Gebit bij jonge katjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Mandy »

Ik heb toen der tijd toen Miestie ging wisselen 3 van die grote tanden kunnen vinden in huis :-P
En nu moet ik Max eventjes in de gaten houden want die is ook al sinds 2 weken geloof ik begonnen met wisselen :!:
Love cats
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door R1ck »

Hoi allemaal,

Nika zit ook midden in het wisselen en ik maak me wat zorgen. Zelf goed kijken, lukt me niet. Ik kan lezen en schrijven met Nika, maar haar gebitje doet ze altijd al wat lastig over, maar:
- toen ik er een keer vluchtig in hen kunnen kijken, leek de zijkant rood (heb maar een fractie van een sec. kunnen kijken)
- soms pakt ze een zacht knuffeltjes vast en laat ze hem meteen los en schud ze twee keer met haar kopje. Op andere momenten bijt ze overal in zonder last te hebben. (Sinds 2 dagen dat het me soms opvalt)
- ze stinkt meestal flink uit haar mond (al een week of 2)
- ze krijgt momenteel nog een beetje(20%) Purizon kip/vis kitten en de rest Purizon kip/vlees adult steriliseert (80%), omdat ze over twee weken gesteriliseerd wordt. Ze lijkt haar brokken steeds minder te kauwen
- ook lijk ze na het eten niet meer te drinken. Het valt mij sinds gister op dat ze minder plast, mogelijk omdat ze haar brokjes minder kauwt? Normaal heeft ze wel 5 a 6 flinke plasjes per dag. Nu komt ze tot een keer of 3 en zie ik soms ook kleinere plasjes. Op de bak gaan doet geen pijn. Ik heb gister bewust de bak schoongemaakt, omdat ik dacht dat het daarmee te maken had, maar dat blijkt niet het geval. Wel stuift het grit meer dan normaal (bio kat’s Classic 3 in 1) dat ik over wil op iets anders. De stofwolk is zo erg, dat mijn woonkamer van 40m2 er naar ruikt. En mijn air purifiëren slaat op tilt als ik haar bak uitschep (3x per dag). Ik krijg er al last van, dus dat zou voor Nika ook een reden kunnen zijn.
- soms zit ze ook wat te smakken.
- de bultjes op haar lippen waren er al tijdens mijn laatste controle een maand, hooguit anderhalve maand geleden. De dierenarts heeft haar bekje gecontroleerd en niks vreemd gezien. Ze was toen nog niet aan het wisselen (laatkomertje). Ik heb later een foto aan de assistente laten zien en die vertelde me dat het niets was om me zorgen over te maken. (Ik kan soms wel even haar lipje optillen. Even! In haar bekje kijken is echt een no-go. Je moet dan echt wel weten wat je wel en niet moet zien, want veel tijd geeft ze je niet)
- verder is ze een hele levendige, speelse kitten, maar ik weet dat katten instinctief hun pijn zullen proberen te verbergen.

Terwijl ik type, heeft ze natuurlijk net geplast en twee keer gedronken. Ik heb twee drinkfonteintjes in de kamer waar ze gek op is.

Is dit normaal wisselgedrag (of maak ik me te bezorgd en zie ik spoken) of kan ik beter even met Nika langs de huisarts.

Alvast bedankt!

Groeten,

Een overbezorgde kitten”moeder”,

Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door pinguin »

Ik lees niks raars. Moet nikita nog gecastreerd worden? Als dag zo is zou ik vragen of er tijdens de narcose ook even naar het gebid kan worden gekeken kijken of het wisselen goed is gegaan en mocht er dan nog een melk tandje of kies je zitten kan de dierenarts die er gelijk uit halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door castratenkoor »

Het is normaal dat ze tijdens het wisselen even wat minder fris uit hun bekje ruiken. En moeilijker kauwen. Laat bij de castratie het gebit even nakijken als ze slaapt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door R1ck »

Bedankt voor jullie reacties! Stelt me toch weer wat gerust. Ik was eigenlijk vooral bank dat een ontsteking of infectie een contra-indicatie was voor de sterilisatie. Maar als er een serieus probleem was geweest, dan was ze niet zo speels geweest als ze nu is.

Dat ze minder plast, maak ik me wel serieus zorgen over. De Bio Kat's basic 3-in-1 stuift als een gek de laatste tijd dat er een klei geur in de kamer hangt. Mijn theorie is dat dit grit door de droge maanden zijn vastigheid verloren heeft en daardoor meer stuift. Ik heb de kap al van de kattenbak gehaald, zodat het stof de kamer ingaat (en mijn air purifier het oppakt), zodat Nika er minder last van heeft. Dat fijnstof komt overal. Ben nu aan het kijken naar "de perfecte" grit, maar daar zijn de meningen net zo over verdeeld als over "de perfecte" voeding. De DA raadt CatSan aan, bij de fokker kregen ze Tigerino en een collega gebruikt dit ook en is erg tevreden (twee katten). Huiswerkdag!
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Rik »

Ik denk eerder dat je een zak hebt uit de onderkant van de grote gritcontainer. Dan moeten ze de laatste zakken vullen en is het nét wat kleiner/fijner spul. Jammer dat je dan nét die zak hebt.

Voor mij is Biokat's classic 3-in-1 nog steeds het meeste perfecte grit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door R1ck »

Dat is inderdaad wel zo. Ik merk dat er héél fijn zand tussenzit. Maar dat was de vorige keer ook al zo. Daan baal ik enorm van, want de hoeveelheid stof is echt absurd! Ik en mijn kleine gravertje waren allebei super tevreden! Ik heb net een heel bericht gepost op het forum. Misschien moet ik het dan toch nog even uitstellen en een kans geven. Want wij vinden het gewoon hele fijne kattenbakvulling. De Jumper heeft ook wel regelmatig dat ze zakken kapot hebben staan e.d. En met 11,- per zak, 2 voor 20,- zijn ze ook niet de goedkoopste. Misschien op zoek naar een andere leverancier. Maar dat is mijn paranoia gedachte waarschijnlijk, dat sommige winkels sneller minderwaardige zakken opkopen tegen gereduceerd tarief en voor de volle prijs doorverkopen. De leverancier/fabrikant moet weten dat die zakken van mindere kwaliteit zijn.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door Rik »

Je zou eens kunnen informeren bij de winkel, of zelfs bij biokat's zelf, of je zo'n zak zou kunnen retourneren. De inhoud is n.l. absoluut niet hoe zij hem adverteren.

Bij Welkoop zijn ze dacht ik nu weer in de aanbieding, 2 voor €18. Maar ik kan me voorstellen dat je geen gruis wilt hebben.

Ik heb ook wel eens een zaak met wat meer gruis gehad, maar zo stoffen zoals bij jou, heeft het bij mij nooit gedaan. Dat is ook niet zoals het hoort.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door R1ck »

Het is voor mij ook nieuw, sinds de hete weken. Klei zal ook tijdens productie sneller verkruimelen bij heet/droog weer. Ik was net bij de Jumbo en heb eens een 10kg grove klei grit gekocht om te kijken of dat verschil maakt. Het is wat jij zegt: je wilt korrels hebben en geen kleizand/fijnstof. Onder in de zak zul ja altijd wat tegenkomen, maar het gaat om de mate waarin.

Enfin, we geraken een beetje off-topic. Een van mijn kwaliteiten! :-P.

Ik vraag de dierenarts de 14e of ze haar gebitje even goed wil bekijken voor of tijdens de narcose. Ze lijkt weer beter te kauwen, alleen ze plast minder. Ik heb nu naast de twee drinkfonteintjes, ook nog een extra bak met water neergezet. Misschien dat ze de fonteintjes sinds de laatste schoonmaak toch wat minder plezierig vindt. Ze gaat ook niet meer met plezier op de bak (geen pijnsignalen) en dat kan ik me levendig voorstellen met die stofwolk (Mmm, dwaal ik weer...).
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door pinguin »

Een bak met ander grid er bij zetten eens kijken wat er dan gebeurd?

Ik mocht bij Simba in zijn bekkie kijken tijdens het wisselen en toen zijn hoektanden aan de beurt had die ineens 8 hoektanden. Grappig gezicht. 2 dagen later waren het er weer 4

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Gebit bij jonge katjes

Bericht door R1ck »

Ik heb vanmiddag het bedrijf een mail gestuurd met het probleem en de vraag of zij hiermee bekend zijn en wat de oorzaak zou kunnen zijn. Dat wij zeer blij zijn met hun product en het jammer zou vinden om door dit probleem zou moeten gaan zoeken naar een alternatief. Eens kijken wat ze te zeggen hebben.

Het lijkt erop dat ik zojuist tandjes heb gevonden van Nika. Bij een speeltje in de klimpaal lijken drie tandjes (kiesjes) aan een stuk los te zijn gekomen. Mogelijk dat ze tijdens het spelen te wild is geweest, waardoor ze afgebroken zijn. Ik heb eerder al wel gezien dat haar kiezen wat los zaten. Blijkbaar was het spelen de druppel en heeft ze daarom even meer last gehad. Momenteel kauwt ze weer op haar brokjes alsof er niks aan de hand is. Maar de wortel was dus nog niet helemaal opgelost, denk ik.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie