Kat in portiekwoning

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
AnoukG
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2019 05:32

Kat in portiekwoning

Bericht door AnoukG »

Hallo allemaal!
Ik zou heel graag een kat in huis willen nemen. Helaas woon ik in een portiekwoning van ongeveer 70 m2. De woning heeft geen gesloten portiek, maar een trap naar vier deuren. Wel zou ik de kat heel graag naar buiten willen laten. Ik heb gelezen over een speciale kattendeurbel, die afgaat als de kat voor de deur staat. Een kattenluik in de voordeur lijkt me niet zo'n goed idee omdat dat vrij inbraakgevoelig is.

Heeft iemand misschien tips? Of is het gewoon uberhaupt een slecht idee om een kat te nemen in mijn situatie?

Graag hoor ik van jullie!!! :smile:
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Kikimax »

Als je een wat oudere kat neemt die gewend is binnen te zijn of 2 kittens dan is het echt geen noodzaak dat ze naar buiten gaan vind ik. Ik heb er 5 (wel grotere woning) die alleen een klein stukje afgesloten tuin hebben, maar heel tevreden zijn. Als je genoeg speel en klimgelegenheden aanbiedt en lekker met ze speelt zijn ze heel tevreden hoor. Ik heb dus geen ervaring met kattenluikjes etc. Succes met de keuze
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Anne »

Als je 1 kat wil zou je een oudere solo diva kat uit het asiel kunnen adopteren. Deze katten kunnen niet gehouden worden met andere katten, worden het liefst alleen gehouden. Oudere katten hebben in tegenstelling tot jonge katten, niet zo veel energie meer. Ik denk dan aan een leeftijd van 10-12 jaar. Je zou een oud beestje uit het asiel een mooie dag nog kunnen geven. Als je percee een binnenkat wilt is het in mijn ogen geen verstandig idee om een kat in huis te halen die het buitenleven wel gewend is. Succes met je beslissing
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kattenluik die toegang geeft naar een ren. Zijn ze heel tevreden mee als buitengelegenheid. Ik heb een hondenluik, omdat ik een erg grote brede kat had. Zelfs dan zie ik niet in dat dat inbraakgevoelig zou zijn. dan moet je wel een heeeeeeel klein inbrekertje op bezoek krijgen. Door dit hondenluik is misschien net een baby te wurmen. En een baby kan weinig kwaad aanrichten (bij wijze van). Zeker een normaal kattenluik, kan weinig kwaad. Mits je de voordeur op slot draait en de sleutels er niet in laat zitten.

Maar ik zou er eerder voor kiezen een volwassen binnenkat uit het asiel te halen en die binnen in je woning genoeg uitdaging te bieden. Wat met vloerbedekking beklede planken langs een muur op diverse hoogtes doen al wonderen. Mooie grote krabpaal of een combi van twee vierkante krabtonnen van verschillende hoogte - succes verzekerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door nellebel »

Het gaat dus met name over de risico's die katten buiten lopen. Vergiftiging, verkeer, vechten met andere katten en ziekte oplopen en niet te vergeten de mens

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Sansan »

Ik zou de kat binnenhouden.
70 m2 is prima als ze overal lekker binnen mogen (slaapkamers, badkamer etc).
kittentjes

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door kittentjes »

Het is sowieso vrij omslachtig om een kat elke keer binnen te moeten laten. Wat als je een keer niet thuis bent?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

AnoukG
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2019 05:32

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door AnoukG »

Dankjulliewel allemaal! Ik ga deze week langs bij een asiel :-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door nellebel »

Ben benieuwd welke bofkont het gaat worden

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Anne »

Ik ook, spannend hoor :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AnoukG
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2019 05:32

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door AnoukG »

We hebben een hele lieve 15jarige poes geadopteerd! Een echte binnenpoes die bij ons rustig van haar oude dag mag genieten.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door pinguin »

Wat lief! Gefeliciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Rik »

Zo, dat is fijn (en lief).
Inderdaad een oudje een gouden mandje geven voor de laatste jaartjes (hopelijk nog tenminste 5 jaar of langer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Anne »

Oh wat mooi van jullie! Hopelijk mag en kan je nog lang van haar genieten! Hoe doet ze het tot nu toe? Is ze al een beetje gewend en wegwijs?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat in portiekwoning

Bericht door Dinky »

Gefeliciteerd! Wat fijn dat deze lieverd de oude dag bij jou mag slijten :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie