Koper wil kittens terug doen.

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
lodewijk1964
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2019 13:45

Koper wil kittens terug doen.

Bericht door lodewijk1964 »

Beste Forum gebruiker, Enige tijd geleden heb ik een nestje kittens gekregen. Omdat ik nogal klein behuisd ben kon ik er maar een paar voor mezelf houden. Ik heb gisteren aan een koper drie kittens verkocht. ( ik had advertentie op Marktplaats staan). De koper, een echtpaar, zijn komen kijken, hebben de poesjes geknuffeld, gevoeld e.d. Ze vonden de poesjes leuk. We zijn een prijs overeengekomen en ze hebben de poesjes meegenomen. Echter, een kleine 2 uur (!!) later kreeg ik een mailtje van hun, ze wilden de poesjes terug brengen, niet dat er wat aan mankeerde of zo, maar ze vonden dat de poesjes erg 'wild' waren. Nu is dat natuurlijk niet vreemd als jonge poesjes ineens in een vreemde omgeving komen. Ze willen de poesjes terug brengen en ze eisen het volledige aankoopbedrag terug ! Ik vind dit te gek voor woorden !! Ik denk dat ze gewoon spijt hebben van hun aankoop- of dat ze misschien ergens anders een goedkoper adres hebben gevonden, geen idee. Ik ben dus ook niet van plan om ze terug te nemen, mede door mijn kleine behuizing. Ze beginnen nu wel erg aan te dringen. Wat kan ik hier aan doen, ben ik verplicht om ze terug te nemen of geldt hier ook gewoon 'gekocht is gekocht' ? Ik ben geen handelaar, ben gewoon particulier. Graag jullie advies. Alvast dank.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Rik »

Uiteraard kun je de kittens terugnemen. Daar is toch niets mis mee? De mensen krijgen uiteraard geen geld terug maar je kunt ze wel zeggen dat je een lief goed ander nieuw huisje voor ze zoekt ;)

Lees ook https://www.licg.nl/consumentenrecht/
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, wil consumentenkoop niet zeggen dat u recht hebt op geld. Wel heeft u een minimale garantieperiode van zes maanden.
Alleen indien de kittens een (aangeboren) afwijking hebben zouden ze eventueel (een gedeelte) van hun geld terug kunnen eisen (onder "garantie"). Tenzij in een koopcontract natuurlijk anders is overeengekomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Synemios »

Waarom niet de kittens terug nemen en er een ander goed huisje voor zoeken?
Kittens zijn nu eenmaal wild, dus die mensen hebben zich denk ik ook niet echt verdiept in katten.
straks dumpen ze ze op straat dat is helemaal erg.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Anne »

Ik zou ze terug willen hebben. Geen haar op mijn hoofd om ze daar te laten, in wetenschap dat er misschien niet van ze word gehouden en ze niet de liefde krijgen die ze verdienen. Ben je niet bang dat ze slecht worden verzorgd?
Stel dat deze mensen uit irritatie met dingen gaan gooien om ze tot rust te manen?
Ik snap jouw zakelijke vraag wel, maar voel jij je niet verantwoordelijk voor het geluk van je kittens???
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Zotvanpoezen »

Helemaal eens met de vorige posters.
Trouwens katjes verhandelen op Marktplaats vind ik ook fout.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Rik »

In principe vind ik het privé fokken van 'geen-raskittens' al fout.

(Even aannemend dat het kittens zonder stamboom zijn, anders zouden ze wel met contract weggegaan zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Mleen »

Misschien was het een oeps-nestje? Dat kan natuurlijk altijd gebeuren! Ik zie dan liever dat de kittens via MP een goed thuis krijgen, dan dat ze ergens op straat belanden waar er niet meer naar omgekeken wordt... ik ben alleszins blij dat wij onze Spookje en Nina via MP hier een gouden mandje hebben kunnen bieden.

Neemt niet weg dat ik wel vind dat we zo goed mogelijk moeten voorkomen dat er oeps-nestjes komen; dus alle katten op tijd laten castreren. :)
Zeker als je weet dat je niet echt de ruimte en middelen hebt om een nestje te verzorgen en eventueel zelf kittens te houden, zou ik ook het risico niet nemen dat er nestje kan komen.
Bovendien is het voor de gezondheid van moederpoes op lange termijn beter om haar te laten helpen.

Wat betreft de kittens: ik zou ze terugnemen, wellicht een overeenkomst sluiten met de “kopers” dat ze de helft van hun geld terug krijgen? En dan inderdaad een nieuw mandje voor ze zoeken.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Rik »

Helft terug staat vaak in contract van fokkers bij gebreken. Dus dat lijkt hier misschien ook verstandig. Kopers zijn een les wijzer en voor de kittens kan weer een goed huisje gezocht worden.

"Kittens te wild" is natuurlijk ook een absurde reden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door goofy1506 »

Ik heb nog contact met de oude eigenaar van Roxy. Roxy was onlangs precies 1 jaar bij ons, dus even een update gedaan.

Toen ik vroeg of ze nog kittens had dit jaar en of ze nog contact had met de nieuwe eigenaren vertelde ze ook zo'n soort verhaal.
(Overigens werd moederpoes die dag gecastreerd, maar dat terzijde.)

Mensen (oogden vriendelijk en geïnteresseerd) hadden om 21.30 uur een kitten opgehaald en voor half 7 de volgende ochtend stuurden ze al een app dat ze de kitten terug kwamen brengen. Reden.... de kitten had de hele nacht onder de bank gezeten. Dus dat was niks!!
Ze heeft t kitten met liefde teruggenomen en het geld teruggegeven.
Want ze dacht als deze mensen nu al zo zijn komt dat nooit goed!
Achteraf hoorde ze dat deze mensen al eerder een pup in hadden moeten laten slapen wegens verwaarlozing.

Ze was blij dat deze mensen in ieder geval de kitten nog teruggebracht hadden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Dinky »

Ik zou de kittens inderdaad terugnemen en ander huisje zoeken in het belang van de kittens.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door Embillie »

En straks worden ze gedumpt..
Ik zou ze ook terug nemen. Dan liever naar een thuis waar ze volop liefde en aandacht krijgen :) en waar kittens in ieder geval kittens mogen zijn!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Koper wil kittens terug doen.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze zonder ook maar even twijfelen of nadenken gewoon terugkopen. Dus hele aankoopbedrag teruggeven. Ik zou mijn verantwoordelijkheid nemen na het op de wereld zetten van levende dieren en geen enkel risico willen nemen dat ze de handel ingaan of op een adres zouden wonen waar er niet om ze gegeven wordt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie