Hoe help ik mijn kat ?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragoria
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2019 12:00

Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Dragoria »

Hallo ! Ik zit met een probleem; Wij hebben 3 honden en 1 poes ( Nori) en onze poes vindt honden echt niet leuk dus woont ze al jaren op de bovenverdieping en dat deed ze samen met onze andere poes die er niet meer is. Ze wil dus niet beneden komen. Nori is inmiddels ruim 13 jaar oud en volgens mij heel erg eenzaam. Ze geeft hele luide klaagzang concerten midden in de nacht maar ook overdag en zodra ze mij in het vizier krijgt boven blijft ze net zolang miauwen tot ze uitgebreid geknuffeld wordt. Nori is geen kat die je op kunt pakken en mijn man mag al helemaal niet bij haar komen omdat hij haar elke maand een keer vastpakt om een pipetje in haar nek te doen. Ze kan wel naar buiten maar heeft daar steeds minder behoefte aan dus komt ze daar nog maar sporadisch. Na dit hele verhaal komt nu mijn dilemma : Wat is nu het beste voor onze Nori? Ik vindt het vreselijk dat ze zo alleen boven woont want ze is er zo gespitst op dat er iemand boven komt en haar gaat aaien... Mijn gedachten gaan uit naar een andere poes erbij maar dan wel een kitten zodat die wel kan wennen aan de honden ( Nori komt uit het asiel) maar ik weet niet of dit nu het juiste is voor Nori.....Heeft iemand hier ervaring mee of advies voor ?? Dank jullie wel :grin:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Anne »

Hoelang hebben jullie de honden al?
Zolang een kat kan vluchten leert de kat niks. Ik zou Nori dus beneden in een bench neerzetten net zolang ze niet meer blaast naar de honden als die langs de bench langslopen.Net zolang ze van zelf door krijgt dat honden niet eng zijn.
Hoe zijn jouw honden? Vallen ze de kat aan? Dat zou je moeten afleren, je zou ze recpect voor de kat moeten aanleren zodat Nori zich ook niet bedreigd voelt. Anders is het geen wonder dat ze naar boven vlucht. Je zou in de bench een kussentje, eten en drinken en een kleine kattebak neerzetten en wat speeltjes. . Als dat goed gaat zou je haar eens los kunnen doen beneden en ondertussen voorkomen dat ze niet naar boven kan vluchten. Ik gebruik als bench een grote konijnenkooi, vaak bij intro's. Hou dit net zolang vol totdat Nori weet dat de honden niet langer een bedreiging zijn, nu weet ze dat nog niet.
Als je dit niet ziet zitten is het beste denk ik om of Nori te herplaatsen of er een kameraadje bij te halen. Veel oudere katten moeten niks van 1 kitten hebben, deze zijn te jong en te speels, hebben teveel energie. Ga dan op zoek naar een leeftijdjsgenootje voor Nori.
Hoe reageert Nori op valeriaandruppels? Als dat haar kalmeert kun je dat in haar bench op wat speeltjes druppelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dragoria
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2019 12:00

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Dragoria »

Bedankt voor je reply !
We hebben 2 honden al 10 jaar en ze kunnen de kat redelijk goed negeren...totdat Nori aan het kleed begint te krabben en dan duiken ze op haar af. De 3de hond(je) kijkt niet naar haar om en als mijn man met de 2 grote aan de wandel is komt Nori zelfs even op grote afstand beneden kijken Nori is altijd al een angstige kat geweest dus ik weet niet of haar in een bench in de kamer zetten nou zo plezierig voor haar is maar dat is te proberen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Anne »

Het is voor geen enkele kat leuk om in een bench te zitten maar het kan wel in hun belang werken. Het is voor een kat ook niet leuk om altijd maar in angst te leven en op deze manier kun je haar van haar angst afhelpen. Nu sta je het toe dat ze angstig blijft en dat is geen oplossing.
Je zou het de honden moeten afleren dat ze bovenop haar springen als zij aan het kleed gaat krabben....Doe ze desnoods in het begin aan de riem zodat je er meer grip op hebt.
Dan is het ook niet zo vreemd dat ze zo bang is. Je moet haar wel beschermen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik denk dat je Nori geen plezier gaat doen om haar in een bench bij de honden te zetten. In tegendeel. Ik vrees dat ze nog angstiger zal worden omdat ze niet kan vluchten. Ik heb geen ervaring met katten bij een hond te plaatsen, maar ik weet wel dat een bange kat altijd vluchtmogelijkheden moet hebben en privéplekjes om zich veilig te voelen.
Ik vind het zielig dat ze al jaren apart moet leven. En als je er nog eentje bij zou nemen hebben ze elkaar wel (als er een match is, tenminste) maar dan zitten er twee katjes te wachten op menselijk contact en aandacht...En heb je daar wel tijd voor? Je moet veel tijd in de introductie van de nieuwe kat met Nori steken.
Ik zou dit mijn kat nooit willen aandoen :-(
Ik wil niet hard zijn maar gewoon raad geven: dit katje had volgens mij veel eerder een andere thuis moeten hebben waar er wel tijd voor haar is en waar het rustig is zonder honden waar ze bang voor is.
Wees nu niet boos om mijn reactie, het is mijn persoonlijke mening en er zullen ongetwijfeld forumleden zijn die mijn mening niet delen ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door pinguin »

Anne wat een bizar advies om een kat van 13 in een bench te zetten om zo te wennen aan honden. Met een kitten snap ik het nog maar een 13 jaar oude kat.
Dat is vragen om problemen op gezondheids vlak en gedrag. Hoop echt dat dit advies nooit word opgevolgd.

Als dit al zo lang speelt vrees ik dat het lastig word om de kat als nog te laten wennen aan de honden. Vrees dat die kans is geweest in het begin.
Is herplaatsen geen optie zodat ze een plek voor zichzelf heeft met alle aandacht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dragoria
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2019 12:00

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Dragoria »

Zotvanpoezen schreef: 18 aug 2019 16:35 Ik denk dat je Nori geen plezier gaat doen om haar in een bench bij de honden te zetten. In tegendeel. Ik vrees dat ze nog angstiger zal worden omdat ze niet kan vluchten. Ik heb geen ervaring met katten bij een hond te plaatsen, maar ik weet wel dat een bange kat altijd vluchtmogelijkheden moet hebben en privéplekjes om zich veilig te voelen.
Ik vind het zielig dat ze al jaren apart moet leven. En als je er nog eentje bij zou nemen hebben ze elkaar wel (als er een match is, tenminste) maar dan zitten er twee katjes te wachten op menselijk contact en aandacht...En heb je daar wel tijd voor? Je moet veel tijd in de introductie van de nieuwe kat met Nori steken.
Ik zou dit mijn kat nooit willen aandoen :-(
Ik wil niet hard zijn maar gewoon raad geven: dit katje had volgens mij veel eerder een andere thuis moeten hebben waar er wel tijd voor haar is en waar het rustig is zonder honden waar ze bang voor is.
Wees nu niet boos om mijn reactie, het is mijn persoonlijke mening en er zullen ongetwijfeld forumleden zijn die mijn mening niet delen ;-)
Nee hoor ik wordt daar niet boos om :) Ik wil gewoon uitzoeken wat het beste is voor Nori. Toen onze andere poes er nog was ging Nori ook vaak naar buiten en merkte we gewoon niks aan haar maar sinds onze Lola er niet meer is (sinds vorig jaar) en Nori niet meer naar buiten wil is het verergert.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Emmajoja »

Enige wat ik kan bedenken nu is om Nori veilig te laten voelen bij jullie in de kamer. Dus hoge plaatsen maken voor Nori. Plankjes aan de muur waardoor ze hoog kan zitten, maar wel in de kamer bij jullie is. Zo kan ze alles observeren, maar kan niemand haar wat doen.

Misschien zelfs een plaats waar de kattenbak veilig kan staan waar de honden niet bij kunnen, zodat niemand haar het gevoel geeft alsof ze in een hoekje wordt gedreven.

Beetje intens plaatje, maar goed misschien een iets simpelere versie daar van hahahaAfbeelding

Afbeelding

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Dragoria
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2019 12:00

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Dragoria »

pinguin schreef: 18 aug 2019 17:27
Is herplaatsen geen optie zodat ze een plek voor zichzelf heeft met alle aandacht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Als ik zeker zou weten dat ik haar daar een plezier mee zou doen en dat ze goed terecht zou komen dan is dat natuurlijk een optie. Er zijn zoveel lieve katten op zoek naar een huisje dus ik denk dat dat erg moeilijk gaat worden voor een schuwe kat als Nori ook al is ze nog zo lief. Ik moet er wel even bij vermelden dat ze dus nooit een schootkat is geweest ...ook voordat we de honden hadden niet maar toen sliep ze wel altijd vredig in de woonkamer.
Gebruikersavatar
Dragoria
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2019 12:00

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Dragoria »

Emmajoja schreef: 18 aug 2019 20:57 Enige wat ik kan bedenken nu is om Nori veilig te laten voelen bij jullie in de kamer. Dus hoge plaatsen maken voor Nori. Plankjes aan de muur waardoor ze hoog kan zitten, maar wel in de kamer bij jullie is. Zo kan ze alles observeren, maar kan niemand haar wat doen.

Misschien zelfs een plaats waar de kattenbak veilig kan staan waar de honden niet bij kunnen, zodat niemand haar het gevoel geeft alsof ze in een hoekje wordt gedreven.

Beetje intens plaatje, maar goed misschien een iets simpelere versie daar van hahahaAfbeelding

Afbeelding

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Zoiets zitten wij ook aan te denken, we hebben nl een houtkachel buis door de woonkamer muur heen lopen, en dan de buis te verwijderen zodat ze door dat gat heen kan en dat zit vlak bij het plafond en daar dus plekjes voor haar maken om veilig te slapen en te zitten enzo. Dan kan ze zelf besluiten of ze erbij wil komen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Synemios »

Extreme Exposure werkt niet bij katten, in een bench zetten bij de honden zal de situatie alleen maar verergeren.
Ze snakt naar veiligheid, aandacht en contact,dus ik zou eerst proberen wat emmajoja adviseert en anders denk ik toch dat herplaatsen voor haar het beste is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dragoria schreef: 18 aug 2019 21:03 Zoiets zitten wij ook aan te denken, we hebben nl een houtkachel buis door de woonkamer muur heen lopen, en dan de buis te verwijderen zodat ze door dat gat heen kan en dat zit vlak bij het plafond en daar dus plekjes voor haar maken om veilig te slapen en te zitten enzo. Dan kan ze zelf besluiten of ze erbij wil komen.
Dat lijkt me een goed idee! Het proberen waard :grin:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe help ik mijn kat ?

Bericht door Anne »

pinguin schreef: 18 aug 2019 17:27 Anne wat een bizar advies om een kat van 13 in een bench te zetten om zo te wennen aan honden. Met een kitten snap ik het nog maar een 13 jaar oude kat.
Dat is vragen om problemen op gezondheids vlak en gedrag. Hoop echt dat dit advies nooit word opgevolgd.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Hier hebben we het ook gedaan met positief resultaat. Ik zou het zo weer doen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie