Kat poept heel veel en laat scheten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Tomdepoes »

Hallo kattenliefhebbers,

Ik heb sinds een week een kitten van 4 maanden. Dit is de eerste kat die ik heb, dus ik ben nog niet bekend met veel dingen.

Nu is het zo dat ons lieve kittentje veel poept, namelijk zo’n 8 keer per dag. Dit zijn dan ook flinke drollen. Hij eet goed, maar niet heel veel. In het asiel heeft hij Hills voeding gehad en nu is hij over op een andere voeding. Ik vraag me af of deze hoeveelheid normaal is en dat ik me zorgen maak om niks, of dat er wellicht iets aan de hand is met ons katje.

Daarnaast laat hij stinkende scheten. Je hoort niks, maar ineens stinkt het zo erg dat je bijna over je nek gaat. Dit doet hij zo’n 10 keer per dag. Ook de kattenbak stinkt heel erg, maar dit is normaal denk ik.

Mijn vraag is dus of deze scheten normaal zijn en of hij te veel/genoeg poept. Hij lijkt geen pijn of last van zijn darmen te hebben, maar ik weet niet hoe ik dit kan zien. Als iemand mij kan helpen zouden wij dat zeer waarderen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Rik »

Naar welk voer ben je over? Voer met veel koolhydraten (lees: alles anders dan vlees) kan behoorlijk stinkende ontlasting geven. Vlees is het enige dat echt goed opgenomen wordt. Al het andere komt er dus als smurry uit.

Ik geef KVV (vers vlees) en de ontlasting is heel weinig. Kleine vaste drolletjes die ik met de hand uit de bak kan halen (doe ik natuurlijk niet maar dit even ter illustratie hoe klein en droog ze zijn). Als ze hier een tijdje op natvoer (blik) gestaan hebben dan worden de drollen al wat groter en vetter (en dan geef ik kwalitatief goed natvoer met hoog vleesgehalte). Ga ik slecht voer geven met veel koolhydraten... Ja, dan zullen het stinkende drollen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Anne »

Ik zou het asiel hierover raadplegen en vragen of hij het daar ook had, de stinkende winden en de hoeveelheid poep.
En anders overgaan op hills voeding als ze het probleem daar niet kennen. Stinkende winden zijn meestal een teken dat de spijsvertering niet op rolletjes loopt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem weer op Hill's voeding zetten. Daar deed hij het toch goed op?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof het voer dat je nu geeft niet het juiste voer is voor jullie kitten.

Andere vraag: heb je ook overwogen om twee kittens te nemen zodat ze elkaar hebben om mee te spelen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Tomdepoes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 aug 2019 18:53

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Tomdepoes »

Bedankt voor jullie antwoorden!

Wij geven hem nu Royal Canin, maar ik ga morgen het asiel bellen om te vragen of hij dit bij zijn oude voeding ook had en anders stap ik daar op over.

Ik wil me ook eens verdiepen in het geven van vers vlees, kan dit bij een kitten ook al?

Ik woon nog bij mijn ouders en voor hen was één kitten eerst genoeg omdat het voor ons allemaal heel nieuw is en mn ouders eerst geen huisdieren wilden, maar nu zijn ze om en ga ik binnenkort kijken voor een maatje voor onze draak!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Synemios »

Wat ontzettend leuk dat je gaat kijken voor een maatje.
Toevallig had mijn Tommy dit ook maar alle adviezen zijn al gegeven.
Hopelijk gaat het snel beter na verandering van voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door Anne »

Super dat jullie voor twee kittens gaan, je zult zien dat je kitten daar erg veel baat bij zal hebben
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
softvoice2007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2019 16:32

Re: Kat poept heel veel en laat scheten

Bericht door softvoice2007 »

Rik schreef: 14 aug 2019 07:56 Naar welk voer ben je over? Voer met veel koolhydraten (lees: alles anders dan vlees) kan behoorlijk stinkende ontlasting geven. Vlees is het enige dat echt goed opgenomen wordt. Al het andere komt er dus als smurry uit.

Ik geef KVV (vers vlees) en de ontlasting is heel weinig. Kleine vaste drolletjes die ik met de hand uit de bak kan halen (doe ik natuurlijk niet maar dit even ter illustratie hoe klein en droog ze zijn). Als ze hier een tijdje op natvoer (blik) gestaan hebben dan worden de drollen al wat groter en vetter (en dan geef ik kwalitatief goed natvoer met hoog vleesgehalte). Ga ik slecht voer geven met veel koolhydraten... Ja, dan zullen het stinkende drollen worden.
Rik, how do you think that giving some veggies to the cats? my cat has stage 3 kidney disease, her ontlasting was also stinky and bad before(always so), but after i started to feed her some veggies-around 30% percentage, her ontlasting doesnt smell bad anymorel! and high fiber veggies do help her constipatie problem very successfully.
Plaats reactie