Nierinfarct

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ik ben een week of 3 geleden met Lizzy naar de DA gegaan omdat ze niet meer wilde eten en ook steeds aan het braken was.
Ik vond ook dat ze qua gedrag anders was ( terug getrokken) en had het idee dat ze pijn had.
Ik dacht zelf eigenlijk aan buik, maag en was bang dat het haar alvleesklier was.
Lizzy is 7 jaar.
De dierenarts wist het niet zo goed en omdat Lizzy ook last heeft van voedselallergie werden we naar huis gestuurd met cerenia en geen antwoorden.
Lizzy braakte niet meer maar echt zin in eten had ze niet, dus zijn we met spuitje gaan voeren maar na anderhalve dag was het weer mis, weer braken, en de cerenia die we meegekregen hadden werkte niet. (achteraf bleek de dosering veel te laag te zijn)
Terug naar de dierenarts, ( was weer een andere) er werd een foto gemaakt omdat ze dachten dat er iets in haar buik/darmen zat.
Het leek mij erg onwaarschijnlijk maar goed ik wilde uiteraard alles uitsluiten dus die foto werd gemaakt en er werd bloed geprikt.
Ik heb zelf aangegeven dat ik ook de alvleesklier en nierwaarden getest wilden hebben, maar ze hadden niet genoeg bloed, dus die alvleesklier hadden ze overgeslagen.

De uitslagen van dat moment:

De referentiewaarden zijn wel anders dan wat ik gewend was maar die staan er bij

Afbeelding
Volgens hen lag het aan haar nieren ( ze had chronisch nierfalen volgens hen) en ik zag zelf ook wel dat die waarden niet klopten maar toch begreep ik die misselijkheid niet en ze had duidelijk pijn wat volgens deze arts niet zo was maar wel volgens mij.
En haar urine was nog niet eens onderzocht.
Lizzy kreeg vocht toegediend en haar kalium was ook aan de lage kant zeiden ze, en die glob waarde daarvan werd gezegd dat er duidelijk iets gaande was ( tja dat had ik zonder die waarde zelf ook al in de gaten)
Ze wilden haar opnemen voor infuus ivm haar nieren maar dan zou ze naar rotterdam moeten en de avonden alleen zijn dus dat ging niet door zeker niet omdat Lizzy een behoorlijke angstige kat is en ik mijn twijfels had over de gang van zaken.
De dierenarts twijfelde zelf ook of opname voor Lizzy wel een goed plan was op dat moment en bij een ander eet ze al helemaal niet.
Verder werd er een hart ruisje gevonden en we werden weer met cerenia naar huis gestuurd wel een hogere dosering dit keer.

Na het weekend weer gebeld want Lizzy knapte niet op.

Weer bloed laten prikken:

( dit keer wel de alvleesklier mee genomen maar die was verder goed)

Afbeelding

Inmiddels had Lizzy koorts ( voorgaande dagen wel wat verhoging maar nog geen koorts)
Toch bleven ze doorgaan over die nierwaarden crea was weer hoger geworden, maar ja ik kwam bij hun niet verder en ben naar een andere arts gegaan met Lizzy.

Het 1e wat hij zei was dat hij urine onderzoek miste, dat heeft hij meteen gedaan en daar kwam niets uit geen eiwitten in ieder geval ( ook uit de kweek kwam niets) dat was volgens hem gunstig.
Verder begreep hij niet waarom haar bloeddruk nog niet opgemeten was en wat hem op de foto opviel was juist dat er niets te zien was.
Haar maag was totaal leeg en dat was ook de reden dat we in 1e instantie gegaan waren.
Tijdens het onderzoek begon ze meteen weer te braken en ze gaf duidelijk aan dat ze pijn had.
Haar bloeddruk is gemeten en was goed.

we hebben een echo laten maken en de internist waar we waren heeft mee gedacht en het hele plaatje mee genomen.

Op de echo was te zien dat haar ene nier klein was en er waren sporen van een nierinfarct te zien.
Haar andere nier zag er verder goed uit.
Verder kwam er niets uit de echo.
Een nierinfarct schijnt echt pijn te doen, dus dat zou een verklaring kunnen zijn, maar haar allergie zou ook nog mee kunnen spelen zei ze.
Vaak zie je dat een kat niet alleen huidproblemen heeft maar ook echt buikpijn kan hebben van voedselallergie.
Volgens haar is er sprake van fase 2 nierfalen, maar mijn eigen da zei die nierwaarden nog kunnen verbeteren al kan wat stuk is niet meer geheeld worden wat de nieren betreft.


De dierenarts heeft royal canin gevraagd een brok voor Lizzy te maken ( hypoallergeen en nierdieet) en dat is gelukt.
Punt is alleen dat Lizzy daar niet genoeg van eet en we inmiddels echt alles al geprobeerd hebben wat in haar geval kan.
Lizzy eet het liefst natvoer.
Het enige wat ze echt goed eet is felix en dan ook nog alleen de visvariant en dan moet het ook nog die elke dag feest zijn ( schesir is beter maar dat eet ze steeds maar 2 dagen dan is ze er weer klaar mee) maar ja inmiddels weet ik het ff niet meer want of ze krabt zich open of het is slecht voor haar nieren en anders eet ze amper en ze is nog zo jong.
Ik doe wel ipakitine over haar natvoer.

Iets anders is dat ze nog steeds niet zonder cerenia kan, zodra we daar mee stoppen is ze toch weer misselijk gaat ze braken en wil ze niet meer eten.
Ik blijf het gevoel houden dat er iets anders is en ja ik zie dat haar nierwaarden niet goed zijn maar er klopt iets niet dus vandaar dit hele lange verhaal en misschien dat jullie mee kunnen denken of misschien zeggen wat je er van vind.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ik denk zelf ook richting schildklier, en ik weet dat katten dan vooral veel eten, maar ik weet dat dat niet op gaat als ze misselijk zijn.
En ik heb eerder een kat gehad met een te snel werkende schildklier die misselijk bleef.
Wat ook raar is, is dat ze gewoon mijn eten uit mijn handen slaat en rare dingen wil eten.
Ze is nog jong maar ja dat geldt ook voor nierproblemen dus ik denk dat ik dat mee laat testen en ik had ook ergens gelezen dat een nierinfarct veroorzaakt zou kunnen worden door schildklierproblemen bij katten.
En ze is behoorlijk afgevallen, al voor ze ziek werd maar onze toenmalige dierenarts zei dat dat waarschijnlijk kwam door het hypoallergene dieet waar ze op over gezet is toen.
Ze had overgewicht en nu is ze aan de achterkant echt ingevallen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierinfarct

Bericht door ErikPhilippus »

Op basis van de eerste bloedmeting lijkt het me prematuur om te spreken van chronisch nierfalen. Dat kan je pas zeggen als er gedurende langere tijd (b.v. 3 maanden) duidelijk verhoogde nierwaardes worden aangetroffen. Ik zie hier een licht verhoogde creatinine spiegel en een laag kalium gehalte. Dat kan veroorzaakt zijn door een verstoorde nierfunctie, maar kan ook andere oorzaken hebben. Van een verhoogd creatinine wordt een kat niet misselijk, wel door een verhoogd ureum en/of fosfaat gehalte - en die zitten beiden binnen de referentie. Mijn indruk is derhalve dat het onwaarschijnlijk dat de pijn en de misselijkheid door nierfalen veroorzaakt zouden zijn, in ieder geval is er meer aan de hand, waar de verhoogde globuline (en later ook koorts) ook op wijst.

Een nierinfarct veroorzaakt natuurlijk pijn, en ik zou zeggen zal ook bloed in de urine geven - maar de urine is jammergenoeg niet meteen onderzocht. Een nierinfarct kan misschien samenhangen met de hartruis?

Een geheel lege maag kan misselijkheid veroorzaken, en kan ervoor zorgen dat Lizzy in een negatieve spiraal zit. Maar als ik het hele verhaal lees, blijf ik ook met vragen zitten - want ik kan met geen mogelijkheid alle verschijnselen op nierfalen schuiven. Ik zie dat er ook sprake is van bloedarmoede, en dat sommige leverwaardes erg laag zijn. Dus ik zit te denken in die richting.... is er goed gekeken naar de lever? Ik begrijp dat er tevens sprake is van voedselallergie, dat maakt de interpretatie er niet gemakkelijker op.....

In ieder geval zou ik nierfalen als diagnose even in de koelkast zetten, want er is echt meer/iets anders aan de hand. In ieder geval nog eens goed kijken naar de lever. Wat je ook zou kunnen doen, is een injectie met buprecare geven (werkt 2 dagen) om te zien of het slechte eten en het overgeven (primair) door pijn worden veroorzaakt.

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Bedankt voor je reactie,
Haar lever en alvleesklier zijn op de echo ook nog nagekeken en ook goed nagekeken ( dus niet snel eroverheen)
Maar dat zag er verder goed uit, het was een algehele buikecho juist om niet alleen te focussen op die nieren.
De urine is ook pas bij de 2e dierenarts bekeken, dus niet meteen.
Lizzy eet wel al een tijdje gewoon goed, zolang ze die cerenia krijgt en hetgeen wat ze lekker vind.
En eigenlijk lijkt ze het sinds gisteren weer een stuk beter te doen, maar toch blijf ik het gevoel houden dat er meer is,
Geen idee waar te zoeken, feit blijft wel dat haar nier beschadigd is, en ze pas later koorts gekregen heeft, dat was een dag later ook opeens weer verdwenen.
Een hartruis kan ook van verschillende dingen komen.
Misschien toch een hartecho laten maken, een nierinfarct kan door het hart komen, of de schildklier.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierinfarct

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 01 jul 2019 16:05 Geen idee waar te zoeken, feit blijft wel dat haar nier beschadigd is, en ze pas later koorts gekregen heeft, dat was een dag later ook opeens weer verdwenen.
Dat een van de nieren afwijkend eruit ziet hoeft nog niet echt een probleem te zijn. Zeker niet als de andere niet het allemaal prima op kan vangen. Dat zou dan volgens mij geen hogere creatinine mogen geven omdat die ene goede nier het op zou moeten kunnen vanden.

Is er nog verder gedacht aan pancreatitis? Omdat je de alvleesklier-waarde wilde hebben. Maar met alleen het bekijken van de alvleesklier is niet alles gezegd. Ook is dit niet altijd duidelijk uit een bloedonderzoek te halen. Zou het zin hebben om een snaptest fPLI te doen voor pancreatitis? Of is die al gedaan?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja die snaptest is wel al gedaan op mijn eigen verzoek, die stond op een andere pagina en die was normaal.
Maar met de echo hebben we wel toch ook dat laten bekijken.
Het blijft allemaal een beetje vaag.
Ik heb nu niet het idee dat ze pijn heeft, want dan had ik allang weer bij de da gezeten,
maar ze is nog steeds niet haar zelf en zodra we stoppen met cerenia gaat ze eigenlijk na anderhalve dag weer braken en al het eten weigeren.
Een obstructie is het ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ik heb bij mijn 1e da ook gezegd dat ik die misselijkheid vreemd vond omdat haar ureum en haar fosfaat niet verhoogd waren.
Maar ze zeiden dat dat niet klopt en dat er ook katten zijn die alleen al van een verhoogd crea misselijk werden.
Ze wilden Lizzy metacam geven want prednison ( omdat ze ook weer zo aan het krabben was) was niet goed voor haar nieren dus ik zei toen dat metacam echt niet aan haar gegeven ging worden, dan liever onsior, maar volgens haar had ze geen pijn, ( en volgens mij dus wel)
Maar waarom zou je metacam geven tegen allergie?...daar is het helemaal niet voor.
Prednison was op dat moment erger dan de kwaal vond ik, daarbij heb je dan de kans dat je dingen niet goed meer uit kunt zoeken omdat dat weer beïnvloed zou kunnen worden door de prednison.
Ik heb eerder katten gehad met chronisch Nierfalen en Oscar zelfs een keer acuut maar bij Lizzy had ik niet het idee op dat moment dat het echt puur haar nieren waren.
Uiteindelijk ben ik er weg gegaan,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierinfarct

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk een goed besluit om bij die dierenarts weg te gaan, want ze maken een beetje teveel missers - ook nu weer metacam geven.... Soms heb ik het idee, als de DA het niet meer weet, dan maar metacam :cry:.

En heb je nog nagedacht (of met de DA besproken) over het eenmalig geven van Buprecare?

Ik kan me voorstellen dat je rondloopt met een onbestemd gevoel, want net als jij heb ik de indruk dat er meer speelt. Bovendien is het niet aanbevelenswaardig om Cerenia langdurig te geven, ik dacht max 2 weken om stapeling te voorkomen. Misschien toch eens contact opnemen met een internist in Utrecht?

Sterkte met de zoektocht....
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

Hallo Synemios. Wat een zorgen om Lizzy! Ik zou ook naar een andere dierenarts gaan.

Met deze waardes én echo-beelden van de nier GEEN metacam. “Helaas” kom je dan bij pijn de twee meest voor de hand liggende vervangers: buprecare (opiaat) en tramadol. Klinkt heftig, hoeft het niet te zijn.
Natuurlijk, er is dus 1 goede nier..maar toch zou ik het risico niet willen lopen. Als het ff kan zonder ontstekingsremmende werking van een pijnstiller dan zou ik echt de NSAID’s ver weg houden. Die ene nier moet gekoesterd worden, zeker aangezien de nierwaardes verhoogd zijn, zo goed doet die ene goede het dus nu ff niet.

Heeft Lizzy nog steeds koorts?
Is de urine inmiddels getest dmv een kweek? (Dan is er steriel urine nodig dat doen ze met een naald de blaas aanprikken, klinkt eng maar veel katten ervaren weinig ongemak, wat vervolgens een dag of 3-5 duurt on te kweken). Je wilt nu zeker weten of er geen nierbekken ontsteking is.

De cerenia zou ik voorlopig blijven geven, niet stoppen voordat je meer duidelijkheid hebt. Je kunt het gerust maanden/jaren geven dagelijks.

Waar heb jij trouwens gevonden dat de schildklier ook voor nierinfarcten kan zorgen?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierinfarct

Bericht door ErikPhilippus »

Of je Cerenia gerust maanden of zelfs jaren kan geven, daar heb ik zo m'n twijfels over....

Uit de bijsluiter: Daar tijdens een 14-daagse behandelingsperiode stapeling van maropitant optreedt in het lichaam door metabole verzadiging, dient tijdens langdurige behandeling, naast eventuele bijwerkingen, de leverfunctie zorgvuldig te worden gemonitoord. Bij honden kan Cerenia gebruikt worden ter behandeling of preventie van braken als tabletten of als oplossing voor injectie, eenmaal daags toegediend. Cerenia oplossing voor injectie kan worden toegediend tot 5 dagen en Cerenia tabletten tot 14 dagen achtereen.

Of ditzelfde voor katten geldt, weet ik zo niet. Cerenia bij katten is off-label. Zou kunnen dat de halfwaardetijd en/of werking in katten anders is, maar verschillende dierenartsen vermelden max. 5 dagen achtereen toedienen.

Maar afgezien daarvan: je kan stellen dat er bij Lizzy sprake is van chronisch braken, en de oorzaak daarvan moet worden gevonden - want (langdurig) Cerenia geven is puur symptomatisch, en lost het probleem niet op.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Allereerst bedankt voor jullie reacties en meedenken.
Ja er is ook een kweek gedaan, er is urine uit haar blaas gehaald, ( punctie) eigenlijk is alles wel nu al wat haar nieren betreft nagekeken.
Daar kwam niets uit,
En ik denk niet dat we het daar moeten zoeken, wel is het zo dat ze pas 7 jaar is en dat infarct me echt wel zorgen baart.
Wat ik begrepen heb is dat er vaak een achterliggende oorzaak voor is.
Ik zal straks even de link zoeken ( heel veel info is er niet over te vinden trouwens)
Inmiddels zit ik al bij een andere dierenarts en die is het met me eens dat er nog steeds iets niet klopt.
Pijnstilling zou nog en optie kunnen zijn, hoewel ik op dit moment niet het idee heb dat ze pijn heeft.
Zolang ze cerenia krijgt eet ze goed, tussendoor stop ik wel om te kijken hoe het gaat maar dan begint ze binnen anderhalve dag weer te braken.
maar volgens mijn dierenarts mag ik dat gewoon blijven geven en ze hebben nu een suspensie gemaakt zodat ze precies krijgt wat ze nodig heeft want met die pillen zaten we of te laag of net iets te hoog.
Maar ik vind dat dus ook geen oplossing want dat braken komt ergens vandaan en ik wil weten waar vandaan,
Want die nieren tja ik geloof gewoon niet dat het dat is en misschien ben ik dan een drammer maar Lizzy kan het niet zeggen, dus moet ik het voor haar doen.

Dan pijnstilling: naar mijn weten wordt onsior door de lever afgebroken, of is dat niet zo?
Tramadol heb ik zelf gebruikt afgelopen jaar ( galblaasontsteking) omdat ik geen nsaid mag hebben ivm een stollingsstoornis en dat geef ik liever niet aan mijn kat wat een rotspul.
En tegen de pijn hielp het ook al niet, nu weet ik dat een kat geen mens is maar toch.

Dan blijft Buprecare over.

Ik wil nu eigenlijk voor Lizzy even rust want op dit moment eet ze als een bouwvakker en us ze weer wat aan het spelen.
dan wil ik vrijdag stoppen met cerenia en volgende week met de huidige dierenarts verder overleggen, ook over eventuele pijnstilling, aangezien katten pijn ook wel goed kunnen verbergen,

Die allergie zou trouwens ook nog kunnen komen van iets uit de omgeving ( lijkt erger te worden met mooi weer) of een combi.
Punt is alleen dat dat bij katten niet goed te testen is. ( uitslag is niet betrouwbaar)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Hier de link:
Maar de arts die de echo gemaakt heeft, heeft ook gezegd dat er vaak een andere oorzaak is.
En soms is die er niet.
Elders wordt er weer gezegd dat er geen sterke aanwijzing te vinden Is met schildklier problemen.
Maar de schildklier wilde ik sowieso meenemen, als er toch geprikt wordt...
als dat het niet is kunnen we dat gewoon uitsluiten.

Renal infarcts may develop secondary to a variety of diseases that increase the rate of thrombus formation, which may include hyperthyroidism, neoplasia, and cardiomyopathy

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4858008/

En ik las dat er hier op net forum nog iemand is met een kat bij wie op de echo ( 5 ) nier infarcten te zien waren.
Maar dat draadje ga ik nog even goed door lezen, misschien dat ik daar wat wijzer van wordt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met al je zorgen. Ik leef met je mee en duim hier voor een spoedig herstel en een zo lang mogelijk plezierig kattenleven. Heel veel beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Dank je wel Anne.
De koorts van Lizzy is allang weg, dat is 1 dag geweest en pas later in het traject zeg maar.
In 1 e instantie was haar temperatuur normaal, toen licht verhoging ( 39,2) en later lichte koorts.
het scheelde een halve graad 39.5 het hoogst gemeten, ik vond het zelf niet erg schokkend.
Op dit moment is het vooral het braken en gedrag en mijn gevoel ( maar ja daar kunnen we weinig mee,)
hoewel ik er zelden naast zit wat mijn katten betreft (klinkt arrogant, ik weet het 😉)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierinfarct

Bericht door Dinky »

Wat een enorm lastig probleem op deze manier.
Door het braken verwacht je dat het probleem ergens in het verteringssysteem zit. Misschien vreemd gedacht maar kan het zijn dat in de buurt eikenprocessierupsen zitten en brandhaartjes zorgen voor irritatie? Of zou dan de cerenia ook niet helpen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie