Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Hawk »

Hallo allemaal,

Ik schrijf deze keer even namens mijn nicht. Eerst maar even de situatie.
Op 17 Juli ging ze met haar 2 katten: Sjors & Sjimmie (katers, HTK uit zelfde nest) naar de dierenarts voor de jaarlijkse injectie. Na deze injectie ging er echter iets goed mis. Sjors wist namelijk uit zijn reiskoffer te ontsnappen. We hebben uiteraard alle nodige maatregelen genomen en ook zelf gezocht. Verschillende meldingen kwamen binnen, allemaal katten die op Sjors leken maar hem toch echt niet was. Nu, een maand later kunnen we wel blijven zoeken maar we denken dat of:
1) Sjors is ergens "verkeerd terecht gekomen" en overleden
2) Sjors is aan komen lopen bij een huis, krijgt eten en went aan zijn nieuwe baas en omgeving.
In dit laatste geval kan Sjors natuurlijk nog terugkomen...

Sjimmie was vooral de eerste weken helemaal de draad kwijt. Nu wordt hij steeds aanhankelijker naar mijn nicht toe en op andere momenten is hij (zielig) nog steeds naar zijn maatje Sjors aan het zoeken.
Vandaag heb ik weer even gebeld met mijn nicht en hebben we gesproken over een nieuw kitten maar we vragen ons af of dit een juiste oplossing is.
Zowel Sjors als Sjimmie zijn ruim een jaar oud (Ik denk zo 1 jaar en 4 maanden). Mijn nicht woont alleen en heeft een full-time baan. Sjimmie is dus nu, geruime tijd alleen thuis.. zonder maatje en vaak zonder mensen.
Wat zou in dit geval het beste zijn. Mijn eigen gevoel gaat naar wachten tot het voorjaar volgend jaar en dan eventueel een kitten erbij maar ik ben uiteraard benieuwd naar jullie mening.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Emmajoja »

Heeft Sjors een chip? Want dan zou je kunnen kijken of een asiel hem heeft of de dierenambu. Maar goed dat heb je vast al gedaan. Oh facebook is opzich ook nog een optie.

Mocht je nicht een kitten erbij willen, kan ik uit recente ervaring zeggen dat dit wel gaat lukken met wennen. :)


Anyway, heel veel sterkte aan je nicht Gewenst. Ik hoop echt dat ze Sjors nog vindt. Dat hem niks overkomen is!!!!!


Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Dinky »

Gezien de leeftijd lijkt het mij niet verkeerd om er leeftijdsgenoot bij te zoeken. Wanneer Sjors dan terug komt kan die een herintroductie doen. Tenminste als je nicht de zorg voor 3 katten aan kan ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Hawk »

Bedankt voor jullie reacties en inderdaad is Sjors gechipt. Mocht Sjors eventueel terugkomen en er mogelijk 3 katten zijn, dan gaat dit goed komen. Misschien dan niet met 3 katten in 1 huis maar dan kan mijn nicht haar dochter, wie er een halve dierentuin op nahoud (kippen, konijnen, varken, 1 kat) nog wel een 2e kat in huis nemen.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Hawk »

Ik pak even dit draadje op want groot nieuws: SJORS IS TERUG!. Na vele reacties op Facebook en veel loos alarm is nu toch.. na 1 1/2 jaar.. Sjors gevonden op een pad met daar vele dieren, zowel katten als honden.. en Sjors die niet zo erg opviel omdat.. veel mensen daar katten of honden hielden.
Het enige wat opviel na lange tijd was toch dat Sjors nooit binnen kwam. Zodoende kon hij gevonden worden en na meerdere pogingen met een vangkooi van de dierenambulance gevangen worden.
Waarschijnlijk heeft Sjors samen met de andere huiskatten gegeten en is hij zodanig in goede gezondheid gebleven.
Bij het scannen bij de dierenarts met als resultaat van de scan dat het echt om Sjors ging was natuurlijk een huilbui van blijdschap waard. Ook al viel het natuurlijk op dat Sjors zeer vriendelijk was naar mijn nicht.
Daarna natuurlijk.. bij mijn nicht thuis waar Sjimmie ook was. Dat ging goed, 2x blazen maar daarna al aan elkaar snuffelen waardoor ze elkaar toch weer herkenden. Nog geen spelen, dat niet, maar wel in dezelfde ruimte slapen zonder aandacht aan elkaar te besteden.
Volgens de dierenarts mag Sjors 8 weken niet naar buiten, want dan is er de mogelijkheid dat hij zijn andere "plek" weer terug gaat zoeken waar hij gevonden is.. ook al voelde hij zich.. bij mijn nicht in huis bij binnenkomst weer helemaal thuis. Even ruiken aan alle meubels en ook daar weer.. herkenning.
Komt ook nog een persoonlijk iets bij. Op de plek waar Sjors gevonden is, ik kom daar 5x per week! Nooit heb ik Sjors daar gezien maar als hij daar in de tuinen van de woningen verbleef.. ja, dan klopt het wel.
En dan natuurlijk de 6 honden die daar ook woonden. En zeker 4 andere katten.. in verschillende huizen.. (waarvan er 2 eerder in de vangkooi van de dierenambulance zaten (AU)). Het is in elk geval goed nieuws.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Ani »

Wauw! Wat een verhaal zeg. Ongelooflijk. Wat zullen jullie nog verbaast hierover zijn en bijzonder dat Sjors zich direct weer op haar gemak voelde bij je nicht en bij haar broertje. Wat zal Sjors veel hebben meegemaakt in die anderhalf jaar. Ik heb je verhaal met plezier en een glimlach op m’n gezicht gelezen. Gefeliciteerd met de terugkomst van Sjors!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Anne »

Wat geweldig en wat een mooi nieuws in deze donkere barre tijden, echt een lichtpuntje aan de horizon!
Wonderen bestaan!
Wel bizar dat jij steeds op dezelfde plaats was als waar hij uiteindelijk gevonden is,
was hij in dezelfde regio gebleven of is hij in een andere stad gevonden?
Hopelijk accepteert poes nr twee hem ook, maar wat fijn dat iedereen weer bij elkaar is :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Hawk »

Ja, je kan het Sjors niet navragen wat hij allemaal heeft meegemaakt maar alle 'getuigen' zeggen hetzelfde. Ik kom op dat pad als onderdeel van mijn werk als postbezorger, dus 5x per week gedurende enkele minuten... maar ja, nooit Sjors gezien omdat ik me over de straat begaf en de voorkant van de woningen, met alle brievenbussen. Daar kwam Sjors blijkbaar niet / nauwelijks, of in ieder geval niet rond... 11:00 - 13:00 uur.
Dat de andere katten op het pad Sjors wel accepteerden zegt ook wel iets, alsmede dat het kattenvoer buiten werd gezet. Ach ja. En ja, Sjors heeft zich slechts 700 meter verplaatst na zijn ontsnapping bij de dierenarts, eigenlijk praktisch aan dezelfde weg totdat hij een rustig plekje tussen de drukkere wegen vond want het pad waar hij zich ophield voor langere tijd (is gevonden) bevond zich tussen een drukkere autoweg en een winkelstraat in.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Twijfels over nieuw maatje / wachten of huis met 1 kat

Bericht door Demajai »

Wat een geweldig nieuws dat sjors weer thuis is.
Love Taiger en Toby
Plaats reactie