Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door tbtirza »

Hallo,

Sinds afgelopen vrijdag hebben wij een poes geadopteerd uit het asiel. Ze is inmiddels 11 maand, heeft een nestje van 5 kittens gehad en weegt nog maar 2.6kg. Opzich eet ze goed, ze eet tussen de 70-90 gram brok per dag.
Sinds vrijdag staat ze op Prins brokken ( kitten variant, aangezien deze iets meer vet bevat. ) In het asiel kreeg ze brok en natvlees van Royal Canin.

Nu zou ik haar graag standaard 1x dd natvlees of kvv geven maar tot nu toe eet ze geen nat vlees. Ik heb wild gekocht van Bandit en mn moeder heeft een aantal kuipjes van de lidl gekocht. Hier haalt ze dr neus voor op.

Toch zie ik graag dat ze vlees gaat eten, zowel voor het vocht als voor de calorieen die ze nodig heeft.
Uiteraard kan ik kijken of ze het vlees van royal canin lust, maar eigenlijk wil ik beter voer voor haar.
Ook omdat ze over 6-8 week gesteriliseerd gaat worden.


Graag hoor ik tips en tricks om deze dame te doen laten aankomen.
Lizzy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door Rik »

Ik kan me voorstellen dat je kwalitatief goed vlees voor haar wilt (of eigenlijk vers/KVV). Dat heeft ook mijn voorkeur. Maar als ze het momenteel niet eet zit er eigenlijk niets anders op dan iets te geven wat ze wel eet. Want goed eten moet ze doen om aan te komen. Je zou eens kunnen kijken naar (tijdelijk) Hills A/D of RC Recovery.

Er zijn nog wel heel veel andere KVV merken die je kunt proberen (KB Raw, Haaksbarf, BARFmenu cattery, normaal BARFmenu, Alaska etc. etc.). Soms kan mengen met wat natvoer wat ze wel lust helpen. Of wat heet water eroverheen. Soms kan het ook helpen een cosma snoepje eroverheen te versnipperen (gevriesdroogd blokje vlees, heerlijke snack). Maar je wilt op dit moment eigenlijk een soort eten waar ze helemaal dol op is en op aanvalt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door tbtirza »

Ja precies. Ik heb liever dat ze momenteel even schooit voor dr eten dan dat ze rustig afwacht.

Bedoel je “tijdelijk” ivm overwegen naar KVV? Want Hills is goed voer toch?

Haar bakje met prins is momenteel goed gevuld zodat ze 24u per dag kan eten. Gelukkig drinkt ze wel goed naast de brok.

Ik ben bang dat ze “verzot” is geraakt op alle smaakversterkers en suikers ipv het gezonde voer. Een staafje van whiskas gaat er namelijk wel in als “beloning”..

Het natte voer biedt ik sowieso 2x dd aan dus ze wordt wel geprikkeld.
Gister wat gehakt gegeven wat ze trouwens ook lust, maar dat is eigenlijk vlees voor ons 🤣

Ben stiekem bang dat ik heel veel euro’s ga verliezen als ze niets wil en ik alles wel wil proberen.
Lizzy
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door nellebel »

je zou die staafjes (waren ze hier ook verslaafd aan hihi) ook onder de brokjes kunnen doen in stukjes. dan voorkom je dat ze straks haar brokjes laat staan en alleen om het snoepjes komt schooien. ws vist ze die er wel tussenuit, maar beter dat dan niet meer uit de bak eten en alleen schooien om stokjes. hier lusten ze alleen gourmet natvoer, de gezondere varianten laten ze staan en trekken ze hun neus voor op. ik geef mijn katten soms rauwe kip te eten. gehakt eigenlijk nooit. volgens mij mogen ze geen varkensvlees. dacht ik ooit hier gelezen te hebben. en heel af en toe runderpoulet. kippetje vinden ze hier heerlijk. als ik de stukjes maar klein genoeg maak. tja...ik heb geen echte jagers hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door Rik »

Hills A/D is geen voer wat je kunt blijven geven. Dus daarom tijdelijk. Dat is echt recovery voer wat je geeft aan zieke dieren om op sterkte te komen.

Ik kan me voorstellen dat je niet wilt dat ze verslaafd raakt aan de junk-food. Bowy, die 20 geworden is, was ook verslaafd aan de Felix gelei. Vreselijke moeite gehad om haar daarna op nierdieet te krijgen.

De ingrediënten van Hills en RC zijn qua verhoudingen niet echt bekend. Wel ben ik niet zo te spreken over de brokjes van deze merken. Zeker niet als je kijkt naar de ingrediënten. Dat is bij natvoer iets minder kritisch (omdat er veel vocht in zit) maar meer natuurlijker dan KVV of Barf kun je natuurlijk niet krijgen. Maar dan moet ze het wel gretig eten. Zeker als ze binnen 6-8 weken nog wat aan moet komen.

Wat betreft natvoer/blik merken kun je denken aan Animonda Carny, Ferengi en Mac's cat. Kwalitatief goede merken met hoog vleesgehalte.

Als ze nu nog onbeperkt brokjes krijgt dan zou je eigenlijk kunnen proberen over te schakelen naar vaste maaltijden. Misschien dat haar dat toch triggered om wat gretiger op het voer te zijn. 9:00, 18:00 en 23:00 zijn mij 3 vaste maaltijden hier. Maar 2x per dag kan ook.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door tbtirza »

nellebel schreef: 13 aug 2019 13:26 ik geef mijn katten soms rauwe kip te eten. gehakt eigenlijk nooit. volgens mij mogen ze geen varkensvlees.
Runder bio gehakt ;)
Lizzy
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door tbtirza »

Rik schreef: 13 aug 2019 13:35 Hills A/D is geen voer wat je kunt blijven geven. Dus daarom tijdelijk. Dat is echt recovery voer wat je geeft aan zieke dieren om op sterkte te komen.

Wat betreft natvoer/blik merken kun je denken aan Animonda Carny, Ferengi en Mac's cat. Kwalitatief goede merken met hoog vleesgehalte.

Als ze nu nog onbeperkt brokjes krijgt dan zou je eigenlijk kunnen proberen over te schakelen naar vaste maaltijden. Misschien dat haar dat toch triggered om wat gretiger op het voer te zijn. 9:00, 18:00 en 23:00 zijn mij 3 vaste maaltijden hier. Maar 2x per dag kan ook

Weer het eea geleerd. Ik vond het al vreemd dat ik alleen heel veel Hills recovery kon vinden. Nu snap ik dat ;)

Ik zal eens kijken waar de andere merken nat voer te krijgen zijn om te kijken of madam dat lust.
Dankjewel Rik.
Lizzy
Gebruikersavatar
tbtirza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 aug 2019 21:20

Re: Ondergewicht poes met sterilisatie in verschiet ...

Bericht door tbtirza »

Warempel.. niet het beste natvoer, ik weet het maar mw. heeft zojuist natvoer van de jumbo opgeslokt :edance:
Lizzy
Plaats reactie