Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Ik heb even terug gelezen en daar schrijf je op 6 juli dat die jeuk niet weg was.
Maar toen gaf je toch alleen kip met rijst?
Ik zal morgen even kijken naar de ingrediënten hier.
want ik heb hier van rc voor Lizzy een combi voer van rc nier/ hypoallergeen.
Dat kan je dierenarts gewoon bestellen bij rc.
Duurt 10 dagen voor het er is, maar daar reageert Lizzy niet allergisch op terwijl ze wel reageert op de normale rc hypoallergeen.
Die zakjes renal tonijn gaat bij haar ook goed, maar ja dat eet ze weer niet graag de zeurpiet :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Ja katten zijn kieskeurige lekkerbekken ;-)

Op 6 juli kreeg Soeti nog steeds Panacur die de jeuk weer deed opvlammen... Daarvoor, op alleen gekookte kip met rijst had ze geen jeuk meer.

Wat mij verbaast over RC Hypo-allergeen is dat dit ook soja bevat (in de vorm van olie) terwijl DA meent dat veel katten allergisch reageren op soja!

DA gaf nierdieet RC brokjes (waar dus ook soja inzit - vandaar de jeuk waarschijnlijk alhoewel het wel minder is dan eerst) en zachtvoer tonijn mee.

Nu maar afwachten hoe ze gaat reageren als kuurtjes over zijn.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Heeft hij problemen dan met zijn nieren?
Of was dat om uit te proberen?
Je weet niet zeker of het de soja is, dat blijft toch gokken en katten kunnen ook voor meerdere dingen allergisch zijn.
als je het echt wilt testen dan beter met iets waar echt niks in zit wat in het andere voer zat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Anne »

Wat mij verbaast over RC Hypo-allergeen is dat dit ook soja bevat (in de vorm van olie) terwijl DA meent dat veel katten allergisch reageren op soja!
ja dat verbaast me ook aangezien sojaeiwit vaak een kruisreactie vertoont met rundeiwit.
Misschien even rc bellen om te vragen of de sojaeiwitten in de olie gehydroliseerd zijn?
Anders zijn ze niet zo slim bezig en dan ook nog het etiket hypoallergeen er op durven plakken :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Het is gehydroliseerd in de hypoallergeen, en er zit geen rund in de hypoallergeen.
Ik begrijp alleen niet dat de da niet gewoon een totaal ander merk adviseert.
Maar ik vind sowieso dat mensen met een kat met voedselallergie vaak een beetje aan hun lot over gelaten worden.

Nu is het trouwens met vis zo dat een kat wel allergisch kan zijn voor zalm maar dan weer niet voor de olie.
Ingrediënten rc hypoallergeen:

rijst, soja (gehydrolyseerd), dierlijk vet, lignocellulose, mineraalstoffen, gevogeltelever (gehydrolyseerd), bietendroogsnijdsel, sojaolie, fructo-oligosaccharide, visolie, komkommerkruidolie, afrikaantjesbloesemmeel (bron voor luteine).
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door blixenblo »

allergie ontstaat meestal door een eenzijdig dieet.
Dus bijvoorbeeld brokken.
Ik las dat je royal canin geeft, Daar zit meestal al weinig vlees in, en als er vlees inzit zal dat kip zijn.
Verder zit er rijst, mais en graan in die brokken.
Een toevoeging dat ze maar slecht kunnen verteren (omdat het carnivoren zijn)
Door altijd maar dezelfde ingrediënten te eten zal er een allergie ontstaan tegen dat ingrediënt.

Als je alleen maar rijst met gekookte kip zal gaan geven, zal daar ook een allergie voor ontwikkelen.
Bovendien zit er geen voedingswaarde aan.
Met koken, kook je de ingrediënten kapot, en rijst verteert je kat niet.
En royal canin kookt ook hun ingredienten dus echt voedingstoffen zit er niet meer in.

Ik zou toch weer is gaan kijken naar rauw voeding van een goed merk bijvoorbeeld carnivoer of carnibest.
Als je voorzichtig wilt laten wennen, toch maar koken om rust te behouden in de maag.
En dan langzaam opbouwen naar rauwe voeding.
En wissel veel af met diersoorten, kijk wel naar kleine diersoorten, want daar is het katten lichaam het meest op gebouwd.

Als je kat echt niet tegen kip kan, kijk dan naar fazant of parelhoen, of duif of haas.
Probeer dan het kip te vermeiden maar wel naar andere kleine diersoorten te kijken.

En katten hebben taurine nodig om te leven, ze kunnen dat zelf niet aanmaken.
Ik denk niet dat er veel taurine in gekookte kip met rijst zit.
En ze hebben ook veel vocht in hun voeding nodig.

succes ik hoop dat je kat zich snel weer beter voelt!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 14 jul 2019 15:50 Heeft hij problemen dan met zijn nieren?
Of was dat om uit te proberen?
Je weet niet zeker of het de soja is...
Geen nierproblemen. DA gaf dat vanwege Soeti's leeftijd (11 jaar).
Klopt wat allergie betreft, brokjes bevatten meer dan alleen soja.
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Anne schreef: 14 jul 2019 15:56 ja dat verbaast me ook aangezien sojaeiwit vaak een kruisreactie vertoont met rundeiwit.
Misschien even rc bellen om te vragen of de sojaeiwitten in de olie gehydroliseerd zijn?
Anders zijn ze niet zo slim bezig en dan ook nog het etiket hypoallergeen er op durven plakken :???:
Ja dat verbaast mij ook.
Maar bij producten voor mensen zet de fabrikant er ook gerust hypo-allergeen op terwijl het methylisothiazolinone bevat waar 10% van de bevolking allergisch voor is!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

Synemios schreef: 14 jul 2019 17:04 Ik begrijp alleen niet dat de da niet gewoon een totaal ander merk adviseert.
Maar ik vind sowieso dat mensen met een kat met voedselallergie vaak een beetje aan hun lot over gelaten worden.
Dat gevoel heb ik ook. Ben nu al een jaar aan het modderen met allerlei voersoorten om dan uiteindelijk toch te eindigen met prednison en antibiotica. Was wellicht beter geweest aan het begin van het traject? Nu weet ik nog steeds niet waar de allergie door veroorzaakt is...
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door mariekevanderleij »

blixenblo schreef: 14 jul 2019 18:20 allergie ontstaat meestal door een eenzijdig dieet.
Ik had het idee dat Soeti gevarieerd at: diverse soorten natvoer, brokjes, gekookte vis, soms stukje rauwe kipfilet of rundergehakt.
Als je alleen maar rijst met gekookte kip zal gaan geven, zal daar ook een allergie voor ontwikkelen.
Bovendien zit er geen voedingswaarde aan.
Dat is mij bekend. Dit dieet was noodgreep om jeukaanvallen en bloederige diarree te stelpen.
Ik zou toch weer is gaan kijken naar rauw voeding van een goed merk bijvoorbeeld carnivoer of carnibest.
Dat raadt DA ten zeerste af. Zegt dat geen enkele DA rauwvoer zal aanbevelen vanwege de verontreiniging.
Als je voorzichtig wilt laten wennen, toch maar koken om rust te behouden in de maag.
En dan langzaam opbouwen naar rauwe voeding.
En wissel veel af met diersoorten, kijk wel naar kleine diersoorten, want daar is het katten lichaam het meest op gebouwd.
Is logisch! En een idee voor later als kuur is afgelopen. Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Mijn katten aten graanvrij en gevarieerd en zijn ook allergisch geworden.
Maar Luna heeft sowieso een autoimmuun stoornis.
Ik voeg zelf pas wat toe als alles rustig is.
Maar bij Luna is dat eng, ik heb het er vorige week met mijn dierenarts over gehad en die zei dat als ze het nu goed doet ik het beter zo kan laten in haar geval.
Ik denk dat je met een kat die voor meerdere dingen allergisch is en zo allergisch is dat je er prednison bij moet gaan geven of erger ( want Luna heeft ook sterkere middelen gehad ivm benauwdheid) je al blij bent als het eenmaal rustig is en je iets vind waar geen reactie op komt.
Puur insect heb ik helaas nog niet gevonden,
En zo te lezen denk ik dat dat ook voor jou geldt.
Een jaar is lang.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Rik »

mariekevanderleij schreef: 14 jul 2019 21:06 Dat raadt DA ten zeerste af. Zegt dat geen enkele DA rauwvoer zal aanbevelen vanwege de verontreiniging.
Dat is werkelijk onzin. Er zijn wel pro-verse dierenartsen. Die dierenarts weet dus niet waarover hij praat en ik zou zijn uitspraken over verz voer dan al helemaal niet serieus nemen.

https://www.voerwijzer.com/is-rauw-voer ... ierenarts/

En een lijst met pro-verse dierenartsen:
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=11904
(Nota bene een topic uit 2005 terwijl er veel veranderd is en nog meer dierenartsen pro-vers zijn geworden)

Ja, er zijn wat voorzorgmaatregelen die je moet nemen met vers (zoals hygiëne e.d.) en er is gebleken dat brokken ook verontreinigd kunnen zijn (zie de vele terugroepacties in het verleden).

Mijn dierenarts is ook niet tegen vers. Hij is er niet helemaal direct voor maar ook absoluut niet tegen.
Laatst gewijzigd door Rik op 14 jul 2019 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Synemios »

Klopt Rik, mijn dierenarts is er ook niet tegen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Rik »

En als je op internet zoekt op pro vers dierenarts, kom je er ook heel wat tegen. Dus een dierenarts die zegt dat ALLE dierenartsen tegen vers vlees zijn, heeft zijn kennis niet bijgehouden op het gebied van kattenvoer de laatste jaren en zou ik dus al helemaal niet om advies vragen over kattenvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gekookte rijst & kip tegen jeuk

Bericht door Dinky »

Als de dierenarts het gooit op verontreiniging dan vraag ik mij af wat hij op deze studie te zeggen heeft: https://www.barfplaats.nl/forum/viewtop ... 7&t=137618

Dat de dierenarts geen ander merk geeft komt waarschijnlijk omdat hij alleen een sponsordeal heeft met rc.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie