Tanden en tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Tanden en tandvlees

Bericht door Cats007 »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier :ehand:
Ik heb twee gecastreerde katers van 9 en 11 jaar oud.

Bij de jongste zag ik net een minimale verdikking bij z'n hoektand, het vlees waar deze op rust. Meteen beiden zo goed mogelijk age e in en. Tanden zijn redelijk wit, tandvlees roze en, tja leuk is anders met gekken opentrekken, er was geen 'pijn' reactie, geblaas of wat dan ook.

Nu twijfel ik. Ik ga alleen in nood naar de dierenarts. De oudste is namelijk zwaar gestresst na dergelijke bezoekjes en doe hem dag niet 'zomaar' aan. Denken jullie dat dit reden is? En dan dus meteen met beiden.

Bedankt!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Tanden en tandvlees

Bericht door Sansan »

Een tandvlees verdikking kan ontstaan bij een tandhals leasie. Het tandvlees gaat dan als bescherming dienen dus je kat moet er wel op gecontroleerd worden. Die aandoening heeft FORL/tandresorptie. Ook kan het een soort wratje, tumor, poliep etc zijn.. dus ja ik zou het wel laten controleren!
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Tanden en tandvlees

Bericht door Cats007 »

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de dierenarts gebeld en toen ik het uitlegde zeiden ze je hoeft niet te komen, maar ik kocht de foto doorsturen. Heb ik gedaan en toen zeiden ze dat ik wat hen betreft niet hoef te komen. De verdikking is volgens hen iets wat vaker voorkomt op die plek en niks om zorgen over te maken.
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Tanden en tandvlees

Bericht door Cats007 »

Heb toch een afspraak gemaakt. Dan weet ik het zeker dat hij oké is.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Tanden en tandvlees

Bericht door Sansan »

Kun je de foto plaatsen?
Cats007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 jul 2019 22:06

Re: Tanden en tandvlees

Bericht door Cats007 »

Ik ben geweest. Die waar ik me zorgen over maakte heeft achterin tandplak en rood tandvlees. Wordt de 23ste verwijderd.
Plaats reactie