Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Krabpaal81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2019 18:00

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Krabpaal81 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand misschien tips heeft voor mijn situatie.
Ook ben ik heel nieuwsgierig naar ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Sinds 2,5 week heb ik een kitten (poes) in huis. Zij is nu 14 weken oud. Mijn andere kat is een poes van 1,5 jaar oud.
De langzamer introductie hebben we zo goed mogelijk doorlopen en sinds gister laat ik de katten 24 uur per dag bij elkaar.
De ene dag is poes vaak buiten en de andere dag is ze veel in de buurt van het kitten. Ze ligt dan op en afstandje te kijken naar het kitten.
Het probleem is dat ik poes nog niet de oude vind. Ze lijkt vaak chagrijnig en als het kitten te dichtbij komt dan mept ze haar. Ze geeft dan een paar tikken en gaat dan vaak weg, naar buiten. Kitten beweegt voorzichtig als poes een mep heeft gegeven maar gaat daarna wel weer haar gang.
Er is nog niets gebeurd qua aan elkaar ruiken, elkaar wassen of bij elkaar liggen.
Kitten is niet vervelend naar poes toe en laat haar met rust, al zie ik dat ze graag meer contact zou willen.
Kan dit nog uitdraaien op een vriendschap of moet ik me voorbereiden op een levenslange gewapende vrede?
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door coone »

Krabpaal81 schreef:Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand misschien tips heeft voor mijn situatie.
Ook ben ik heel nieuwsgierig naar ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Sinds 2,5 week heb ik een kitten (poes) in huis. Zij is nu 14 weken oud. Mijn andere kat is een poes van 1,5 jaar oud.
De langzamer introductie hebben we zo goed mogelijk doorlopen en sinds gister laat ik de katten 24 uur per dag bij elkaar.
De ene dag is poes vaak buiten en de andere dag is ze veel in de buurt van het kitten. Ze ligt dan op en afstandje te kijken naar het kitten.
Het probleem is dat ik poes nog niet de oude vind. Ze lijkt vaak chagrijnig en als het kitten te dichtbij komt dan mept ze haar. Ze geeft dan een paar tikken en gaat dan vaak weg, naar buiten. Kitten beweegt voorzichtig als poes een mep heeft gegeven maar gaat daarna wel weer haar gang.
Er is nog niets gebeurd qua aan elkaar ruiken, elkaar wassen of bij elkaar liggen.
Kitten is niet vervelend naar poes toe en laat haar met rust, al zie ik dat ze graag meer contact zou willen.
Kan dit nog uitdraaien op een vriendschap of moet ik me voorbereiden op een levenslange gewapende vrede?
Bij ons is dit meestal een week of 4 blazen, maar later is het telkens al goed gekomen
Krabpaal81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2019 18:00

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Krabpaal81 »

Bedankt voor je reactie Coone! Zijn er nog dingen die jij adviseert wel of juist niet te doen? En moet ik het meppen gewoon laten gebeuren of niet?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Zotvanpoezen »

Af en toe een tik uitdelen kan geen kwaad. Echt vechten zou ik vermijden door de katten op dat ogenblik met iets af te leiden.
Ik denk dat je kitten voorzichtig genoeg is om dat signaal te begrijpen om je andere poes met rust te laten als ze een tik geeft. Dat ze elkaar nog niet wassen en naast elkaar liggen is normaal. Daar is het nog wat vroeg voor. Het lijkt er op dat alles wel de goede kant op gaat ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Krabpaal81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2019 18:00

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Krabpaal81 »

Dank je Zotvanpoezen!
Tot echt vechten komt het niet omdat het kitten ineen duikt en niet terug vecht. Het blijft dus bij een paar rake klappen als het kitten dichtbij komt of wanneer ze onverwacht om een hoekje zit. Poes laat haar met rust als ze weet waar ze is en niet dichtbij komt. Dan zit ze een beetje te kijken terwijl ze er zelf bij gaat liggen. Maar liever gaat ze naar buiten om de confrontatie uit de weg te gaan.
Ik vind het erg zielig omdat het kleintje graag aandacht wil van poes maar echt niet krijgt.
Zou het nog goed kunnen komen als dit nu al bijna 3 weken duurt? Of is dat nog nog niet lang? Ik dacht een kitten wordt wel snel geaccepteerd door zo'n jonge kat, maar ik ben bang dat dit een alleenheerser blijkt te zijn die absoluut niet zit te wachten op kattengezelschap....
Maki-Truffel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 aug 2019 00:39

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Maki-Truffel »

Hoi allemaal, na veel berichten op dit forum gelezen te hebben wil ik ook graag jullie advies inwinnen. Wij hebben een 1 jarige poes Maki (is al geholpen) zij is bij ons gekomen toen ze 12 weken was. Nu hebben wij sinds 4 dagen een 4 maandjes oude kitten erbij. De eerste ontmoeting was Maki erg aangedaan en heeft 3 uur lang achter de bank zitten grommen en blazen. Ik en mijn vriend mochten ook niet in haar buurt komen. Ze zitten sinds dien ook beiden in hun eigen kamer. De eerste 2 dagen heb ik ze beiden met rust gelaten en om het uur afwisselend met ze gaan spelen. Ook heb ik feliway friends opgehangen in de kamer van Maki. Na 2 dagen sokjes met Truffel zijn geur bij Maki gelegd, waar ze eerst naar ging blazen en grommen. Toch beloonde ik haar elke keer dat ze eraan rook. Vandaag hebben wij ze met elkaar kennis laten maken. Maki nog steeds heel erg grommen en af en toe blazen naar Truffel, gelukkig is hij niet bang, maar hij blaast af en toe wel terug. Ze heeft hem niet aangevallen maar hij mag niet te dichtbij komen of met haar speelgoed spelen, ze volgt hem overal. Ze zitten ‘s nachts ieder weer in hun eigen kamer. Morgen ben ik van plan de deuren weer open te zetten zodat ze elkaar kunnen opzoeken. Ik denk dat Maki erg bang is, is er iets wat ik kan doen om haar te helpen? En te laten begrijpen dat Truffel geen bedreiging is? Ik zou graag haar angst zien veranderen in nieuwschierigheid. Wat denken jullie, hoe nu het beste verder?
Krabpaal81
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2019 18:00

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Krabpaal81 »

Hoi Maki-Truffel,

Wel fijn dat Maki Truffel niet aanvalt! 4 dagen is natuurlijk wel heel kort. In deze fase probeerde ik te spelen met de katten terwijl ik tussen ze in zat en gaf ik ze snoepjes. Misschien dat Maki Truffels aanwezigheid dan gaat associëren met wat leuks.
Verder zit ik in hetzelfde schuitje. Zenuwslopend... Succes!
Roxbi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2019 19:21

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roxbi »

Hallo ik ben nieuw op deze site en heb advies nodig. Onze gecastreerde kater bink is nu 1.5 jaar. Een lief katje dat graag bij ons is, maar ook zijn rust nodig heeft. In mei is bink vermist geraakt en na 3 maanden dachten we dat hij niet meer terug zou komen. Daarom een nieuwe kitten aangeschaft (Roxy).. Een schattig poesje. Heel speels en energiek. Na 4 dagen kregen we het geweldige nieuws dat bink gevonden was. Gezond en wel! Fantastisch nieuws.
Bink heeft nu extra aandacht nodig en is nog wat gestresst. Roxy is erg speels en zit bink achterna en kat m niet met rust. Resultaat is vechten.. of spelen.. ik weet t niet. De kitten gaat op haar rug liggen, maar gaat daarna direct weer op bink af en wil opnieuw beginnen. Er wordt niet geblazen, gemiauwd of gegrom. wel vind ik t akelig voor de kleine en gun ik bink zijn rust.
Omdat bink nog even niet naar buiten mag en Roxy ook nog niet scheiden we ze vaak. Maar is dat verstandig? Of moet ik t ze uit laten vechten? Sorry voor t lange verhaal.. wie heeft advies?
O samen eten gaat goed.. samen wassen ook.. daarna begint t.. ik heb felliway Friends maar of dat helpt???
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Roxy zit achter Bink aan, en Bink reageert en Roxy gaat op d'r rug. En dat alles zonder brommen en grommen. Waarom vindt je dat akkelig voor Roxy? Ze zoekt het zelf op.

Nee, dit is geen vechten maar spelen (of beter jachtspel). Als je het niet zeker weet kun je ook een filmpje plaatsen (via youtube) maar zeker als er geen grommen en brommen is, is het geen vechten. Het samen stoeien gaat er soms heel erg ruw aan toe. Zo ruw dat de baasjes soms denken dat het om vechten gaat.

En als de één tever gaat, dan zal de ander dat wel laten merken door te brommen, blazen of piepen. Ze geven echt wel hun grenzen aan.

Let ook op de lichaamstaal van Roxy (leer je katten te 'lezen'). Het enige kan zijn dat Bink af en toe zijn rust moet hebben. Maar 1,5 is nog niet zo oud dus waarschijnlijk is ie hartstikke blij met zijn (speel)maatje.

Volgens mij gaat het dus prima tussen die twee. Als dat inderdaad zo is kun je ze gewoon bij elkaar laten. Dan maken ze het verder zelf wel uit.

Mocht je daarna het idee hebben dat Bink toch zijn rust nodig heeft, dan kun je altijd nog zien wat je doet.

Als je de mogelijkheid hebt, zou je je tuin helemaal af kunnen zetten. Dan hoef je je ook geen zorgen meer te laten over weglopen of zelfs platgereden worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Roxbi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2019 19:21

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Roxbi »

Dank je wel voor je snelle en uitgebreide reactie Rik.
Roxy zoekt t inderdaad zelf op, al denk ik dat bink t na een tijdje zat wordt (of t ook leuk vindt) en ook begint. Ik heb wat filmpjes op YouTube bekeken van spelende kattenen zo zag t er ook uit.. best ruw inderdaad.
Ik ben zelf gewoon voorzichtig en snel bezorgd, maar je antwoord heeft me wel gerustgesteld.
VinDoSim
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2019 09:37

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door VinDoSim »

Goede morgen, ik ben nieuw hier heb al een beetje gelezen voor een oplossing voor mijn probleem.
Ik heb 2 Brits korthaar van 5 jaar kater en poes allebei geholpen. Nu hebben we sinds 2 en een halve week een herplaatsertje van 4 en een halve maand erbij een katertje Ragdoll. Het probleem is de kater. Die valt de kitten aan. De poes interesseer het niet zo die doet niks zoekt toenadering maar de kitten is nu zo bang dat hij blaast en gromt. We hebben nu gedaan in de gang een hordeur kitten de bovenverdieping de kater en poes de beneden verdieping. De kitten is wel nieuwsgierig gaat op de traptreden liggen achter de hordeur maar blaast en gromt naar de kater die heel hard miauwt tegen de kitten. Ik heb een feliwaystekker en heb nu naar aanleiding van wat ik hier gelezen heb nu Bachbloesem besteld. Moet ik de kater laten gaan als hij zo miauwt off weghalen bij de deur ze kunnen elkaar niks doen maar ik twijfel heel erg waar ik goed aan doe.
Gerda Holzhaus
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2020 18:41

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Gerda Holzhaus »

Acceptatie tussen katten.

Onze Tipo is veertien jaar oud en heeft permanent last van zijn nieren. (waar hij nu pijnstillers voor krijgt) Hij was altijd gek op andere katten, liet vreemde katten zelfs wel binnen, waarop we een chipluikje namen. (sindsdien is dat over)
Nu hebben we een aanloopkatertje in huis genomen, Lieve, inmiddels acht maanden oud, maar nog steeds is Tipo erg jaloers op Lieve. Lieve wil graag spelen, maar Tipo valt hem dan aan en dan wordt het pittig vechten. Geen ernstige uithalen, ook geen bloed of zo, maar ik hoopte dat dit na een aantal maanden nu wel over zou gaan. Lieve durft niet zo goed binnen te zijn, wanneer wij er niet zijn. Vaak geeft hij zich helemaal over (gaat op zijn ruggetje liggen), maar Tipo maakt daar nog steeds misbruik van door hem aan te vallen. Komt dit nog goed, denken jullie? Ik gun ze allebei hun rust. (en mezelf ook). Ik ben gek op allebei en zou geen van beiden willen missen.

Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Gerda Holzhaus schreef: 02 mei 2020 19:32 Nu hebben we een aanloopkatertje in huis genomen, Lieve, inmiddels acht maanden oud, maar nog steeds is Tipo erg jaloers op Lieve.
Uiteraard weer de standaard vraag... Is Lieve gecastreerd? (Ik ga er even vanuit dat Tipo wel alsnog gecastreerd is.)
Lieve durft niet zo goed binnen te zijn, wanneer wij er niet zijn.
En daar is de tweede mogelijke reden voor problemen tussen twee katten... Vrij naar buiten kunnen. Vreemde geuren mee naar binnen nemen. Geen vaste routines. Etc. Etc.

Je hebt Lieve dus niet 'in huis genomen'. Je laat het toe dat die af en toe bij jullie binnen kan komen. Dat is een groot verschil. Ook voor Tipo.

Als je wilt hebben dat het goed kan komen tussen die twee zul je ze binnen moeten houden en een echte (her)introductie moeten doen. Hier hoort ook bij... het werken aan het zelfvertrouwen van Lieve.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rhett Pepper
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2020 22:45

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rhett Pepper »

Hoi! Ik ben ook nieuw hier. Leuk forum en al veel zitten lezen. We hebben Pepper: Turkse angora van 7 maanden, poes en gesteriliseerd. Sinds donderdag is daar Rhett bij, Turkse angora van 13 weken en een katertje. Langzame introductie: een gastendoekje met geuren uitgewisseld, contact opgebouwd zodra er niet meer geblaas werd. We hebben een kattenluik tussen woonkamer en hal en ze konden elkaar zien. Ook goed gegaan, geen stress. Opgebouwd door ze in de woonkamer te laten waar schuifdeuren inzitten, met spleet er tussen en speelden via pootjes. Dus gister deur open gezet. Pepper heeft Rhett besnuffeld, afgelikt en via neusjes hadden ze contact. Nu als ze elkaar zien bespringen ze elkaar en gaat het er heel ruw aan toe. Pepper is al groot en zit dan boven op Rhett, Rhett schreeuwt hard en ik denk dat pepper bijt. Er zijn echter geen wondjes. Als we ze niet uit elkaar halen blijven ze dit doen. We leiden af met speeltjes balletjes enzo maar meteen zoeken ze elkaar op en begint dit harde gedoe weer. Vraag is lopen we op schema? Zijn we te snel gegaan of wat kunnen we doen om het felle eraf te halen en dat ze ook elkaar met rust laten? Dank jullie wel alvast. Groet Patricia
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Rik »

Welkom op het forum...

4 tot 5 dagen is niet echt een langzame introductie hoor :lol:
Maar omdat je een 13 weken idee kitten introduceert is dat niet erg. Introductie van een kitten gaat altijd soepeler en is niet zo kritisch. Zo zal Rhett bij een eerste klap of 'aanval' niet direct bang zijn zoals een oudere kat. Bij twee oudere katten had je nu weer terug moeten gaan naar het begin van de intro.

Zoals ik het lees zit je inderdaad op schema. Ik heb het idee daar Pepper het spelen en jachtspel een beetje verleerd heeft (of nooit geleerd heeft). Maar ik begrijp dat Rhett nog wel lekker meedoet. Eigenlijk zou Pepper moeten leren dat een piep, grom of schreeuw betekend, dat zij los moet laten. Overigens maken sommige kittens hier ook misbruik van om direct na het loslaten in de tegenaanval te gaan. Hou dat dus ook in de gaten :)

Waar je op moet letten is dat Rhett niet bang of angstig wordt van dit jachtspel. Zo moet hij de mogelijkheid hebben om weg te lopen op momenten dat hij dat wil (zonder achterna gezeten te worden). Zo zou je dus dozen en andere opstakels neer kunnen zetten. Hij moet het zelfvertrouwen houden dat dit spel is.

Pepper zal een beetje moeten leren dat de grens ligt. En dat zijn ze nu ook een beetje aan het uittesten. Als ze er te hard in gaat of de signalen van Rhett niet begrijpt dat ze moet stoppen, dan kun je inderdaad ingrijpen. Inderdaad afleiden met speeltje is goed. Hopelijk leert Pepper dan snel hoe ver ze kan gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie