Kitten te dik?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Kitten te dik?

Bericht door Xaro »

In het kort: Kunnen kittens dik worden?
Ik lees altijd dat kittens veel moeten eten omdat ze veel energie verbranden met groeien en spelen. Dus tot nu toe hebben mijn twee kittens altijd droogvoer ter beschikking, en krijgen ze 2x per dag natvoer/kip.

Maar 1 van de twee is echt een glutton. Hij kan altijd eten. Hij vreet ook 2x sneller dan de andere kitten, en is dominant met voedsel, dus jaagt dan de andere kitten weg. Hierdoor voer ik ze nu al een aantal weken apart.

Maar hij lijkt echt heel snel aan te komen. Hij is nu 15 weken, en weegt 2.2kg. Dat lijkt mij heel erg veel. Hij komt zo 200 gram per week aan...Hij heeft ook een wat rond buikje, en als ik over zijn ribben aai, dan voel ik ze nog maar net. Verder lijkt hij fijngebouwd te zijn. Hij heeft veel kleinere pootjes en een fijner kopje dan zijn maatje. Maar toch is hij zwaarder.

Hij is verder 3 weken geleden ontwormd en gezond bevonden door de dierenarts, dus dat kan het niet zijn. Hij is verder super speels, actief en lijkt nergens last van te hebben.

Dus, moet ik nu al minder gaan voeren? Of kan dat kwaad voor een groeiende kitten? Of is hij niet te dik en hoort het zo te gaan? In vergelijking, zijn maatje is een week ouder en weegt 2kg.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten te dik?

Bericht door Rik »

2,2kg bij 15 weken zit in principe nog net binnen de grens. Maar je moet inderdaad ook kijken naar de bouw e.d. Want als hij een beetje chubby begint te worden is het wel opletten.

Hier was Bono ook een schrokker die geen maat kon houden met de onbeperkte brokjes (maar hij was wel altijd stevig gebouwd). Ik ben toen nog voor de castratie overgestapt op maaltijden natvoer voeren. (Brokjes zijn met de koolhydraten e.d. ook eigenlijk gewoon troep)

Met het voeren van maaltijden heb je in de hand hoeveel ze daadwerkelijk binnen krijgen.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xaro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 29 jun 2019 10:20

Re: Kitten te dik?

Bericht door Xaro »

Dank voor uw antwoord. Hij lijkt in principe wel maat te houden met de brokjes. Tenminste, daar eet hij een paar keer per dag van, maar niet overdreven veel, lijkt het. Ze krijgen overigens Applaws brokjes, dus minder dan 15% koolhydraten. Dus dat het troep is valt in hun geval wel mee.

Het kan best zijn dat ik wat teveel heb bijgevoerd met kip. Ik gaf ze dijfile, dat ook nog wel wat vettig is. Dat is toch 100% proteïne, en dus een echt booster. Teveel, blijkbaar.

Ik probeer wel wat minder natvoer aan hem te voeren. Hopelijk remt dat zijn groei (in de breedte dan...) een beetje.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten te dik?

Bericht door Rik »

Ja, van de brokjes is Applaws in ieder geval één van de betere keuze.

Gewoon elke week blijven wegen en goed in de gaten houden. Bono was bij 15 weken ook 2146 gram. Maar zoals gezegd was hij wel stevig gebouwd dus heb ik nooit echt gedacht dat hij te dik was, hoewel de DA wel zei dat ie wat te zwaar was. Maar ik keek gewoon naar de bouw.

Bij Yuna zag ik op een gegeven moment wel van de bovenkant dat ze wat 'boller' begon te worden. En zij was altijd een wat tenger poesje qua bouw. Maar nu is ze daar weer een beetje ingegroeid. Want dat is het natuurlijk ook met kittens. Ze groeien in hun lichaam. Een beetje mollig hoeft nog niet direct een groot probleem te zijn.

Goed in de gaten houden en aanpassen daar waar je denkt dat het te hard gaat is een prima plan. Dat is in ieder geval beter dan er te laat achterkomen en dat ze moeten afvallen. Want daar is veel moeilijker.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kitten te dik?

Bericht door kittentjes »

Mijn beide katers waren met die leeftijd of rond de 16 weken ook al 2,1kg dus heel gek is het niet volgens mij...

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie