bloed in ontlasting, kat niet lekker

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Hallo, ik heb een vraagje;
Wij zijn een beetje aan het tobben met onze poes van 17,5 jaar (Sydney, heb hier al eerder over haar geschreven). Sinds een paar jaar heeft zij nierfalen, maar dat is al een tijd stabiel (haar waardes heb ik even niet bij de hand, maar die zijn niet zo hoog). Sinds een paar maanden heeft ze een hoge bloeddruk. Daar krijgt ze dagelijks een pilletje voor, sinsdien is haar bloeddruk netjes gezakt. Toen wij een paar weken geleden terug kwamen van vakantie zat er bloed in haar oog, waarschijnlijk toch van de bloeddruk (ik denk dat de oppas niet altijd het pilletje er helemaal in heeft gekregen). Dat is inmiddels ook weer oke. Wel is ze al enige tijd behoorlijk vermagerd (en ze was al mager) en zie je dat ze niet meer zo stabiel en sterk is. Sinds een paar dagen eet ze wat minder en is ze zichtbaar niet zo lekker. Gisteren overdag een aantal keer overgegeven (gal/vocht) en er lagen op veel plekken kleine beetje ontlasting, een beetje brij-achtig. Dit heeft ze al eens eerder gehad. Ook poepte ze minder afgelopen dagen. Gisterenavond heeft ze wel gepoept (2 x, dus ze zat verstopt denk ik), maar er zal bloed bij. Ook bij die kleine beetjes ontlasting zat bloed. En vanochtend lag er weer spuug, maar nu met bloed (waterig) en haar oogje hing. Onmiddelijk naar de dierenarts gegaan.
Enige tijd geleden is ook geconstateerd dat ze een verdikking heeft in haar milt. Dit hebben we niet verder laten onderzoeken omdat ze heel angstig is, behoorlijk op leeftijd is en al niet meer erg sterk is.
De dierenarts vanochtend vond het lastig. Ze zei dat ze de kat helemaal binnenste buiten kunnen keren, maar hele zware behandelingen gaan we niet meer aan met haar. Het zou een maag-darm onsteking kunnen zijn, als het viraal is, zou dat ook weer weg kunnen gaan. Haar vacht was nu ook wat vochtarm. Ze hebben een onderhuids vochtinfuus gegeven en een prikje tegen misselijkheid. Ze wilde ook antibiotica geven voor haar maag/darmen mocht het toch niet viraal zijn. Maar wij weten inmiddels dat we die pillen er niet in krijgen. Ze was al erg mat bij de dierenarts, weinig verzet, lusteloos.
We wachten af hoe het morgen gaat. Als ze nog meer verslechterd, blijft overgeven, niet meer eet en lustelozer wordt, dan ziet het er niet goed uit voor haar. Dan moeten we morgen misschien een moeilijke beslissing nemen. Als het wel een virusinfectie is en ze kan er nog tegen vechten, dat kan is het voor nu misschien weer even oke. Het bloed in haar spuug kon misschien komen daar het vele braken zei de da, in haar ontlasting misschien doordat het hard is en moeilijk gaat.
Na dit hele lange verhaal komt mijn vraag :???: ; ik denk inderdaad dat haar ontlasting erg hard is en dat dat moeilijk gaat. We hebben ooit Laxatract gehad, maar dat luste ze niet en we kregen het er niet in. Ik heb nu ISO gel in huis (korreltjes) maar gisteren wilde ze dat niet in haar voer. Wat kan ik nog meer doen voor een soepelere stoelgang? Iets wat qua smaak te doen is bij een kat. Ik heb ooit gelezen over olijfolie, lusten ze dat? Hoeveel moet je dan doen? Of hebben jullie andere tips/merken? Bedankt alvast! PS. ze heeft vandaag thuis weer brokjes op en nog geen spuug op ontlasting gezien. En ze banjert een beetje heen en weer door het huis.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

De laxatract geven lukt ook niet met een spuitje in haar bekje? Jammer dat dat zo moeilijk gaat. Ik kan je verder niet zo goed helpen maar ik wil je beterschap toewensen en sterkte, ik duim dat ze zich gauw weer wat beter voelt zodat je de moeilijke beslissing niet hoeft te nemen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Dank je wel. Ik hoop het ook. Maar ze doet het al zo lang zo goed ondanks allerlei vervelende kwalen en ziektes, het is natuurlijk ook een keer op met het lijfje. Maar dat moment wil je natuurlijk nooit tegenkomen en de keuze maken al helemaal niet. Toen we jaren geleden haar zus moesten laten inslapen (acuut nierfalen) ben ik echt zolang super verdrietig geweest. Maar ja, die was heel jong, 17,5 is al een respectabale leeftijd. We wachten het af...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Hoe gaat het vandaag?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Pieuw....Het gaat wat beter gelukkig!!! Ze eet weer beter, heeft nog niet gespuugd en scharreld lekker beetje rond. We hebben ook alle medicijnen erin gekregen. Pil voor hoge bloeddruk in beetje natvoer, pil tegen misselijkheid is snoepje en iso gel in kattenmelk. Is allemaal niet goed voor haar nieren, maar is een beetje kiezen uit twee kwaden :???: wat nog wel zorgelijk is, is dat ze nog niet heeft ontlast, maar er lagen wel weer van die kleine beetjes in de bak. Dat gaat dus niet goed, hoop dat ze niet verstopt zit. Onze eigen dierenarts heeft dit weekend spoeddienst, dus we konden altijd bellen. Misschien dat ze iso gel iets doet. Wel spannend hoe het zal gaan. Bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Wat fijn dat het beter gaat!! En dat alles er voorspoedig ingaat. Mijn duimen en onze pootjes draaien volop
Ik hoop voor jullie dat haar ontlasting gauw beter word
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Veel dank! Super fijn. Mijn partner zegt net wel dat Sydney nog veel ligt, maak me gelijk weer zorgen. We kunnen niet veel anders dan afwachten. Maar gelukkig gaat het toch beter dan gisteren.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu? Knapt je meisje al wat op? Ik ben hier aan het duimen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door ErikPhilippus »

Hmmm, vervelend. Ja, wat kan je een zorgen hebben om zo'n oudje...

Wat ik niet helemaal kan plaatsen, is de iso gel - want je zegt ook dat je hoopt dat ze niet verstopt is...?
Als er sprake is van harde ontlasting of verstopping, en de laxatract er niet ingaat, zou je misschien wat (room-)boter kunnen geven. Hier is Gaudí er gek op, likt het van m'n ontbijtkoek of vinger.

Sterkte!
Erik
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Het gaat best aardig. Ze eet best goed, heeft nog steeds niet overgegeven en loopt wat rond. Ze heeft alleen sinds woensdagavond niet meer ontlast. Vond dat vanochtend toch wat lang duren en heb de dierenarts gebeld of ik toch weer laxatract moet proberen (heb ik helaas niet meer in huis), ik dacht het misschien in kattenmelk te proberen. De da gaf aan dat als ze woensdagavond 2 x heeft gepoept en veel overgaf en niet zoveel heeft gegeten, dat laxeren dan wat haar betreft nog niet hoeft. Dat het echt wel een paar dagen kan duren voordat het weer op gang komt. We vinden wel weer van die kleine beetjes. De ISO gel is toch ook goed voor verstopping dacht ik? De da zei wel dat het geen echt laxeermiddel is maar dat het wel kan helpen omdat het vezels zijn en goed is voor de darmen. Is dat juist niet goed? Boter vind ik ook nog een goede tip, ze is dol op melkachtige producten. Ik baal dat ik nu niet aan laxatract kan komen, de dierenwinkels verkopen het niet.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Je kan bij de kruidvat laxeerdrank Lactulose kopen, dat heeft dezelfde werking. Die zijn tot 17.00 uur open
Kijk anders bij de zoekfunctie hier linksboven onder Quick links, of snelle links en typ laxeerdrank Lactulose kruidvat in
Zijn hier meer mensen die dit geven inplaats van de duurdere laxatract. Ik gaf het ook aan Hummel*
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Goede tip, 17 uur halen we niet. Etos is tot 18 uur open, heb ze net gebeld, die hebben lactulose siroop van Etos merk. Is dat ook goed? Ik neem aan dat het om de werkzame stof gaat, het merk maakt niet uit denk ik?
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sydney »

Kruitvat toch gehaald!! Hoeveel moet je ongeveer gebruiken?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Anne »

Dat verschilt per kat. Ik ben met Hummel* begonnen met 2x daags een spuitje van 1 ml ( zonder de naald dan)
en dan gewoon kijken hoe het gaat. Mocht het niet helpen dan zou je 2x daags anderhalf spuitje kunnen geven
Gebruik anders de zoekfunctie voor de dosering/ervaringen
Fijn dat je het je gelukt is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: bloed in ontlasting, kat niet lekker

Bericht door Sansan »

Ik lees met je mee en duim hard voor je oudje.

Voor de verstopping nu heb ik nog een tip: knip een dulcolax zetpil door de helft en stop het conische topje (de bovenste helft) in het kontje. Onderste helft weggooien. Binnen een kwartier gaan ze dan poepen.

Daarna ontlasting dagelijks zachter houden met de andere tips als je kat last heeft van harde ontlasting en daardoor verstopping.
Plaats reactie