Hond bij oudere kat introduceren

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Snadraa »

Hallo allemaal!

Door omstandigheden ben ik met mijn 12jarige poes Lotje verhuisd naar een ruim appartement op de begane grond. Ik woon hier samen met een goede vriendin van mij, zij heeft een hond van bijna 8 maanden oud, een Australian Shepherd. Ons idee was om Lotje en Zepp (de hond) hier samen te houden. Lotje is geen honden gewend, Zepp heeft hiervoor wel samengewoond met een kat en een andere hond.

We hebben er bewust voor gekozen om Lotje hier eerst enkele weken alleen te laten wonen bij ons, zodat het echt haar huis zou zijn. Ze voelt zich dan ook lekker thuis, speelt en rent lekker rond en loopt hier als de koningin door het huis. Alles is van Lotje :)

Anderhalve week geleden hebben we alvast wat spulletjes van Zepp in huis gelegd zodat ze kon wennen aan de geur en Feliway opgehangen. Dit ging allemaal goed, de eerste dag even blazen naar zijn matje maar een paar dagen later werd er al gewoon langs af gelopen. Ter voorbereiding heb ik ook al een lekkere hoge krabpaal gekocht, via die krabpaal kan ze ook op de kledingkast. Hare Majesteit heeft dus genoeg gelegenheid om de hoogte op te zoeken en haar nederige dienaren te aanschouwen.

Sinds gistermiddag woont Zepp nu ook hier. We hebben haar van tevoren meegenomen op een lange wandeling zodat haar energie er een beetje uit zou zijn, maar een nieuwe omgeving voor een jonge hond brengt toch erg veel prikkels met zich mee. Lotje heeft Zepp vanaf haar krabpaal bekeken en leuk vindt ze de hond nog zeker niet, ze blaast er naar. Zepp gaat dan netjes weg en we leren Zepp ook dat hij dan ook meteen moet gaan. Dat gaat tot nu toe allemaal goed. Lotje blijft nu voornamelijk in mijn slaapkamer op de hoge meubels en komt af en toe even in de keuken kijken, maar van Zepp moet ze nog niks hebben. Ik probeer Lotje zoveel mogelijk aandacht te geven en zoveel mogelijk met haar te spelen, daar doet ze vrolijk in mee. Zepp vindt op haar beurt Lotje mega interessant, maar respecteert wel haar ruimte.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het koppelen van honden aan katten en die misschien nog verder tips voor ons hebben? Hoe lang duurde het bij jullie voor alles een beetje normaliseerde en beide dieren zich meer op hun gemak begonnen te voelen bij elkaar? Als we niet thuis zijn nemen we Zepp mee, 's nachts zorgen we ook dat ze niet bij elkaar kunnen komen.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Anne »

Complimenten voor de manier waarop jullie dit hebben aangepakt. Heel slim bedacht om eerst Lotje aan het nieuwe huis te laten wennen en alles op haar tijd en daarna voorzichtig wat spulletjes van de hond geintroduceerd. Ook mooi dat jullie eerst met de hond hebben gewandeld voordat jullie hem gingen introduceren ;-) Met 8 maanden zal hij wel stuiteren van de energie :grin:
Ik denk dat je alles al doet wat er in je macht ligt om dit tot een succes te brengen. Het enige wat rest is geduld en tijd.
Geef Lotje alle tijd en ruimte om te wennen, en de hond ook, wel goed dat jullie de grenzen van de kat bepalen en niet de hond.
Als jullie dit consuquent blijven doen zal de hond de kat gaan respecteren.
Ik weet niet hoelang dit kan gaan duren, ik denk dat het zeker een half jaar kan duren en dan nog.
Dat ligt veel aan jullie zelf ( de grenzen van de kat bewaken tegenover de hond zodat de hond leert dat de kat van jullie is en wat van jullie is dat hij dat moet respecteren want jullie zijn de baas)
Maar wees al blij dat het tot nu toe zo goed gaat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ben het met Anne eens: alle lof voor hoe weloverwogen jullie het aanpakken. Ik denk dat het heel belangrijk is dat zowel Lotje als Zepp de ruimte krijgen, en ook allebei weten waar de grenzen zijn - zodat geen van beide het idee krijgt dat de ander wordt voorgetrokken. Ik heb een goed gevoel (als leek) bij het verhaal, dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Misschien zijn er anderen op dit forum met ervaring en tips...

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Snadraa »

Dank jullie wel! We hopen dat de voorbereidingen ook goed helpen. Lotje komt nu af en toe de huiskamer in lopen en gaat dan op het aanrecht naar Zepp zitten loeren. Op wat grommen en blazen en een keer een kleine uithaal van Lotje na (vanaf een meter afstand, dus vet mis) nog geen fysieke confrontatie. We laten Lotje lekker bepalen waar zij zelf aan toe is en wat ze aan durft. Zepp gaat lekker veel mee wandelen, hopelijk voelt zij zich snel ook thuis hier.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Rik »

Ik denk dat je heel blij mag zijn met zo'n hond als Zepp. Die het allemaal lekker over zich laat komen en geen "katten-jagertje" is. De hond van mijn zus (Friese stabij) is dat wel. Daar gaat een knopje "jachtstand" om zodra die katten ziet.

Op deze manier kun je inderdaad Lotje gewoon het tempo laten bepalen. Dat kan heel lang duren maar soms kun je ook verbaasd staan. Gewoon lekker afwachten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Anne »

Lotje komt nu af en toe de huiskamer in lopen en gaat dan op het aanrecht naar Zepp zitten loeren. Op wat grommen en blazen en een keer een kleine uithaal van Lotje na (vanaf een meter afstand, dus vet mis) nog geen fysieke confrontatie.
Dit is al behoorlijk positief!
Ik ken ook mensen die een hond in huis namen en sindsdien leven de katten boven, zelfs na een jaar nog.
Als Lotje beneden is probeer dat zoveel mogelijk rust en ontspanning uit te stralen
Zepp zal dat opppikken en begrijpen dat je wilt dat hij rustig is als Lotje beneden is
( net zoals als je rustige kinderen wilt moet je zelf ook rustig zijn en rust uitstralen ;-) )
Een hond kun je nog trainen, een kat moeilijker..

Rik wrote
De hond van mijn zus (Friese stabij) is dat wel. Daar gaat een knopje "jachtstand" om zodra die katten ziet.
Dit ligt veelal aan de opvoeding en niet aan de hond. Laat je zus eens naar de dog whisper kijken ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Rik »

Anne schreef: 12 aug 2019 15:25 Dit ligt veelal aan de opvoeding en niet aan de hond. Laat je zus eens naar de dog whisper kijken ;-)
Dat klopt. De hond doet ook aan jachttraining e.d. En ze doen inderdaad weinig moeite om de hond aan katten te laten wennen. Maar goed... toen de vorige hond (ook Friese stabij) hier bij mij logeerde was de katten een weekje tot de bovenverdieping veroordeeld 's-avonds en 's-nachts. Overdag konden ze wel door het hele huis want de hond had ik dan mee naar mijn werk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Snadraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 jul 2018 08:20

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Snadraa »

Nou, heel goed nieuws vanuit hier! Lotje heeft vandaag besloten dat de woonkamer toch echt ook onderdeel is van haar paleis, dus dat ze daar ook gewoon mag rond paraderen. Dat begon met pontificaal voor de deur van de gang gaan zitten en Zepp de hoek in kijken. Deze voldeed daar braaf aan. Vervolgens heeft Lotje vanavond weer voor het eerst meerdere keren bij me op de bank gelegen om uitgebreid gekroeld te worden. Als Zepp te dichtbij kwam of te enthousiast werd, blies ze hem weer richting zijn mand :') Lotje heeft inmiddels al zoveel zelfvertrouwen dat ze zo casual mogelijk (vooruit, ik zie wel dat het een toneelstukje is) door de woonkamer durft te flaneren. En als wij om het een of ander Zepp even moeten corrigeren (want enthousiaste jonge hond) komt Lotje ook gelijk als een soort kleine sheriff aangedribbeld om ook nog even haar mening te geven. Ze eigent mij ook echt heel erg toe, het mag maar duidelijk zijn naar iedereen dat ik HAAR personeelslid ben en niet die van een ander.

Zepp en Lotje beginnen zich allebei al veel meer op hun gemak te voelen, ik hoop dat dit zo goed blijft gaan! Ze zijn duidelijk nieuwsgierig naar elkaar, al wil Lotje daarin nog wel een gepaste afstand aanhouden zoals verwacht mag worden van een hoogwaardigheidsbekleder.
Personeel van Lotje
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond bij oudere kat introduceren

Bericht door Anne »

Dat zijn mooie berichten. Erg cool van Lotje als je nagaat dat ze geen hond gewend is. Wat een stoere diva :eboohoo:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie