Haaruitval door antibiotica?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Haaruitval door antibiotica?

Bericht door jinx857 »

Hoi, mijn kater Lucky slikt sinds 1 week clindaseptin. Nu krabt hij veel en gisteren ontdekte ik kale plekken. Hij gebruikt het om zijn tandvlees rustig te krijgen en hij heeft eosinofiel granuloom, hele dikke lip. Aangeboren. Hij is 11 maanden.
Hij krijgt deze week ook een ontstekingsremmer. Soort prednison. Ik denk nu dat hij super allergisch is, maar durf niet te stoppen met de AB. Iemand een idee? O ja, zijn gebit gaat , als alles rustig is, helemaal getrokken worden. 1 kies is al aangetast😥
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door Anne »

wat vervelend zeg.
Krabte hij ook al zoveel voor het gebruik van de clindaseptin? Anders zou je bijna zeggen dat hij hier allergisch voor is.
Ik zou dan in dit geval toch met de da overleggen want allergenen spelen weer een negatieve rol op het eosinofiel granuloom,dat kan dan weer verergeren en daar zit je ook niet op te wachten
Ik heb toevallig gister bij onze nieuwkomer Maxi ook iets gezien wat sprekend lijkt op eosinofiel granuloom. Hij ontwikkeld dit telkens wanneer hij uit plastic fonteintje drinkt, deze nu weggehaald en als het niet overgaat ga ik dit bestellen:
https://www.huisdierendokter.nl/eosinof ... uloom.html

Heb je al enig idee waardoor hij eosinofiel granuloom heeft? Is er een allergeen in de omgeving? Kan het door de voeding komen? Of gebruik je misschien ook plastic eetbakjes/fonteins, waterbakken e.d.?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door jinx857 »

De antibiotica kreeg hij voor zijn rode tandvlees, dat heeft hij al sinds ik hem heb.
En hij had een dikke lip. Lip is over, maar inderdaad is hij kale plekken gaan vertonen sinds hij aan de antibiotica zit. Gisteren begonnen met sporimune. Dat is tegen het eosinofiel granuloom. Hij kreeg net zijn tweede dosis, hij stilte zowat, totaal in paniek, kwijlen...
Hij eet nog heel weinig...
Wat kan ik zelf doen? Dierenarts zegt dat haaruitval en jeuk niet door antibiotica kan komen .....
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door Synemios »

Als een kat allergisch is voor iets in de antibiotica kan er wel degelijk jeuk en haaruitval zijn.
Op alles kan een allergische reactie komen dat het niet in de bijsluiter staat zegt niet alles.
Ik zie het hier helaas ook met regelmaat.
Het kan uiteraard ook een allergische reactie op wat anders zijn, maar het is wel heel toevallig.
Ik zou desnoods een andere dierenarts raadplegen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door jinx857 »

Ja, ik denk het zelf ook. Ik word een beetje wanhopig. Ik vind t zó zielig...ik ga morgen weer de dierenarts bellen..AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door Synemios »

Dit is wel sneu ja, maar ik herken het beeld wel.
Probleem is dat als het gaat om allergieën het zoveel kan zijn, ook omgeving bijvoorbeeld ( pollen, huisstofmijt etc)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door Anne »

En wat heeft de da gezegd? Ik hoop dat er gauw verbetering komt.
De antibiotica kreeg hij voor zijn rode tandvlees, dat heeft hij al sinds ik hem heb
Onze Hummel* had ook altijd ontstekingen in haar bekje, het begon natuurlijk met rood tandvlees. Op een gegeven moment is heel haar gebitje verwijderd maar helaas bleven daarna die ontstekingen terug komen.
Pas nadat ik haar op hypoallergene voeding overzette stopten de ontstekingen in haar mondje

Hou er rekening mee dat ab heel slecht is voor de weerstand van je poes. En een goede afweer is weer noodzakelijk ivm het eosinofiel granuloom. De ab dood niet alleen de slechte bacterien in de darmen maar ook de goede. En de darmen bepalen de weerstand

Misschien is het een goed idee voor jou om aan weerstandverhogende middelen te denken, of geef je die al?
Heb je al enig idee waar je poes allergisch voor is, wat het eosinofiel granuloom veroorzaakt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door jinx857 »

Nee. Nog niet. De dierenarts zei dat zelfs 1 kies al aangetast is. Gebit moet eruit. Maar inderdaad ben ik bang dat het niets oplost.
Wat is weerstand verhogend?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door Anne »

Ik zelf geef Hobbel (niesziekte) echinaforce tabletten van A. Vogel
je zou ook hierna kunnen kijken; https://www.huisdierendokter.nl/immuuns ... erken.html
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door jinx857 »

Ik ga kijken. Die van a, vogel koop je gewoon bij drogist?
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door Kikimax »

Ik heb voor mijn pom veel metrobactin moeten gebruiken tegen giardia en zijn weerstand was ook helemaal weg. Heb toen een kuur zoolac propaste gekocht en gegeven (vond hij ook heerlijk). Dat brengt de darmflora weer in balans en binnen 2 dagen zag je hem verbeteren. Is geheel natuurlijk
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
jinx857
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 12 jan 2015 20:38

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door jinx857 »

Dank je voor de tip😃
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Haaruitval door antibiotica?

Bericht door yana »

Haaruitval jeuk en granuloom passen allemaal in allergie beeld. Eat krijgt hij voor voer? Wanneer laatst ontvlooid? Dat zijn nl de 2 belangrykste allergenen.
Heb zelf ook niet gehoord 123 van haaruitval door ab. Niet igv pillen, heb haaruitval wél gezien na injecties.
Haaruitval kan ook zijn door krabbrn dus niet op zichzelf staand. Dan is het weer door jeuk.
Prednis is voor granuloom. Onderdrukt immuunsysteem.
Raar dattie met 11 mnd al zoveel gebitsproblemen heeft. Heb je plastic voerbakjes?
Plaats reactie