Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Siffie »

Iemand ervaring met Almo Nature cat litter?

https://petsplace.nl/almo-nature-catlit ... 7-pps.html

Lijkt me echt fijn spul!
Het klontert, maar is net fijn zand. Lijkt me zo prettig voor de pootjes 😊

Ik gebruik nu Biokat's Micro en heb eigenlijk niets te kragen, ruikt echt nergens naar en dat klonteren is zo handig. Kat lijkt het ook prima te vinden. In heb het in allebei de bakken en maak het 2/3x per dag schoon en dat lijkt prima te werken.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Nee helaas, alleen met blikvoer.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Qkbda12345
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2019 10:43

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Qkbda12345 »

Hallo, sinds 7 weken heb ik 2 Britse Kortharen, ze zijn nu 4.5 maand oud. Ik gebruik het klontvormend grit van Aldi, en ben tevreden, ttz ik heb (nog) geen ervaring met ander.
Mijn vraag : hoe kan ik op een ecologisch verantwoorde manier, maar tevens zo goedkoop mogelijk, van de klontjes en het grit afkomen ? Tot nu toe poets en ververs ik de 2 bakken om de 2 weken en geef dat mee met het restafval. In de andere week geef ik de klontjes van die week mee met het GFT, al is dat waarschijnlijk niet echt correct.
Ons afval betalen we per kilo, het restafval dubbel zoveel als GFT, dus dat tikt aardig aan. Daarom geef ik het grit mee in een vuilzak van de Stad, die mag vol, hoe veel hij ook weegt. Dat is beterkoop dan betalen per kilo.
Ik had ook al gekeken om de klontjes in het toilet te gooien, maar dat lijkt me absoluut niet ecologisch, je mag maar één klontje per keer, het moet weken, je moet veel spoelen, enz ...
Ik hoorde ook van een speciale vuilbak voor katten + zakken + filter, maar ook dat lijkt me duur en een heel gedoe. Nog een vuilbak meer in huis.
Zou mijn methode de goedkoopste zijn, afgezien van het meegeven met het GFT ? Ik doe dat zo, omdat het restafval maar om de 2 weken is. Dat lijkt me lang om te blijven staan.
Hartelijk dank voor tips
Groet, Rolande
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Ik denk dat klompvormend grit niet in de GFT bak hoort.
Ik gebruik geperst zaagsel(houtpellets) en dat mag wel in de GFT bak.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Qkbda12345
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2019 10:43

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Qkbda12345 »

ok, dank voor de tip, en gooien ze dat niet erg uit de bak, of aan de pootjes blijven hangen ?
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Als je een dichte bak hebt en een mathje ervoor, valt het wel mee.
Als je het als kattengrit koopt, ben je duurder uit dan als je houtpellets koopt.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Qkbda12345
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2019 10:43

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Qkbda12345 »

dank, ik zal het overwegen
Gebruikersavatar
watervlooi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2019 13:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door watervlooi »

Hi allemaal! We gebruiken op dit moment het catsan hygiene plus grit. Alleen vind ik dat nadat ze op de kattenbak is geweest ze ook er ontzettend naar ruikt. Is dat normaal? Of kan ik dat met ander grit verhelpen?
Mees & Loes
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Andere katten? :grin:
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
watervlooi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2019 13:49

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door watervlooi »

Fotokonijn schreef: 19 dec 2019 20:36 Andere katten? :grin:
Haha nee dat is natuurlijk geen optie. Ik wist niet dat dat normaal was heel eerlijk gezegd, helemaal niet erg natuurlijk. Ik dacht dat het door het grit kwam omdat het niet per definitie een poep/plasgeur is. Vandaar dat ik het toch even vroeg, maar nu weer wat geleerd. Daar zit ik hier tenslotte voor :grin:
Mees & Loes
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door daxensep »

Vraag: Hoeveel kattenbakken hebben jullie op hoeveel katten? Ik ken de "regel" 1 kat = 1 katten + 1 extra. Ik heb er momenteel twee staan en heb twee katten. Ik merk echter dat ze iedere keer op dezelfde gaan dus vraag me af of ik er wellicht een kan wegnemen... vind dit wel een beetje spannend.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Rik »

Mmmm... Stelregel is inderdaad aantal katten + 1.
Maar eigenlijk moet je zelf kijken hoe het gaat. 2 bakken op 2 katten hoeft geen probleem te geven. Je moet dan echter wel in de gaten houden dat het wel eens kan gebeuren dat er problemen ontstaan (buiten bak plassen of wild plassen). In dat geval moet er dus een bij.

Van 2 terug naar 1 bak bij 2 katten... Mmmm... dat vind ik dan weer net wat teveel. Ik zou willen dat ze altijd wel een keuze hebben. Bij 1 bak ontneem je dat.

Wordt die 2e bak echt helemaal nooit gebruikt? Raar. Staat die wel op een goede rustige plaats. Hier twee katten en ze gebruiken wel eens een dag een bepaalde bak niet maar uiteindelijk worden ze toch alledrie gebruikt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door daxensep »

Aan wat ik er dagelijks uit schep merk ik dat het lijkt alsof ze allebei iedere dag op dezelfde bak gaan. Soms is dat dus de ene bak en soms de andere.

Allebei op een rustige plek ja, ik merk wel dat de "extra" bak mij een beetje in de weg staat. Ik heb de andere bak ingebouwd in een tv kast wellicht dat ik die tweede bak misschien ook ergens moet gaan inbouwen.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Rik »

O, ze worden dus wel allebei gebruikt. Ja, dan zou ik inderdaad kijken naar een plek waar je er zelf minder last van hebt. Keuze tussen twee bakken lijkt mij wel zo fijn. Zelfs voor 1 kat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Fotokonijn »

Negen bakken voor zes katten.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie