Anaalklieren of allergie? Help...

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

Hoi hoi,
Sinds 3 maanden 2 katers geadopteerd vanuit Cyprus. Geent, gesteriliseerd, gechipt, ontvlooit en ontwormt. 1 is prima. De ander is gevoelig, schrikt sneller en miauwt de laatste tijd veel. Ik weet niet waarom. Hij eet, drinkt, plast en poept. Soms als hij op de bak gaat miauwt hij, of van tevoren lijkt hij wat onrustig rond te lopen, bak in bak uit. Soms tref ik afgeplatte drolletjes aan, wat van hem afkomstig is. Soms wat smeuiger en soms kleine stukjes.
Inmiddels naar de DA geweest en heeft anaalklieren uitgeknepen. We ontdekten een wit puntje aan de buitenkant waar het vocht uitkwam, DA had dit niet eerder gezien. Hij krijgt nu prednoral en antibiotica. Ze denken ook aan een mogelijke voedselallergie omdat hij wondjes heeft aan de achterkant van zijn achterpoten en naast zijn anus/bil. Hij likt erg veel. Eet kattengras en spuugt dit uit met helder (soms lichtgeel) slijm. Er zitten geen haarballen of brokjes bij.
Ze krijgen iams multihousehold brokjes.
Zijn vacht glanst mooi, speelt actief. Heeft iemand een herkenning in mijn verhaal? Ik weet dat er iets is maar het blijft vaag.
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Zotvanpoezen »

Nog nooit zo iets gezien! Heeft de da geen staaltjes genomen van die uitslag/wondjes om te testen op parasieten, schimmel of infectie?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

Nee heeft ze niet gedaan omdat ze eerst wil kijken of het minder wordt na de medicatie...als het binnen 3-4 dagen niet minder wordt moet ik dus terug..
Raar he..ik vind het ook bijzonder. Op de een of andere wijze tref ik meestal bijzondere situaties 😂
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Synemios »

Ik denk ook aan parasieten, schimmel of een infectie.
Van voedselallergie kunnen ze wel darmproblemen ( slappe ontlasting) en/of jeuk krijgen maar dan wil je wel eerst de rest uitgesloten hebben, voor je daar aan denkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

Pas geleden heb ik ze ontwormt. Vlooien heeft DA ook gekeken. Hij heeft geen schilfers of elders op zijn lichaam puntjes, vlekjes. Niks. Krabt ook niet in zijn nek of hoofdje. Dat is het vreemde. Ook geen koorts. Misschien toch de anaalkliertjes die vol hebben gezeten en dat hij daarom bij zijn achterwerk is gaan bijten..Laten we dat hopen want allergie kan ik me niet voorstellen. Had hij bij zijn pleegmama geen last van. Zij herkent dit niet van hem..
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Synemios »

Heel eerlijk denk ik ook niet in 1e instantie aan een allergie.
Maar een allergie daarbij hoeven ze niet perse te krabben aan het kopje, dat kan zich ook uiten in darmproblemen.
Een allergie bouw je op ( in dit geval de kat) dus dat hij het bij zijn pleegmama niet had hoeft niets te zeggen.
Maar daarom wil je eerst andere opties uitsluiten voor je denkt aan een allergie.
Bijten aan zijn achterwerk kan wel te maken hebben gehad met de anaalkliertjes inderdaad.
Of irritatie doordat hij toch wat slappere ontlasting had.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

Ja ik denk het ook niet maar het is zoeken geblazen. Heb ze voor de zekerheid een ampul gegeven voor vlooien. Zodat dat ook uitgesloten kan worden.
We gaan nu ook ontlasting testen op Giardia voor de zekerheid..
In Cyprus kregen ze graan en glutenvrij droogvoer, wellicht dat ik dat ook kan intorduceren stap voor stap..
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

1 vd 2 heeft Giardia. Dus nu beiden aan de Panazol 5 dagen, dan 5 dagen rust en weer 5 dagen.
Welk schoonmaakmiddel weten jullie wat werkt om.mijn.huis.goed.schoon te maken en wat giardia dood?
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Kikimax »

Ik weet helaas alles van giardia. Ik had dettol spray voor oa kattenbak (wel goed naspoelen, is giftig voor katten), chloor werkt goed, maar vooral een stoomreiniger voor bv kattenkrabpalen. Kleden en alles waar ze op liggen op hoogste stand wassen. En na elke poepbeurt de bak verschonen en desinfecteren (dus maar klein laagje grit doen). Als er diarree op billen zitten net speciale shampoo wassen. Heel het katten gezin op panacur zetten en kuur na 3 weken herhalen. Daarna als ondersteuning zoolac propaste voor de darmflora. En laat aub niet buiten lopen, het is zo besmettelijk, dat wil je andere katten niet aandoen. Heel veel sterkte ermee
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Kikimax »

O ja, volgens mij doe je dat al, maar graanvrij voer, zowel hard als zacht. Giardia is dol op koolhydraten, dus hoe minder ze daarvan binnenkrijgen, hoe beter het is
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

Ok dankjewel.. het vreemde is is dat ze geen diaree hebben. Drolletjes zijn nog wel in vorm. er blijft geen poep in de vacht hangen gelukkig. Maar evengoed was ik hun achterkant en schep ik direct ontlasting eruit. Ik hebben gelezen dat dettol niet werkt om de mogelijke cysten te doden. Er moet een ammonium in zitten. Dat zit alleen in professioneel schoonmaakspul dat niet in de winkel te koop is..
Stoomapparaat is zojuist besteld en graanvrij voer is ook onderweg. Ik laat ze nu maar even boven zodat ik beneden álles goed kan stomen en wassen. Tjonge zeg wat een gedoe.
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Kikimax »

Chloor werkt op zeker hoor. Maar vooral de bak ook echt schoonmaken elke keer. Het is een gedoe, maar gewoon maar heel weinig grit, gelijk alles er uit gooien en de bak ontsmetten. Water met laagje chloor, 5 minuten laten staan en dan afspoelen. Dat is het meest belangrijk. En daarna je eigen handen wassen. Het is goed te bestrijden hoor, maar is wel een gedoe
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Izzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 dec 2018 19:04

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Izzy »

Dankje kikimax. Ik ga aan de gang. 😁
2 katers TomTom en Garry.
Poes Izzy💫
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Rik »

Kikimax schreef:O ja, volgens mij doe je dat al, maar graanvrij voer, zowel hard als zacht. Giardia is dol op koolhydraten, dus hoe minder ze daarvan binnenkrijgen, hoe beter het is
Let op. Graanvrij is niet koolhydratenvrij. In aardappelen, maïs, erwten etc. etc. zitten ook koolhydraten.

Dus sowieso zit je met brokken met een probleem wat betreft koolhydraten.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Anaalklieren of allergie? Help...

Bericht door Kikimax »

Klopt rik, het beste is zo min mogelijk koolhydraten, dus vers voer en hoog kwaliteit natvoer is het beste. Giardia is van alle koolhydraten het meest gek op granen. Vandaar als je brokken geeft graanvrij
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie