Hoe lang door met antibiotica

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sjanke »

Bandit van 15 jaar is de afgelopen 13 jaar alleen voor controle en enting bij dierenarts geweest. Totdat we laatst het idee hadden dat blaasontsteking had. Urine laten controleren, duidelijk blaasontsteking. Antibioticakuur en Metacam voor 1 week meegekregen en het advies om na die 2 weken een controlemonster in te leveren.

Ze knapte op, maar na 1,5 week (kuur was dus afgelopen) ging het slechter. Omdat ik niet bij de eigen dierenarts terecht kon en toch al een beetje twijfelde over die dierenarts, ben ik naar een andere gegaan. Afspraak om Bandit te controleren, medicijnen etc meegenomen. Tijdens consult heeft ze alleen vocht gekregen, dierenarts wilde perse nog een urinemonster hebben. Daarna conclusie dat de ontstekingswaarden veel te hoog waren (waarde 30). Nu Clavubactin meegekregen voor 2 weken. Doorgaan met Metacam. Bandit reageerde al snel beter, in onze ogen gedraagt ze zich 'normaal'.

Daarna controlemonster: ontstekingswaarde 20. Rest van de waarden werden goed genoemd, gezien de leeftijd.
Dus nogmaals 2 weken Clavubactin en Metacam. Afgelopen week was ze wel wat slomer, maar het was natuurlijk ook wel erg warm. Vandaag weer controle, waarbij de ontstekingswaarde 15 was. Advies is nogmaals 2 weken Clavubactin en Metacam. Ik heb besloten om voor de zekerheid ook extra water toe te dienen, ik kan niet zien hoeveel ze overdag drinkt (2 katten in huis).
Als ze over 2 weken nog steeds ontstekingswaarden heeft, verder onderzoek.

Ik heb weinig ervaring met dit soort problemen, is het normaal advies of moet ik nu al aandringen op actie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Rik »

Clavubactin??? Zijn er bacteriën gevonden? Is de urine op kweek gezet?

Blaasontsteking is maar zelden een gevolg van bacteriën. Toch schrijven dierenartsen heel vaak antibiotica voor en gaat de blaasontsteking weg. Maar zonder die middelen zou het ook verdwenen zijn. Ik begrijp niet dat ze zo makkelijk met antibiotica om mogen springen.

https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
De oorzaak van blaasontsteking bij de kat is vaak blaasgruis of stress. Een bacteriële blaasontsteking komt bij de kat weinig voor.

Het geven van antibiotica zijn bij de meeste katten met blaasontsteking dus niet zinvol.

Omdat bij veel katten de blaasontsteking spontaan verdwijnt, denken veel eigenaren en sommige dierenartsen dan het geven van antibiotica zin heeft gehad. Dit leidt tot onnodig antibioticumgebruik.
Ook met de metacam zou ik oppassen. Zeker bij deze leeftijd. Is er een bloedonderzoek geweest om de staat van de nieren vast te stellen? Was wel handig geweest want metacam moet je niet geven aan katten met zwakke nieren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sjanke »

Dat had ik inderdaad op deze site gevonden.
Urine is onder microscoop bekeken en 'gecentrifugeerd'. Op kweek zetten betwijfel ik, er zit meestal maar een paar uur tussen het inleveren en de uitslag.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sjanke »

Overigens hebben we tijdens het 1e consult bij deze dierenarts wel de nieren besproken, volgens het urinemonster was dat allemaal in orde. Ik weet dat sommige waarden uit bloedonderzoek gehaald moeten worden, maar dat vond ze op dat moment nog niet nodig.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Rik »

Sjanke schreef: 01 jul 2019 20:00 Op kweek zetten betwijfel ik, er zit meestal maar een paar uur tussen het inleveren en de uitslag.
Daarom begrijp ik dat niet helemaal. Aan de ene kant moeten artsen (en dus ook dierenartsen) heel erg voorzichtig zijn met antibiotica (en zijn ze daar over het algemeen ook heel terughoudend mee) maar aan de andere kant schrijven ze het gewoon voor terwijl er 90-95% kans is dat het niets met bacteriën te maken heeft. Raar.

Maar goed, voor Metacam is het zo'n zelfde verhaal. Ze zien er het kwaad niet van in. Terwijl je bij een 15 jarige kat toch mag verwachten dat de nieren niet helemaal 100% meer zijn.

Zo'n 8 weken aan de antibiotica vindt ik nogal wat. Van de Metacam kan ik me dus voorstellen dat de dierenarts zegt dat het voor de ontstekingen (en pijnstilling) is. Maar voor hetzelfde geld wordt er zoveel tegenaan gegooid dat straks de nieren over de flos zijn. Veel, heel erg veel water is in ieder geval wel aan te raden om het nog enigszins snel door te laten spoelen.

Hopelijk is hij er snel vanaf.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door ErikPhilippus »

Net als Rik vind ik dit een beetje onnavolgbaar verhaal. Urine monster dient op kweek gezet te worden, en als er sprake is van een bacteriële oorzaak, dan dienen verschillende antibiotica getest te worden op werkzaamheid. Gaudí had een tijd geleden een bacteriële blaasontsteking (een zeldzaamheid), en toen bleken van de 10 antibiotica er slechts 2 werkzaam te zijn, de rest deed niets. Stel je nu voor dat hij 8 weken een niet effectief AB had gekregen.....

En een 15-jaar oude poes 8 weken lang Metacam geven.... Ik vind dit zeer discutabel, dikke kans dat de nieren van Bandit inmiddels een flinke opduvel hebben gekregen. En op basis van alleen de urine concluderen dat de nieren prima in orde zijn - sorry, maar dat vind ik amateuristisch - sorry dat ik het zeg.

Hopelijk komt het goed met de oude dame!
Groetjes,
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sansan »

Hier ook altijd kweek!
Bij de e-coli van mijn kater werkt vaak clavubactin wel en baytrill niet.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sjanke »

Intussen is het dossier bekeken door een andere dierenarts (en heb ik ook een kopie van het dossier).
De diagnose: Ddx pyelonefritis, nierfalen.
Een nierbekkenontsteking is blijkbaar toch wel hardnekkig waardoor de (blijvende) ontstekingswaarde kan worden verklaard.
Een behandeling zou gemakkelijk 6 weken kunnen duren. De andere dierenarts wil de kat nog wel graag beoordelen, maar heeft (nog) geen haast met een echo.

Blijkbaar heb ik eea niet goed begrepen (toch belangrijk om het onderzoeksrapport op te vragen).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Rik »

Nierbekkenontsteking bij hond of kat
...
Antibiotica-resistentie
Bij langdurig antibioticagebruik neemt de kans op resistentievorming toe. De resistente bacterie kan dan doorgaan met zijn schadelijke werk. Het geven van dezelfde medicijnen heeft dan geen zin.

Om resistentie snel te herkennen en om een ander antibioticum te kunnen kiezen, is een bacteriekweek met gevoeligheidsbepaling aan te raden. De kosten van een dergelijk onderzoek zijn minder hoog dan de kosten en de gevolgen van een niet-effectieve behandeling.
https://www.mcvoordieren.nl/nierbekkeno ... g-hond-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sansan »

Oké.. wat zegt bloedonderzoek?
Bij verdenking op nierbekkenontsteking gelijk: urine op kweek en uitgebreide bloedtests op sowieso ten minste bloed: kalium, fosfaat sdma, ureum, creatinine en urine: UPC ratio.

Metacam zou ik afbouwen, en stoppen als nierwaardes slecht blijken, en ab natuurkijk doorgaan. Wel van belang om dmv de kweek nu te weten te komen of clavu de juiste is, én adhv de bloedwaardes is mogelijk 3 dagen 24/7 nieren spoelen nodig.

Kijk uit hoor, voor je het weet zit je hierdoor met chronisch nierfalen.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sjanke »

Vorige week nog een lang gesprek gehad met dierenarts, met oa jullie opmerkingen.
Ik heb nu geleerd dat een urinekweek alleen kan obv urine direct uit de blaas. Dus dat was de afspraak; echo en dan direct urine op kweek laten zetten. Gezien het karakter van Bandit zouden we dat zonder roesje proberen, omdat Bandit een hartruisje heeft moeten ze uitkijken met narcosemiddelen.

Voor een betrouwbare meting zouden we een week met AB moeten stoppen.
Donderdag direct na het gesprek zijn we gestopt. Afgelopen maandag heb ik nog een urinemonster ingeleverd, waarop de waarden opeens heel goed waren. Geen leuco meer. Op zich klopt dat met het gedrag/vacht van Bandit. Ze ziet er weer goed uit en lijkt steeds actiever te worden. Dus nu even een paar dagen afwachten en Bandit goed in de gaten houden totdat een urinekweek zin heeft.
Hopelijk loopt het met een sisser af!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door ErikPhilippus »

Met een blaaspunctie krijg je inderdaad de meest schone (steriele) urine voor een kweek, maar het is niet zo dat dat de enige manier is. Urine opgevangen in een brandschone juslepel, en direct naar de DA gebracht, is ook geschikt om op kweek te zetten. Een geoefende analist kan de huis, tuin en keukenbacteriën wel onderscheiden van eventueel aanwezige andere bacteriën.

Laten we inderdaad hopen dat het met een sisser afloopt!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Hoe lang door met antibiotica

Bericht door Sansan »

Ben benieuwd!
Hier gebeurd het ook altijd met een punctie is zo gedaan.
Plaats reactie