Goede merken KVV?

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Goede merken KVV?

Bericht door Mleen »

Hoi!

Ik ben me toch even aan het verdiepen in het voeren van KVV aan onze Spookje en Nina!
Vorige week had ik even een rolletje Carnibest gehaald om uit te proberen. Werd even aan gesnuffeld, maar trokken hun neusjes ervoor op hihi. Pas toen ik het had gemengd met een beetje Almo Kip uit blik werd het voorzichtig opgegeten. Spookje leek het lekkerder te vinden dan Nina, maar Nina is zowieso een moeilijk etertje heb ik gemerkt.

Nu is het zo dat we met Spookje nog middenin een eliminatiedieet zitten, net drie weken kip/zalm van Almo uitgeprobeerd zonder problemen en toen dus een rolletje Carnibest (kip) geprobeerd.
Nu wil ik eigenlijk eens kijken of ik dat eliminatiedieet niet voort kan zetten met KVV, maar dan zoek ik eigenlijk een merk dat daarvoor geschikt is, maar wat katten over het algemeen ook met veel smaak eten! Uiteraard ken ik de bekende sites (voerwijzer, catmoneo), maar was eigenlijk benieuwd naar jullie eigen ervaringen?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mleen op 30 jun 2019 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Rik »

Ik heb goede ervaringen met KB Raw (via animalfoodexpress). De individuele diersoorten zouden prima geschikt zijn voor eliminatie. Ze hebben ook compleet maar ik gebruik liever de diersoorten en wissel dan af. Met KVV is het wel zo dat het verstandig is ook met merken af te wisselen. Zo heb ik dan ook wel eens Haaksbarf (duurder) en BARFmenu en Alaska (hoewel Yuna daarvan de rund/kip nu niet meer lust). Af en toe koop ik ook de BARFmenu Cattery. Die is compleet maar daar zit dan een premix in (toevoeging van vitamine en mineralen terwijl op barfplaats vaak geadviseerd wordt om een KVV te kiezen zonder premix. Carnibest heeft geloof ik ook premix). Maar met deze afwisseling heb ik wel het idee dat ik goed zit (met af en toe de aanvulling met eendagskuiken, kippennekje en sardientje).

Het enige dat Yuna niet lust is de vis/lam KVV (van alle merken) maar daarom geef ik af en toe een sardientje (heel zonder schubben). En ze lust de kip/rund van Alaska niet meer omdat ze die er een keer uitgegooid heeft. Bono lust alles (dat is mijn kleine 'vuilnisbakje' :) )

Om ze aan de smaak te laten wennen moet je in het begin dus wel mengen. Dat heb ik hier gelukkig nooit hoeven doen. Ik kan hier ook gewoon afwisselen met blikvoer (Animonda Carny, Mac's, Ferengi en voormalig CLG) wat ik om de zoveel tijd ook een weekje doe.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Mleen »

Thnx voor de tips Rik! Ik ga de merken die jij noemt zeker eens proberen! 😊

Zijn er eigenlijk veel mensen hier die KVV voeren aan hun katten?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Dinky »

Na de laatste keer dat dinky vol met gruis heeft gezeten met operatie tot gevolg heb ik het niet meer echt aangedurfd. Ze krijgt nu dus alleen nog maar urinary voer. Ergens vermoed ik dat de verhuizing haar meer stress heeft gegeven dan we hebben gezien en de gruis daardoor is ontstaan. Keer ervoor dat ze blaasgruis had was in asiel en tussendoor is haar blaas nog een keer volledig onderzocht en werd gezegd dat de gruis niet terug was juist omdat ik ook kvv gaf ;-)

Ik gaf met name barf menu en haaksbarf, mede omdat ik dat hier in de winkel kon kopen. Daarnaast ook wel eens alroda puur gegeven maar die moet je wel echt met andere merken afwisselen als je het als volledig voer geeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Mleen »

Bedankt Mirjam! De KVV was dus goed om te geven vanwege het blaasgruisprobleem?

Ik zie trouwens veel Kip/Rund mixen die pens bevatten. Daar worden katten geloof ik niet zo happy van he?
Wat is een diersoort die katten graag lusten naast kip? Heb hier al een aantal keer lam geprobeerd, maar dat willen ze echt niet. En wilde wel eens wat anders proberen dan vis of gevogelte... Daarom dacht ik aan rund, want toen ik een tijdje Animonda gaf vonden ze dat wel lekker geloof ik, maar bij KVV kom ik veel varianten met pens tegen...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Rik »

De ene lam hoeft niet de andere te zijn. Er zitten verschillen tussen de samenstelling van de KVV's waardoor ze b.v. lam van het ene merk niet lusten en de andere wel.

Overigens is de lam bij KB de enige die ook pens bevat. Yuna lust dat niet, Bobo wel. Dus je kunt pens inderdaad beter vermijden.

Vers vlees zou beter zijn voor de natuurlijke pH verhouding van de urine waardoor dat geen reden meer zou mogen zijn voor gruis (buiten natuurlijk andere redenen zoals stress en aanleg).

KB heeft heel veel verschillende soorten dieren.
Eend
Kalkoen
Kip
Rund
Zalm
Vis
Paard
Lam (helaas met lamspens)
Konijn
Fazant
Wilde duif
Haas
Kwartel (maar dat is inmiddels niet meer als mix)
Insect/konijn
Insect/kip

Van al deze soorten heeft bij KB dus alleen de lam pens erin zitten.

In haaksbarf zit ook geen pens. Je moet dus wel goed opletten dat je de kattenvariant van KVV's neemt want in de hondenvariant zit vaak rijst, groentes en soms pens.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Kikimax »

Ik heb veel merken geprobeerd, maar hier lusten ze alleen smuldier, het goedkoopste van het goedkoopste. Met ook pens erin. Maar ik geef het toch maar, want altijd nog beter dan veel ander voer. Hier zijn ze vooral dol op de variant rund, is met veel hart erin. En gewoon stukjes hart willen ze dan weer niet, blijven toch eigenaardige beestjes, haha
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Goede merken KVV?

Bericht door Dinky »

Kvv (of beter gezegd rauw voeren) zorgt inderdaad voor een natuurlijke ph balans waardoor het goed is om blaasproblemen te voorkomen ;-)

Een smaak waarvan wordt gezegd dat het goed wordt gegeten is konijn.
Hier heeft dinky, die vrijwel alles eet, ook wel moeten wennen aan de smaken lam en geit dus dat is niet zo vreemd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie