Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Ik was wat te positief vrees ik, want toen ik thuis kwam, had hij overgegeven (en daarna heeft de robotstofzuiger zijn rondje gedaan, was mooi thuis komen 🙈). De eerste keer dat hij dat gedaan heeft, dus ik vind het toch wat achteruitgang. Hij zat wel meteen om eten te zeuren, dus meteen wat natvoer gegeven en daarna weer ceriane. Voorlopig doet ie het weer goed. Gaan we toch maar weer iedere ochtend geven.

Qua gedrag, hij doet wel wat anders dus er scheelt iets, maar op dit moment heb ik nog niet de indruk dat het niet doenbaar is voor hem. Ik vertrouw dus nog maar even op mijn eigen instinct, hopelijk niet ten koste van Wally.

Over het plassen, hij drinkt niet meer als vorige week. Hij mag iedere avond de tuin in, maar moet rond een uur of 22 mee naar binnen met gemauw aan de deur tot gevolg. Het kan met de nieren te maken hebben of protest, of een combinatie van de twee.

En de stukjes vis geef ik hem inderdaad. Als dit inderdaad zijn laatste dagen/weken/maanden zijn, mag hij ook af en toe verwend worden (met mate, ik wil niet de oorzaak zijn dat het heel snel gaat).

En je hebt gelijk qua bloedonderzoek. Ik zou graag wat zekerheid hebben dat zijn toestand niet heel erg achteruit aan het gaan is, maar waarschijnlijk kan ik dat uit zijn gedrag / eten ook wel afleiden.. Ik sprak de DA daar straks kort toen ik eten ging halen, en die zag het duidelijk niet zitten zonder roesje. Met gaat het sowieso niet gebeuren, dus daar moeten we nog maar even goed over denken.

Bedankt weer voor de tips. We zijn nu al bijna 2 weken na het 'verdict', dus die tijd hebben we toch al maar mooi gehad, voornamelijk door jullie tips. Wally zou jullie een kopje geven, moest hij het beseffen :)
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Helaas weer een mindere update; sinds gisterenavond heeft Wally een zweer in zijn bek (grijze bult, steekt er zo'n beetje uit, net onder zijn tand). Ik kwam al tegen dat dit eigen was aan nierfalen, maar vind niet meteen terug (hier en op internet) of het behandelt moet worden en of het een slecht teken is of een 'kleinigheidje' wat erbij hoort. Ik lees wel dat de kat waarschijnlijk een maagzweer heeft en dat dit uitgebreid is naar de mond. Klinkt niet goed :(

Hij eet wel nog goed (gisteren zonder overgeven met de ceriane), en toen ik hem even kwijt was in de tuin kwam hij aangelopen met een muis in zijn bek. Zit dus toch nog wel wat leven in :)

Plassen bij de voor/achterdeur houdt ook aan. Straks de bakken nog eens goed poetsen (houdt hij normaal ook niet van, eerste keer is er dan altijd langs), hopelijk helpt dat.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Oei dat is minder!
Gelukkig helpt de Cerenia.

Voor zijn maagzuur kun je simpel ranitidine geven, van de Kruidvat twee x daags 1/4e pil ranitidine.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Heb je katkor korrels in huis? Ik zou ff zijn urine laten checken.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Lijkt me trouwens wel dat het behandeld moet worden, zweren zijn zeer pijnlijk! Zowel in de mond als in de maag en darmen.
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Sorry voor het niet reageren. We zijn al enkele dagen aan het twijfelen wat we moeten doen...

We gaan over anderhalve week voor 3 weken op vakantie, en ik ben bang dat hij in die periode erg zou verslechteren en dus zonder ons zou heen gaan. Maar laten inslapen omdat we op vakantie gaan, lijkt zo egoïstisch.

Er wordt ook vaak gezegd dat een kat zijn pijn goed kan verbergen, en daarom ben ik bang dat hij wel pijn heeft en wij het niet goed opmerken. Want wat Erik eerder aangaf over anders gedragen, kan inderdaad wel een indicatie zijn van pijn. Hij heeft uiteraard wel nog enkele goede momenten, maar voor de rest slaapt hij eigenlijk heel veel. Hij ligt ook niet meer op zijn vaste plekjes. Krabt zich steeds meer. Plast binnen. Er is dus wel iets aan de hand, maar hoe draaglijk is dat voor hem en hoe snel kan dat opeens achteruit gaan..

Zijn we egoïstisch als we hem voor de vakantie laten inslapen, of zijn we net egoïstisch als we hem misschien pijn zouden laten lijden.. Ik vind dit echt moeilijk.

Op dit moment nijg ik naar inslapen voor onze vakantie zodat we wel zeker tot het laatst bij hem zijn. Ik heb niet de indruk dat zijn situatie echt verbetert. Ook niet dat hij heel snel achteruit is gegaan, maar wel een paar extra ongemakken zoals het zweertje en extra jeuk, en geen duidelijke vooruitgang. Daardoor vrees ik dat hij enkel nog maar achteruit gaat gaan, en dan is de vraag hoe snel dat gaat gaan gezien de slechte bloedwaardes en toestand van zijn nieren. Maar misschien wordt het wel nog wat beter. Ik heb geen idee.

Veel vragen dus waar niemand een antwoord op weet natuurlijk, dus tobben we nog maar even verder...
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Mijn vriend is vanochtend met Wally naar een andere DA geweest voor een bloedtest (waar je alleen overdag terecht kunt, dus ik kon niet mee ivm werk). We bleven maar twijfelen; hij is nog altijd erg knuffelig, soms nog best fit, maar op andere momenten sloom en je ziet dat hij echt mager is geworden. Daarnaast had hij woensdag een aantal keer overgegeven na het stoppen met de ceriane (gisteren weer niet) en plast hij niet meer in zijn bak... Er zijn dus duidelijk wel signalen dat er wat scheelt, maar op andere momenten als we bv. samen in de bank liggen, is hij nog altijd dezelfde als vroeger.

Ik wou graag nog een nieuwe bloedtest om te zien of hetgeen de afgelopen weken gebeurd is (2 dagen infuus, niervoeding, extra laten drinken) iets van nut had gehad. De oude DA had al aangegeven dat dat niet zonder verdoving zou lukken, en ik was er ook al vrij zeker van dat ze bij de mening van inslapen zou blijven, dus ik wou graag een second opinion.

Deze DA zag al meteen aan hem dat hij nierproblemen had (ook door zijn geur) en kon gelukkig zo bloed prikken. Ze had ook meteen de resultaten hiervan:
creatinine: 705
ureum: 39,5
anorganische fosfaat: 2,41

De creantinine is dus nog behoorlijk gestegen op 3 weken tijd. Ureum is ongeveer gelijk gebleven.

Mochten de waardes wat lager zijn, zou ze spuiten aanraden voor het zweertje in zijn bek en eventueel wat vloeistof zodat de lever en darmen wat extra functies van de nieren kunnen overnemen, maar in dit geval had dat weinig zin.

Ze vreesde dat wanneer wij nu geen keuze zouden maken onze house/katsitters dit tijdens onze vakantie zullen moeten doen. Met de creantinine die zo snel stijgt, vrees ik hetzelfde. Langs de ene kant wist ik wel dat zijn situatie niet verbeterde, maar langs de andere kant had ik toch een kleine hoop dat zijn bloedwaardes wat gezakt waren en we ervan uit konden gaan dat hij het nog wel wat langer zou trekken.

We gaan dus nog een weekendje optimaal van hem genieten. Het voelt nog altijd slecht dat wij de keuze nu voor hem moeten maken, ook door onze vakantie, zeker omdat hij nog altijd zijn goede momenten heeft. Langs de andere kant zijn de waardes echt hoog. Als je hier verhalen leest, zijn sommige katten daar echt doodziek van. Wie weet kan hij zijn pijn wel heel goed verbergen (wat nu in zijn nadeel speelt, anders hadden we het waarschijnlijk eerder opgemerkt), wie zal het zeggen.

We willen hem in ieder geval niet zonder ons laten inslapen, dus we moeten de knoop wel doorhakken. Pfff.. wat is het leven met katten ooit hard... :(
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Wat een lastige keuze :(
Je hebt geen mogelijkheid hem mee te nemen met je vakantie? Of hem te plaatsen bij een medische opvang? (Zoals bijv bij dierenkliniek de Waterpoort in Sneek)

Is zijn urine ook nogmaals gecheckt gisteren? Vanwege de stijgende nierwaardes en het plassen buiten zijn bak.

Misschien zijn al mijn vragen niet meer van toepassing, sorry daarvoor.
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

We vliegen naar de andere kant van de wereld, dus dat is helaas geen optie... Ik weet niet of er ergens een medische opvang is, maar zoals ik van de DA begreep, is de kans groot dat hij dan tijdens onze vakantie zou overlijden. We hebben dan persoonlijk liever dat wij erbij zijn dan dat hij 2 weken langer leeft en zonder ons moet sterven...

De urine is volgens mij niet meer extra gecheckt. Waarschijnlijk ook omdat het niet meer zo veel uitmaakt.

Nu we het van 2 dierenartsen gehoord hebben, denk ik ook gewoon dat we ons erbij moeten neerleggen. Ik denk ook (gewoon mijn idee, nergens op gebaseerd) omdat zijn waardes zo erg stijgen maar hij nog niet heel erg ziek is dat hij opeens heel slecht gaat worden. Op een gegeven moment gaat hij dat ook niet meer kunnen verbergen. Ik troost me dan maar met de gedachte dat we het niet tot het uiterste moeten laten gaan (hopende dat dat niet de komende dagen gebeurt).

Gelukkig kunnen we nog wel enkele dagen knuffelen, want we willen hem pas na het weekend laten inslapen (mits zijn toestand niet opeens heel slecht wordt).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb nog niet gereageerd omdat ik geen enkel advies kan geven omdat ik er geen ervaring mee heb.
Maar ik lees dit wel mee en ik wil jullie veel sterkte zeggen voor wat jullie nu meemaken en voor wat nog komen moet.
Geef Wally een knuffel en een kusje van mij.
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, dit zijn inderdaad hoge waardes. Onbegrijpelijk dat Wally niet kotsmisselijk is van de ureum..... Sommige katten hebben een abnormaal hoge tolerantie t.o.v. ureum, dit is dus ook zo'n geval. Maar als hij al uit de bek stinkt, en er zijn zweren in de mond, dan is hij zichzelf dus wel aan het vergiftigen :-(.

Het is een hele moeilijke keuze, wij hebben daar jaren geleden ook een keer voor gestaan. Maar als er geen zicht is op verbetering, dan heb je niet veel keus denk ik. Want het is niet uit te sluiten dat het ineens een stuk slechter gaat, b.v. als de ureum in het bloed de hersenen bereikt - dat is niet iets dat je Wally wil laten meemaken (of de oppas mee wilt opzadelen). Maar het blijft zo ontzettend moeilijk, ik kan me er alles bij voorstellen. Misschien voelen jullie je egoïstisch, maar bedenk ook dat schuldgevoelens een normaal onderdeel uit van het rouwproces vormen. En het kan natuurlijk ook nog zo lopen, dat Wally het zelf aangeeft....

Volg je gevoel, doe het beste voor Wally gezien de omstandigheden, en ik wens jullie veel sterkte.
Knuffel voor Wally,
Erik
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Dankjewel voor jullie steun. We beseffen wel dat dit de beste keuze is, maar het is inderdaad ontzettend moeilijk. Al moet ik jullie dat niet vertellen :)

Zo onwerkelijk dat hij nu nog rustig ligt te chillen op mijn buik, maar er over een paar dagen niet meer zal zijn.. :(
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met jullie keus. Ik denk dat je wel een goede keus maakt. Hummel had ook hoge waardes en na 4 dagen spoelen waren ze amper gezakt. Ureum was 48 en creatine ergens in de 600
Als ik van te voren had geweten hoe het zou eindigen met onze Hummel had ik eerder ingegrepen maar ik wilde haar zo graag nog een kans geven. Haar einde was niet leuk en ze heeft veel pijn moeten doorstaan doordat ik ( koppig egoistisch baasje) maar geen afscheid van haar kon nemen.
daarom denk ik dat je een goede keus maakt, uit liefde voor je dier en die zijn altijd goed.

Knuffel voor jou en Wally
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Synemios »

Wat moeilijk dit,
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Dankjewel allemaal voor jullie lieve berichtjes.

En Anne, egoïstisch zou ik het niet noemen. Je hebt het uiteindelijk ook voor hem gedaan in de hoop dat hij er beter uit kwam. Had je geweten hoe het ging lopen, dan had je die keuze nooit gemaakt omdat jij hem langer bij je wou hebben. Je hebt gewoon geprobeerd het beste te doen voor Hummel.

We hebben nu een stok achter de deur met die vakantie. Anders weet ik niet of ik het meteen zou doorzetten. We gaan morgenochtend de DA bellen om hem dinsdagavond te laten inslapen. Dat besluit staat vast, maar ook dan blijven er twijfels. Wie weet wordt hij morgen nog heel slecht en gaat hij toch afzien(dan wordt het ook sowieso morgen), en dan is het ook omdat ik nog een paar extra dagen met hem wou..

Langs de andere kant eet hij nog goed, heeft hij zich net nog uitgebreid gewassen, en is hij gisteren bij iedereen van het bezoek op de schoot gesprongen om zich te laten aaien. Dan twijfel ik toch of het te snel is... Dit soort keuzes maken is gewoon ontzettend moeilijk.

Ik troost mezelf nu met de gedachte dat hij beter zo gaat voor hij zich echt heel ellendig gaat voelen. Ook door jouw verhaal, Anne. Ik weet dat hij een goed leven heeft gehad, alleen had het nog wel dubbel zo lang mogen duren..
Plaats reactie