Krijgt ze genoeg of teveel ?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Krijgt ze genoeg of teveel ?

Bericht door tbtirza »

Hoi,

Zoals in een vorige post van mij te lezen hebben we sinds vorige week vrijdag een poes uit het asiel. Gevoel dat ze er al veel langer is, maar dat terzijde.
Vorige week toen we dr ophaalde was ze 2.5 kg en 11 maand ( nestje gehad van 5 kittens ) dus ze mag aankomen. Omdat ze dus eigenlijk nog kitten is, en het eea mag aankomen heb ik nog kittenbrok van Prins gehaald.

Sinds een aantal dagen ( 3?) eet ze ook eindelijk het natvoer van de AH ( luxe pate ) en de zakjes van Iams.
Nu wil ik haar eigenlijk over zetten op MAC's maar ik vraag me af hoeveel ze nu mag per dag. ( totale hoeveelheid )

Ik geef nu 2x per dag natvoer ( sochtends 50 gr, savonds 85 gr -> zakje iams ) en 50 gr. per dag kittenbrok. Op de zak staat dat ze 100 gr per dag hebben.
Het natvoer gaat eigenlijk vrijwel gelijk op, en de brokken eet ze snachts. ( overdag af en toe een hapje )
Het liefst blijf ik dit haar ook 2x per dag geven in de toekomst.

Is dit ongeveer wat ik aan kan houden? Ze is tot dusver tevreden. Ze moet dus wel het eea aankomen ( ook met sterilisatie over een aantal week ) maar wil haar niet overvoeren...
Ze blijft nu nog binnen, tot sowieso haar sterilisatie en afhankelijk van de wond daarna nog 1 week, maar daarna is het de bedoeling dat ze meer naar buiten gaat.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Lizzy
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krijgt ze genoeg of teveel ?

Bericht door Dinky »

Het is afhankelijk van de voedingswaarde van het voer hoeveel ze daarvan zou moeten hebben.

Daarom staan er voedingsrichtlijnen op het voer. Wanneer je qua voedingstabel de helft van de brokken aanhoud dan kan je ook de helft van de aanbevolen hoeveelheid natvoer aanhouden. Dan zit je qua voedingswaarde op 100%.
Klinkt wel alsof wat je doet dat je dat aan kan houden maar ik zou op dit moment nog niet te strikt zijn aangezien ze nog aan mag komen zoals je zegt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Krijgt ze genoeg of teveel ?

Bericht door Emmajoja »

Hey, moeilijk in te schatten..
Maar goed even snel een vraagje. Is de poes al gecastreerd. Nmi mag ze dan over op volwassen voer

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Krijgt ze genoeg of teveel ?

Bericht door tbtirza »

Dinky schreef: 16 aug 2019 10:25 Het is afhankelijk van de voedingswaarde van het voer hoeveel ze daarvan zou moeten hebben.

Daarom staan er voedingsrichtlijnen op het voer. Wanneer je qua voedingstabel de helft van de brokken aanhoud dan kan je ook de helft van de aanbevolen hoeveelheid natvoer aanhouden. Dan zit je qua voedingswaarde op 100%.
Klinkt wel alsof wat je doet dat je dat aan kan houden maar ik zou op dit moment nog niet te strikt zijn aangezien ze nog aan mag komen zoals je zegt.
Te strikt wil ik inderdaad niet zijn, maar wil wel gezond bezig zijn. Daarnaast vind mn man 1x per dag vlees voldoende, terwijl ik hier hele andere dingen lees :lol:
Ik moet dus met enige tactiek zorgen dat ze voldoende vlees en kwaliteit te eten krijgt.
Lizzy
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Krijgt ze genoeg of teveel ?

Bericht door tbtirza »

Emmajoja schreef: 16 aug 2019 13:46 Hey, moeilijk in te schatten..
Maar goed even snel een vraagje. Is de poes al gecastreerd. Nmi mag ze dan over op volwassen voer

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Nee, nog niet gesteriliseerd; daarom nu ook nog kittenbrok. Na sterilisatie sowieso volwassenbrok en hopelijk 2x goed kwalitatief natvoer.
Lizzy
Plaats reactie