Meubilair

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Roosmb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2019 07:49

Meubilair

Bericht door Roosmb »

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken heb ik de leukste kittens ooit in huis > Mowgli (katertje) en Baloe (poes).

Helaas is mijn eettafel een diepe kras rijker en zijn mijn eetkamerstoelen naar de filistijnen met allemaal krassen en haken.
Nu zou ik heeel graag mijn bank heel willen houden.
De bank heb ik uit de loop gehaald, dit scheelt al wel een hoop. Wanneer ik niet thuis ben doe ik een hoeslaken om de bank heen zodat deze heel blijft.
Dit is echter een heel gedoe en graag zou ik de deur achter me dicht kunnen trekken zonder de bank in te hoeven pakken.

De bank staat dus niet meer in de loop. Er staat een krabpaal naast de bank en een voor het raam, ook heb ik nog een krabmat. Ze maken hier veel gebruik van. Verder nog allerlei speeltjes en balletjes. De speeltjes en krabpalen spuit ik af en toe in met catnip.

Toch vinden ze, met name tijdens de dolle uurtjes, de bank erg leuk om overheen te rennen en slaan er ook regelmatig nagels in de bank.

Ik begrijp dat ik zal moeten accepteren dat niet alles heel blijft met deze twee terrorkittens in huis maar hebben jullie tips hoe ik de schade zoveel mogelijk kan beperken?
Proud owner of Mowgli & Baloe
Roosmb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2019 07:49

Re: Meubilair

Bericht door Roosmb »

Nog wat toevoegingen:

Er ligt een kussen in de hoek van de bank waar ze op mogen liggen. Deze hoek liggen ze namelijk graag. Ze mogen wel lekker op de bank liggen uiteraard maar liever niet er op spelen en krabben. Is dit mogelijk of is het beter om de bank gewoon consequent te verbieden? Misschien is het te verwarrend als ze wel op het kussen mogen maar niet op de bank zelf? Er staat een krabplank tegen de bank als loopplank zodat ze zo bij het kussen komen.
Proud owner of Mowgli & Baloe
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Meubilair

Bericht door Anne »

Wat je zou kunnen doen om krabben aan de bank te voorkomen is deze in te wrijven met sinasappelschillen.
Deze geur vinden de katten niet lekker en willen deze niet onder hun nagels hebben. Wel regelmatig herhalen
Met de tijd zullen jouw kittens rustiger worden ( kan wel een jaar duren :lol: ) en ik snap dat je je bank mooi wilt houden maar de bank verbieden is wel zielig toch? Ik denk ook niet dat ze het gaan begrijpen, wel op de kussen maar niet op de bank
Wij hebben een oude bank, opgeleukt met grand foulards, we durven ook geen nieuwe bank te kopen want gekras daaraan valt niet te mijden ( tenminste niet bij ons)
wat ik weleens doe is als ik zie dat ze krabben de desbetreffende dader zachtjes oppakken en deze naar de krabpaal brengen en met zijn pootjes krabbewegingen maken zodat ze het hopelijk gaan begrijpen maar ja, je kunt niet eeuwig toezicht houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

Re: Meubilair

Bericht door blixenblo »

Veel met ze spelen.
Kittens slopen nou eenmaal.
Bij mij zitten er krassen op mijn nieuwe tv.
Krassen op mijn buffet kast omdat ze er zo graag op springen terwijl het niet mag.
Krassen op mijn leren tafel stoelen (waren nieuw)
Een paar bloempotten kapot.

Maar het geeft niet, ze zijn nu ouder en doen het niet meer. Het is vanzelf ook wel over gegaan.
Ik wist het van te voren omdat het kittens waren.
Mijn spullen zijn wel weer te vervangen.
Het zijn maar spullen en ik hou meer van mijn katten dan van spullen.

Je kan hun nagels ook bijknippen, leer je ze gelijk dat nagels knippen niet eng is.
En consequent blijven, leren dat het niet mag.
Let op negatieve aandacht is ook aandacht, dus als je achter ze aan gaat en gaat "straffen"
gaan ze het juist doen want daar krijgen ze aandacht mee.
Maak de plek oninteressant, haal ze weg op plekken waar ze niet mogen komen.
En onaangename geurtjes plaatsen waar ze van af moeten blijven.

succes!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Meubilair

Bericht door Zotvanpoezen »

blixenblo schreef: 14 jul 2019 18:09 Veel met ze spelen.
Kittens slopen nou eenmaal.
Bij mij zitten er krassen op mijn nieuwe tv.
Krassen op mijn buffet kast omdat ze er zo graag op springen terwijl het niet mag.
Krassen op mijn leren tafel stoelen (waren nieuw)
Een paar bloempotten kapot.

Maar het geeft niet, ze zijn nu ouder en doen het niet meer. Het is vanzelf ook wel over gegaan.
Ik wist het van te voren omdat het kittens waren.
Mijn spullen zijn wel weer te vervangen.
Het zijn maar spullen en ik hou meer van mijn katten dan van spullen.
Hihi, het lijkt wel of ik dit stukje getypt heb :lol: !
Mijn katten zijn intussen al lang volwassen, maar af en toe rennen ze elkaar nog achterna alsof het kittens waren en daarbij worden de zetels en de bureaustoel altijd in hun spel betrokken. Daarom wordt die versleten bureaustoel niet vervangen en hebben de zetels een hoes en een dekentje om ze te beschermen en staan er krabpalen naast. Mijn katjes gaan heel veel buiten waar ze zich kunnen uitleven, maar af en toe binnen spelen vinden ze ook leuk.
Veel moed, geduld en plezier met dit jong geweld.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
De Roosjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jul 2019 23:28

Re: Meubilair

Bericht door De Roosjes »

Pffff, wat een geluk dat onze Nusa die neigingen niet heb.
Hij wilt wel 's nagels in de vloerkleed hangen, maar dat corrigeren we (indien mogelijk)direct.
Nusa gebruikt naar onze tevredenheid zijn eigen krabmatjes als materiaal.

Groeten,

Robby en Sabina
Plaats reactie