Kwaliteit voeding

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Kwaliteit voeding

Bericht door Tomdepoes »

Hallo allemaal,

Mijn kitten van 4 maanden eet momenteel RC. Hij heeft last gehad van winderigheid en zijn poep stinkt nogal. Ik zit er nu aan te denken om Hills of Profine aan te schaffen. Is RC echt zoveel beter dan bijvoorbeeld Profine?

Ik heb hem een week geleden uit het asiel gehaald en daar kreeg hij Hills en ben toen zelf overgegaan op RC. Zijn winderigheid is al een stuk minder, dus misschien ligt het niet aan RC.

Ik wil hem graag goed voer geven, maar door de bomen zie ik het bos niet meer.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Mleen »

Alle merken die je hierboven noemt vallen niet echt onder hoge kwaliteitsvoeding. Ja, het is beter dan de supermarktmerken, maar de ingredienten zijn niet echt goed.
Je kunt het beste op zoek gaan naar een natvoer met een hoog vleespercentage, zoals bijvoorbeeld Animonda, Wild Freedom of Mac’s Cat.
Een goede website om je verder te verdiepen in hoogwaardig natvoer is Catmoneo.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Emmajoja »

Hier een linkje van hoogwaardige brokjes:
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

Hier een linkje van hoogwaardig natvoer:
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/


De site Voerwijzer is heel handig. Je kunt er ook op vinden hoe je zelf een brok en natvoer kunt analyseren. Zodat, wanneer je in de dierenspeciaal zaak staat weet waar je op moet letten.
https://www.voerwijzer.com/zelf-een-bro ... 6-stappen/

Afbeelding

Heel veel brokken en vlees e.d. Kun je online bestellen. Bijvoorbeeld bij zooplus

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Rik »

Nu moet je ook niet altijd zonder meer de hoeveelds-aanwijzingen op de verpakking aanhouden. Je moet ook kijken naar de behoefte van je kat. Ik had hier een keer gezien 1 blik p/dag/kat en dat was een blik van 400 gram hoogwaardig natvoer. Ja, ik ga mijn kat geen 400 gram per dag voeren. Dat is veel te veel. En voor een kitten zou ik die hoeveelheid moeten verdubbelen zeiden ze voor het gemak bij de fabrikant...
Ja... :fat:

Soms kan het dus wel handig zijn zelf te rekenen met de calorieen en de benodigdheden hoeveel je kat zelf echt nodig heeft.
https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... eveelheid/
(maar dat is niet simpel)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Tomdepoes »

Super bedankt voor jullie antwoorden. Jullie zijn allemaal zo behulpzaam, daar zijn mijn katzel en ik heel blij mee!


Tom krijgt momenteel alleen droogvoer, is het aan te raden om ook te beginnen met natvoer?

Ik zal eens op die sites kijken, heel erg bedankt voor de links!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Rik »

Ja zeker. Hij MOET in ieder geval natvoer 'leren' eten. Dat is het minimum. Want met natvoer kun je, als en wanneer hij het nodig heeft, medicijnen door mengen. Verder krijgt ie met wat natvoer ook extra vocht binnen en zelfs katten op brokken drinken eigenlijk te weinig uit hunzelf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Emmajoja »

Geen probleem waar ik kan helpen probeer ik dat. Ik weet uit ervaring dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet met al die keuzes aan voeding!

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Tomdepoes »

Oke, dan ga ik eens beginnen met het geven van natvoer. Moet ik dit langzaam opbouwen of kan ik hem gelijk de hoeveelheid geven die aangeraden is voor zijn leeftijd/gewicht?
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Emmajoja »

Tomdepoes schreef:Oke, dan ga ik eens beginnen met het geven van natvoer. Moet ik dit langzaam opbouwen of kan ik hem gelijk de hoeveelheid geven die aangeraden is voor zijn leeftijd/gewicht?
Hangt een beetje van de kat af. Sommigen zijn heel makkelijk en die vreten alles (zoals die van mij Afbeelding) sommigen doen moeilijk. Ik zou beginnen met een mini portie. Kijken of de poes het wil eten Afbeelding

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kwaliteit voeding

Bericht door Rik »

Als je ernaast brokjes blijft geven moet je natuurlijk niet de aanbevolen hoeveelheid geven maar iets minder. Als je het combineert met brokjes zou je kunnen beginnen met kleine kuipjes (meestal 85 gram). Je zou eerst eens kunnen kijken met de helft of het gegeten wordt.

Mocht hij het echt heel lekker vinden dan zou je op een gegeven moment ook maar meer kunnen (dan zou ik wel adviseren je even te verdiepen in kwaliteit en niet alleen supermarkt spul geven). Ik geef hier alleen maar vlees (KVV) en brokken krijgen ze hier dus niet.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie