Katten geschrokken, geen spelen meer

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Hoi iedereen,

Zoals sommigen weten gaat het een paar keer per dag niet zo lekker tussen mijn ragdoll poes Maggy (9maand) en Maine coon katertje Benjamin (4,5 maand).
Ik ben er achter gekomen waarom het de laatste 5 dagen wat minder lekker gaat, en hoop daar wat nuttige tips voor te kunnen krijgen.

Maar eerst zal ik hun algemene situatie uitleggen.
Beiden zijn gecastreerd. Ze delen vrijwillig de kattenbak en hun eten, geven elkaar de ruimte.
Ze slapen niet samen (soms dichtbij maar nooit tegen elkaar) heel af en toe krijgt de ander een voorzichtige lik, ze speelden wel samen. Maar dat wilt Maggy sinds een dag of 5 niet meer.

5 dagen terug waren ze lekker achter elkaar aan het rennen op de overloop. Maggy stormde de trap af en Benjamin ook. Maar die was daar zo onhandig bij dat hij een stok die daar ter decoratie stond van de trap liet donderen.
Beide schrokken enorm, vooral Maggy. Dikke staart, platte oren, enorm angstig was ze en moest daar een paar minuten van bijkomen.
Ze heeft deze ervaring aan Benjamin gekoppeld en wijst nu al zijn uitnodigingen tot spel af met gegrom, waar ze eerst toch wel 2 keer per dag er op in ging.

Inmiddels gaat het wel wat beter, gisteravond kwam ze in een speelse bui terwijl Benjamin naast haar stond. Dat had ze de eerste dagen zelfs miet eens. De eerste dagen was ze zelfs voorzichtig bij het passeren van hem, nu niet meer.
Mijn vraag is dus, is er een manier waarop ik hen hierbij kan helpen?
Ik weet dat forceren niet helpt, maar als ik hen kan ondersteunen dan doe ik dat graag.
Buiten speelse buien zijn ze ontspannen in hun omgang met elkaar en geven ze elkaar de ruimte en rust.

Ik hoor het graag. Groetjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Rik »

Zelf veel tussen ze in gaan zitten (op de grond) en dan met allebei aan een kant een beetje met ze proberen te spelen. Dus een beetje weer een 'soft'-introductie doen. Meer kun je denk ik niet doen.

Als ze veel om snoepjes geven kun je ook een klikker introduceren en ze dan veel bij jou laten komen zodat ze dicht bij elkaar zijn wanneer ze een snoepje(/brokje) krijgen. Zo doe ik het wel eens, als ik Yuna boven hoor piepen dat Bono er opgedoken is, klik ik, en dan ze komen allebei naar beneden gesjeesd. Dan lijkt er weer niets aan de hand. (Bono heeft af en toe zo'n bui)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Goed idee van de clicker, daar ga ik mee aan de slag. Maggy snapt het, nu Benjamin nog aanleren.
Ik heb een kong kickeroo voor Benjamin besteld en enkele speelhengeltjes voor allebei de katten.
Tot zover jagen ze vrolijk weer in duo achter de hengeltjes aan.
Hopelijk dat hierna spelen met elkaar zich ook rustig aan vervolgt.

Die Bono is ook wel een draakje, hé?
Zo word het in ieder geval nooit saai ;)
Bedankt :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Dinky »

Als ik het zo lees normaliseert het gedrag alweer dus denk dat het ook een kwestie is van geduld hebben ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Dat denk ik ook, geduld hebben.
En zelf wat onbezorgder zijn. Daar word aan gewerkt.

Maar nu zal je het hebben..
Natuurlijk op de dag dat ik besluit om tips/hulp te vragen gaan die 2 elkaar weer speels achterna zitten.
Nog niet langer dan een halve minuut, maar toch.
Het is net alsof ze soms de draak met je steken hè? :lol:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Dinky »

Hahaha ja, wist je nog niet dat ze stiekem meelezen hier op het forum? :-p
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Hahaha, dat verklaart een hoop :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Rik »

Fijn dat het alweer wat beter gaat.

(Ja, ze lezen mee ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door castratenkoor »

Het gebeurt hier ook wel dat er door iets heftigs de vlam in de pan slaat. En dan moet ik uiteraard enorm uitkijken dat het geen oorlog wordt. Ik heb er nogal een paar pittig types bij zitten - Maks, Rik, Teske. Wat ik dan doe is flink in het rond sprenkelen met valeriaan druppels. Zodat ze gaan vrijen met stinkkussentjes ipv elkaar aanvliegen.

Als er b.v. een vreemde kat bij de ren zit kan het hier aardig uit de klauwen dreigen te lopen. Een keer liep Teun zich enorm op te winden naar een vreemde kat. Die kon hij niet grijpen omdat het traliewerk ertussen zat. Kat liep hem vreselijk uit te dagen. En toen greep hij de eerste de beste kat die hij tegenkwam - Luuk.

Maar ook als ik b.v. een bord kapot laat vallen. Acht katten hebben kent zo de nodige risico's. B. heeft ook wel eens de kamerdeur dicht gedaan (ik lag al op bed) omdat op de trap Rik en Maks tegen elkaar op zaten te krijsen. Hij heeft ze een uurtje gescheiden en daarna was de rust weergekeerd.

Ik denk dat Maggy en Benjamin ook wel weer goed komt. Beter maar niks meer op het race-parcour zetten om herhaling te voorkomen. ;-)
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Wat een goede manager ben je ook Dinie!
Ik vind dat knap. Maar nu heb jij ook tig jaren ervaring meer dan ik heb.
Ik denk dat ik bij 8 katten overspannen zal raken :lol: al lijkt het me reuze gezellig!

De katten hebben elkaar weer wat langer achter na gezeten. Ditmaal zo’n 5 minuten met enkele grommomenten van Maggy, maar niet al te erg. Benjamin leert duidelijk haar grenzen steeds beter kennen, maar heb voor zijn wilde buien toch een trappelknuffeltje gekocht. Dat helpt ook.

Samen spelen met de nieuwe hengeltjes werkt ook goed. Allemaal zijn ze verschillend en leveren ook verschillende reacties bij ze op. Leuk om te zien.

Het is wel geruststellend om te horen dat zulke conflicten niet zeldzaam zijn. Hun raceparcours is inmiddels vrij van obstakels :lol:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Rik »

Ik kom net thuis van een feestje en wordt alleen begroet door Yuna. Oei, dat is foute boel. Dus ik roep Bono maar die liet zich niet zien. Uiteindelijk steekt ie met een piepende grom zijn kop om de deur van de gang. Yuna loopt ernaartoe en het piepende grom wordt harder. Als gevolg krijgt Yuna een dikke staart en begint dus ook (naar Bono) ook met een blaas door een van de twee (geen idee wie). Zelfde een beetje als een paar maanden geleden.

Nu hebben ze van de week dus een andere kat in de tuin gezien terwijl de hoordeur dicht zat. Maar die kat is dus tot de hordeur gekomen en het was in één keer paniek. Ik denk dat er vanavond ook zoiets gebeurd is.

Toen ik het eten klaar gemaakt heb en mee naar boven nam zag ik dat het tussen die twee toch weer goed zat. Het was dus Bono die in eerste instantie paniekerig reageerden en met een wisselwerking Yuna ook aan de gang zet. Maar schijnbaar is het dan ook alleen beneden (waar ze naar buiten kunnen kijken).

Gelukkig is het nu dus weer rustig.
Zal toch eens wat moeten verzinnen op andere katten in de tuin.
En dan heb ik hier dus maar te maken met twee katten.
Moet je voorstellen hoe delicaat de verhoudingen liggen tussen 8 katten ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Oh, dat is vervelend zeg. Fijn dat hun verhouding weer hersteld is, maar ik kan me voorstellen dat dit op de lange termijn ook niet fijn is voor jou. Vooral als andermans kat dit veroorzaakt.

Misschien heb ik wel een tip die je daarbij kan helpen voor wanneer je van huis gaat! Ikzelf sta door de kat van de buurman ook op het punt dit te doen.

Enkele huizen verderop woont een mevrouw die 5 a 6 buurtkatten voert, haar buren hebben daar een hekel aan omdat hun tuin functioneerde als kattenbak.
Zij hebben een apparaatje in de tuin staan die door bewegibgsdetectie een geluid met hoge frequentie maakt.
Dat ding galmt door de straat als het geactiveerd word, erg vervelend voor de katten (en de buurtbewoners van onder de 50 ;) )
Maar het werkt wel goed, want de katten lopen met een boog om de tuin heen.

Mijn tuin word ook als jachtterrein/kattenbak gebruikt door de kat van de buurman. Er komen al nauwelijks musjes meer, waar ik zo mijn best voor heb gedaan om ze naar de tuin te lokken.
Ik weet waar de kat de schutting over klimt, dus zet het apparaatje met sensor daar tegen over.
Dan stop ik nog een tijdschakelaar er tussen voor wanneer ik van huis ga, zodat ikzelf er thuis niet gek van word. Want als die kat weet dat ik thuis ben haalt hij het wel uit zijn hoofd om mijn musjes te pakken :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Dinky »

Maar als jij er gek van wordt als je thuis bent worden benjamin en maggy dat toch ook als jij weg bent?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 04 jul 2019 10:35 Zij hebben een apparaatje in de tuin staan die door bewegibgsdetectie een geluid met hoge frequentie maakt.
Dat ding galmt door de straat als het geactiveerd word, erg vervelend voor de katten (en de buurtbewoners van onder de 50 ;) )
Ik kan mijn aanrechtalarm buiten neerzetten :lol: Ik heb een DIY aanrechtalarm zelf gemaakt voor mijn lieverds. Zelfde principe. Maar ik ben bang dat dat ding op het minste geringste af gaat (vallende blaadjes).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Katten geschrokken, geen spelen meer

Bericht door Embillie »

Dinky schreef: 04 jul 2019 10:57 Maar als jij er gek van wordt als je thuis bent worden benjamin en maggy dat toch ook als jij weg bent?
Ja, wel als die kat er urenlang zit en de piep negeert.
Maar vaak komt hij s’middags eenmaal. Maar hij houd op wanneer beweging stopt, sommige modellen kan je callibreren op grootte zodat het niet af gaat bij een muis/vogel.
En hij zou buiten staan dus hopelijk merken ze het niet.
Maar dat zal ik eerst grondig moeten testen.
Plaats reactie