Nierinfarct

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja ik ook, ben wel nerveus voor de uitslag.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ik heb de uitslagen.
kreatinine valt ineens tussen de referentie maar nu is haar ureum te hoog.
Die glob waarde is nog steeds iets iets te hoog.
Kalium is verbeterd, maar wat ik al dacht die schildklier is te hoog, heb echt ff heel hard gejankt en hadden ze maar naar me geluisterd, had ik maar eerder een andere arts gezocht.
Ik riep dit vorig jaar al maar ze namen het niet serieus, en nu heeft ze dus ws daardoor meerdere infarcten gehad ( ik las dat het er niet maar 1 geweest is)
Ik voel me zo schuldig....
Ik ben al in contact met gent voor radiojood behandeling, als dat nog kan met die nieren.
Misschien zijn er nog dingen waar ik verder nu iets mee moet?
Ureum misschien toch nog alhoewel ze nu niet misselijk is en ze erg vrolijk is en zelfs weer aan het spelen.
Porus one is ook binnen.

Afbeelding

Afbeelding
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierinfarct

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is zeker balen, dat je nu pas weet dat er sprake is van hyperthyreoïdie. Dikke kans dat de bloeddruk daardoor (Veel) te hoog is, met mogelijk nierschade als gevolg. Is de bloeddruk eigenlijk gemeten?

Ureum is een momentopname (hoewel behoorlijk te hoog opeens), creatinine zegt veel meer over de nierfunctie. Een verhoogde T4 kan nierfalen (enigszins) maskeren, maar ik denk nog steeds dat het met dat chronisch nierfalen wel meevalt, dus denk ik dat een behandeling met radioactief jodium het overwegen waard is.

Het verhoogde B12 is denk ik gerelateerd aan de maag-darm problemen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Erik, bedankt voor je reactie.
Haar bloeddruk is normaal, en de b12 is getest omdat die bij maag/darmproblemen meestal juist te laag is.
Verhoogd is eigenlijk geen probleem.
Maag problemen kunnen wel weer door die schildklier komen en ook dat infarct kan daar vandaan komen.
Belangrijkste was nu die schildklier zsm behandelen.
Maar nu zegt er iemand op facebook weer dat ze kanker krijgen van die behandeling, ( zonder goede onderbouwing) maar ik denk toch dat die behandeling voor Lizzy het beste is, als ze ervoor in aanmerking komt.
Mijn da denkt trouwens van wel en vind dit gezien haar leeftijd ook de beste optie.
Voor nu gaan we wel weer door met cerenia want zonder eet ze gewoon echt niets en blijft ze braken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine

Oorzaken verhoogd ureum
Verhoogde ureumproductie
Eiwitrijk dieet
Maagdarmbloeding
Afvallen
Te snel werkende schildklier
Koorts
Tetracycline (een antibioticum)
Uitdroging
Hartfalen, shock
Nierfalen
Blaas of plasbuisproblemen
Verstopte blaas of plasbuis: uw huisdier kan niet plassen
Urine lekkage (door scheur)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierinfarct

Bericht door Dinky »

Ik heb in mijn tijd op het forum nog geen verhalen voorbij zien komen van kanker na een behandeling in de lingehoeve of Gent.
Wel is het zo dat een verhoogde schildklierwaarde samenhangt met een tumor bij de schildklier die je juist aanpakt door de behandeling.

Wel balen dat het eerst over het hoofd is gezien maar uiteindelijk kan je de tijd niet terugdraaien en heb je er niets aan om in het verleden te blijven hangen. Qua leeftijd zou ik ook zeker kijken naar behandeling met radiumjodium behandeling
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nierinfarct

Bericht door Lieselotje »

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb Lotje gehad met schildklier problemen.
Ze heeft circa 2 1/2 jaar pilletjes gekregen tegen verhoogde schildklier.
Na die tijd zijn er tumoren bij haar geconstateerd, denk altijd dat het met de schildklierproblemen te maken heeft gehad.
Maar ik zie dat jij een jodiumbehandeling bij Lizzy wil doen en gezien haar leeftijd zal dat ook prettiger zijn dan iedere dag pillen te moeten laten slikken.

Moeilijk he om uit te vinden wat ze precies mankeren, bij Lotje merkte ik het dat ze buiten adem was en heel erg moe was.
Ook ging ze in een mandje liggen, net of ze het koud had, ze lag er nooit in, maar wel toen ze ziek was.
Bij Lotje zei de dierenarts ook niet meteen dat het een schildklierafwijking was, maar iets pijn gerelateerd.
Het was vlak voordat ik met vakantie wilde gaan en ik had maar geen rust, dus ben met haar teruggegaan en hebben toen besloten bloed te prikken en ja hoor ze had verhoogde schildklier. Dus toen kon ik gelukkig nog voor mijn vakantie kijken of het wel verantwoord was om te gaan.
Ze is in de dagen dat ik weg was door een vriendin (was bij mij in huis) verzorgd.
Maar ja ik had niet echt de rust en ben toch eerder naar huis gegaan naar mijn poezenvriendinnetje.

In ieder geval kijk zelf wat je kan aflezen bij Lizzy en als het niet goed voelt, altijd of weer terug of naar een andere dierenarts.
Sterkte!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

Goed dat je het nu weet! Was de T4 ooit in haar leven al eens getest? En fijn dat de verdere uitslagen er niet ernstig uit zien. Ik denk wel dat de ureum zorgt voor het braken, het is nog zaak om de verhoogde ureum oorzaak op te sporen. Verwacht de arts dat dat volledig vanuit de schildklier komt?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Dinky dat heb ik geprobeerd uit te leggen maar ben ermee gestopt want het is zo iemand die alles gif vind ben ik inmiddels achter ;)

Sansan:

Nee ze braakt nu niet, dat doet ze zonder cerenia wel maar dat deed ze ook toen haar ureum normaal was.
Ze eet met cerenia heel veel.
Mijn eigen da vind die ureum wel reden om goed in de gaten te houden maar ze doet het nu beter dan toen die laag was, dus ik denk zelf niet dat die ureum alleen door die nieren verhoogd is maar inmiddels weet ik het dus ook allemaal niet goed meer.
T4 is niet eerder getest omdat ze zeiden dat haar klachten door haar allergie kwamen ( vorig jaar was ze al begonnen met afvallen) en ze was toen pas 6 jaar dus dat vonden ze te jong en ze viel niet binnen het plaatje van typische schildklier kat problemen.
Maar toen werd ze vooral heel erg kieskeurig qua eten en haar gedrag werd anders, ik kon het ook niet goed uitleggen het was een gevoel en ik heb eerder katten met schildklierproblemen gehad.
Met gevoelens kan niemand wat natuurlijk, ik kon het ook niet precies plaatsen, het waren hele kleine dingetjes, en dan al die dingen bij elkaar waardoor ik daar aan dacht.
Hij is nu ook op mijn eigen verzoek mee genomen want ook mijn huidige dierenarts zag niet zo direct een verband maar ja die had zoiets van we kunnen het dan ook eventueel gewoon uitsluiten voor nu.
braken en verhoogde schildklier gaan wel ook samen dus het zou daar vandaan kunnen komen.
Mijn gevoel ( ja daar heb je dat gevoel weer) zegt van wel of het speelt volgens mij in ieder geval wel ook mee.

Lieselotje dank je voor je reactie,

Ik heb met Nero ook ervaring dat die na het gebruik van de medicijnen voor haar schildklier ineens tumoren had en met Oscar hetzelfde verhaal.
Ik kan het nooit hard maken en ze waren ook beiden al oud (17 en 19) toen ze overleden.
Maar ik heb altijd het idee gehad dat het er iets mee te maken had, sowieso die schildklierproblemen en of dat dan door die medicijnen zou komen weet ik ook echt niet zeker hoor.
Lizzy is pas 7 ik vind haar echt nog zo jong en ik wil dus nu gaan voor jodiumbehandeling, ik denk dat dat in haar geval de beste optie is.
Lizzy heeft atypische klachten, meestal zien ze een hyperactieve kat maar ik heb begrepen dat het tegenovergestelde ook voorkomt met schildklier problemen, braken, terug trekken en niet eten.
Lizzy ging juist op de grond liggen ( deed ze nooit) daarom dacht ik aan maag/buikpijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nierinfarct

Bericht door Lieselotje »

ah ja katten zijn net als mensen ook zo verschillend.
Ja Lotje ging ook languit liggen, maar dat wees voor mij echt op die vermoeidheid en ze lag steeds op
glasplaten (die heb ik op een kast en tafel) om af te koelen en buiten adem met verhoogde hartslag.
Ze had op een gegeven moment haar tongetje uit haar mond, waarvan ik niet meteen zag dat het door de
kortademig kwam.
Pfff lastig hoor, ik zou dan zo graag willen dat ze kunnen praten.
Lizzy is inderdaad nog jong, Lotje was toen 14 1/2 jaar.

Door het gedrag, andere dingen doen, die ze normaal niet doen, valt het je meestal op.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ik blijf me echt naar voelen erover.
De dierenarts vroeg gisteren nog of we zeker wisten dat ze zo jong was, en ja dat weten we zeker.
Hoop getuigen hier op het forum ;-)
Ik heb gisteravond alle gegevens en het medisch dossier naar Gent gemaild dus ik ben benieuwd.
Ik heb wel begrepen dat ze soms een proefbehandeling willen doen met felimazole om te kijken hoe de nierwaarden dan zijn,
Ik ben wel met porus one begonnen, al kunnen ze me niet uitleggen hoe dat dan precies werkt.

Ja Lieselotje, katten kunnen verschillend reageren.
En het zijn kleine dingetjes die dan opvallen vaak.
Het zou inderdaad soms handig zijn als ze konden praten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

Ben benieuwd wat je gaat doen, eerst felimazole of meteen radiojood.

Ik heb het aan mijn dierenarts voorgelegd, schildklier en nierinfarct, maar eigenlijk ziet ze er alleen de link “schildklier geeft hoge bloeddruk geeft nierinfarct” in. Dus als jouw kat geen hoge bloeddruk heeft denk ik dat de nierinfarcten een andere oorzaak hebben (oa hart ).

Is het ook mogelijk dat ze weinig vocht binnen krijgt en daardoor de ureum ook verhoogd is?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Als zij adviseren felimazole te geven om te kijken wat die nieren doen dan volg ik dat advies op.
Dat duurt maar 2 weken.
Ze drinkt niet heel veel maar ze krijgt wel veel natvoer.
Wel steeds kleine beetjes trouwens want ze eet niet zoveel als er teveel ligt.
toen die echo gemaakt en toen er bloeddruk gemeten werd waren we ook alweer een tijdje verder.
Volgens degene die de echo gemaakt heeft kan het wel van de schildklier af komen, of het hart.
Maar het hart zelf kunnen we nog een echo voor doen, alleen zijn er voor nu geen echte aanwijzingen dat het daar van komt.
Nu is haar bloeddruk inmiddels al op 2 verschillende dagen gemeten, meerdere malen en steeds is die goed.
Maar we blijven dat wel controleren zei mijn dierenarts.
Ik denk nog steeds dat ze last heeft van haar maag, zuur of pijn.
Ik zag haar gisteren steeds wegslikken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Het punt is ook dat het zo wisselt.
Gisteravond leek het ineens weer minder te gaan en vandaag lijkt er weinig aan de hand als je haar zo ziet.
Ze had een ruisje maar dat is ook al een tijd weg, nu is het wel zo dat ze in Gent misschien ook nog een echo van haar hart willen maken.
Dat ligt allemaal aan wat zij van het totaalplaatje vinden.
Dus ik wacht het even af, binnen 3 dagen nemen ze contact op, dus ik hoop op morgen en anders wordt het begin volgende week.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierinfarct

Bericht door Dinky »

Hopelijk komen ze in Gent tot een eenduidig behandelplan.
Ik duim dat je morgen al duidelijkheid krijgt
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie