt. Volg je hart, volg jullie vriendinnetje.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Je hebt, nu ook voor je gevoel, echt alles gedaan. Het verdriet zal er niet minder om zijn.
Heel veel sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie