Ontsteking en zwart langs de lippen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Anne »

Hallo allemaal

Ik ben met Maxi naar de dierenarts geweest. Sinds afgelopen woensdag is het rondom zijn onderste lip helemaal zwart.
Het lijkt wel alsof hij door de aarde heeft lopen woelen. OOk kwijlt hij daarbij en dat stinkt naar pus.
Bij de dierenarts is een verdikte onderste rode lip geconstateerd en het puntje van zijn tong was ook verdikt en rood.. Ze was verbaasd dat Maxi nog goed at, en dat doet hij gelukkig, de arme ziel. Ze zei dat het een ontsteking was en dacht daarbij aan een haartje van de welbekende eikenprocessierups. Hij heeft twee injecties gehad, en heeft voor vier dagen metacam meegekregen en een ab kuur. Heeft iemand dit ook eerder meegemaakt? Ik vertrouw het zwarte rondom zijn onderste lip namelijk niet, de da zei dat als het acne was ( wat ik dacht) het meer onder zijn kinnetje moet zitten en niet rondom zijn onderste lip.

het verhaal van de eikenprocessierups kan kloppen, hier achter de tuin in een straal van 10 meter staan twee bomen met de rups, gelukkig zijn deze van de week rupsvrij gemaakt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Anne »

edit: ben vergeten te vertellen dat Maxi ook koorts heeft
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Kikimax »

Ik heb even wat gegoogled en lees inderdaad dat de klachten bij die vervelende rups horen. Dat zwarte kan (en ik ben geen dierenarts dus pin me er niet op vast) een lichte necrose zijn(weefsel wat afsterft), dat komt voor bij die rups. De behandeling die de arts heeft gedaan is een juiste denk ik. Maar bij twijfel gewoon weer bellen hoor. Is echt niet niks, is voor dieren heel heftig, vooral in de bek. Heel veel sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Kikimax »

Welke injecties heeft hij gehad trouwens. Tegen de gevolgen van de rups moet anti allergie medicatie gegeven worden
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Synemios »

Eens met Kikimax,
Acne zit inderdaad meestal niet op de lip, maar onder de kin.
ik ben bang dat je dierenarts gelijk heeft en dat het die eikenprocessierups is geweest.
Ik heb op fb ook foto’s voorbij zien komen met wat jij beschrijft.
Als het niet gaat meteen weer bellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Sansan »

Jeetje daar ben je lekker mee! Heeft hij geen gezwollen tong? Ik hoop dat de medicatie helpt, ik heb ook van de dierenarts gehoord (en de foto’s gezien van de dieren in de opname) dat er veel van dit soort letsels gezien worden en ze een aantal dagen opgenomen moeten worden omdat ze van de zweren en blaasjes en opzwelling van mond, tandvlees en tong niet meer genoeg eten/drinken.

Heeft hij anti-histamine medicatie gekregen? (1 van de 2 injecties dan denk ik)? Of moet je morgen pas starten met ab en metacam, dan verwacht ik dat er een injectie ab en een injectie metacam ingegaan is.

Hopelijk is hij er snel bovenop, je treft het niet met die arme pechvogel! En maxi is natuurlijk het meest de sjaak, arme kerel. Gaan de andere euvels wel goed?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Anne »

Kikimax schreef: 12 jul 2019 19:47 Welke injecties heeft hij gehad trouwens. Tegen de gevolgen van de rups moet anti allergie medicatie gegeven worden
Hij heeft een injectie ab en metacam gehad. Gisteravond een andere da gevraagd naar de anti allergie injectie maar deze mag pas gegeven worden als er 100% zekerheid is dat het niet om een abces gaat. Afgesproken dat als het erger word bij Maxi ik langs mag komen met hem voor zo;n prik. Tot nu toe lijkt het ( gelukkig) niet erger te worden. Het gekwijl word al minder en het zwarte rondom zijn bek neemt niet toe terwijl dat gisteren alsmaar erger leek te worden
Laatst gewijzigd door Anne op 13 jul 2019 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Ontsteking en zwart langs de lippen

Bericht door Anne »

Heeft hij anti-histamine medicatie gekregen? (1 van de 2 injecties dan denk ik)? Of moet je morgen pas starten met ab en metacam, dan verwacht ik dat er een injectie ab en een injectie metacam ingegaan is.
het puntje van zijn tong was inderdaad een beetje opgezwollen en zijn onderste lip
Het laatste van wat je vermoedde is correct ;-)

De anderen gaan hier wel goed maar achteraf denk ik dat Hobbeltje hier ook last van heeft gehad. Niks aan haar te zien maar de afgelopen weken eet ze niet zo goed als ze zou moeten. Ik ben heel toevallig ook een paar weken geleden begonnen met haar dagelijks luchtwegcompositum van de groene os te geven omdat ze zo aan het snotteren was. Maar sinds ik dat geef eet ze slecht, kreeg het gevoel dat ze hier misselijk van werd en ben er mee gestopt en een paar dagen later eet ze ineens weer als vanouds. Maar het kan natuurlijk ook door de rups komen dat ze zich minder voelt en misschien ook wel koorts heeft gehad, verder niks aan haar te zien.

Maar goed, vind het allemaal wel heftig worden zo. Moet ik alle poezen maar binnen houden dan voorlopig?
Een haartje van de rups kan tot 100 meter meereizen door de wind las ik. Lekker hoor
Voor alle zekerheid hou ik het plastic waterfontein nog even uit de buurt en krijgt maxi een keramieke voerbak
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie