Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

Hoi beste lezer,

Ik ben stom geweest, dit mede danks mijn angsten die ik als persoon heb. Om het even kort te houden, ik heb ook smetvrees.

Mijn lieve kat ging vanmorgen op de bak en er vlogen allerlei korrels uit de bak. Ik weet dat dit gebeurd en verwijt ik hem ook niet. Ik ga met vochtige doekjes (van die vochtige schoonmaakdoekjes die in zo een verpakking zitten) die korrels opruimen. Mijn kat besluit erna om een paar keer heen en weer op de bak te gaan en loopt ook over de plekken waar ik met een vochtig doekje over ben gegaan. Uiteindelijk heeft die gewoon zijn poepje gedaan.

Maar achteraf denk ik, ik had de smetvrees niet laten moeten winnen en moeten wachten met dat op deze manier opruimen. Want ik wist dat Bobbie erover zou kunnen lopen...ik heb hem ook niet tegengehouden...stom stom stom van me! Ook heb ik nu de drang om de kattenbak schoon te maken omdat Bobbie erin is geweest toen die over die vochtige plek is gelopen. En dus de vocht heeft verdeeld in de bak. Dit is niet nodig lijkt me?

Echter voel ik me nu schuldig dat ik het zo heb aangepakt....dan kan ik zelfs zoiets denken als "ik verdien hem niet".

Elke reactie is welkom en laat me weten of ik het kattengrind moet vervangen of niet?

Sorry voor het ongebruikelijke bericht. :(

Groetjes,
Tibor
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Sansan »

Hoi Tibor, probeer je vrees maar los te laten :)
Wat zijn het voor doekjes? Biologisch of gewoon alles reiniger? Het is geen probleem dat hij daarna over de kattenbak korrels is gaan lopen. Wel zou je voor de zekerheid even zijn pootjes kunnen afnemen met een nat washandje :) zodat hij het niet op kan likken, verder kun je rustig adem halen!
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

Sansan schreef: 25 jun 2019 11:15 Hoi Tibor, probeer je vrees maar los te laten :)
Wat zijn het voor doekjes? Biologisch of gewoon alles reiniger? Het is geen probleem dat hij daarna over de kattenbak korrels is gaan lopen. Wel zou je voor de zekerheid even zijn pootjes kunnen afnemen met een nat washandje :) zodat hij het niet op kan likken, verder kun je rustig adem halen!
Bedankt voor je reactie.

Ja hij is erna met die pootjes in de kattenbak geweest, en ik denk dat het nu wel eraf is. Nu heb ik de drang om dat te doen wat je zegt, maar daar stress ik hem maybe ook mee.

Het zijn van die allesreinigerdoekjes.

Maar ik hoef de bak niet te vervangen dus? Heb het vorige zondag namelijk pas gedaan.

Groetjes,
Tibor
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Rik »

Tsja... das een moeilijke. Nee, je hoeft het kattengrind absoluut niet te vervangen. Maar als ik dat tegen iemand met smetvrees zeg, weet ik niet of dat 'aankomt' ;)

Hier liggen er voor de kattenbakken (meervoud) vaak meerdere korrels. Die veeg ik bij elkaar en gooi ze gewoon terug (of weg). Korrels zijn n.l. meestal ook niet nat geweest. En kattengrit absorbeert heel goed. Een kattenbak is nu eenmaal een plaats waar ze hun behoefte doen. Zie het als een heel klein stukje 'buiten'. (Ik heb makkelijk praten... ik heb geen smetvrees ;) )

Overigens hoef je je helemaal niet schuldig te voelen hoor. Als jij de behoefte hebt om die kattenbak helemaal te verschonen dan kun je dat gerust doen. Het kost je alleen een kapitaal aan kattengrit op termijn. Zolang jij niet lelijk (of kwaad) naar Bobbie hebt gedaan is er helemaal niets aan de hand. En is er ook geen sprake van wel of niet verdienen.

Wel zul je voor jezelf een beetje moeten werken aan de smetvrees. En daarbij is een kattenbak (of 2) een goede oefening.

Ikzelf zorg dat er een goede laag kattengrit in de bak zit. Op die manier kun je de poep en plas er heel goed uitscheppen. Zeker als je goed klonterend grit hebt zoals Biokat's Classic 3 in 1. Aan het achterblijvend grit zit dan eigenlijk helemaal geen vocht en zo doe je langer met de zak. Als je te weinig erin doet dan kan de plas de bodem raken en moet je de bak eerder helemaal verschonen (en dan ook uitwassen).

De korrels die ze dan meenemen bij het eruit springen zijn meestal ook niet nat en die kun je gewoon opvegen. Als je perse wilt kun je wel met een nat doekje navegen maar dan zou ik er ook nog even met een droge doek achteraan gaan zodat het niet te nat is voor de bak. Tevens heb je ook uitloopmatten. Sommige werken goed, andere weer minder en dat hangt er ook vanaf of de kat eroverheen loopt (wat ze soms niet doen en eroverheen springen). Maar zo'n mat kan er wel voor zorgen dat het meeste grit wat met de poortjes meekomt gewoon op de mat blijft liggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

Rik schreef: 25 jun 2019 11:23 Tsja... das een moeilijke. Nee, je hoeft het kattengrind absoluut niet te vervangen. Maar als ik dat tegen iemand met smetvrees zeg, weet ik niet of dat 'aankomt' ;)

Hier liggen er voor de kattenbakken (meervoud) vaak meerdere korrels. Die veeg ik bij elkaar en gooi ze gewoon terug (of weg). Korrels zijn n.l. meestal ook niet nat geweest. En kattengrit absorbeert heel goed. Een kattenbak is nu eenmaal een plaats waar ze hun behoefte doen. Zie het als een heel klein stukje 'buiten'. (Ik heb makkelijk praten... ik heb geen smetvrees ;) )

Overigens hoef je je helemaal niet schuldig te voelen hoor. Als jij de behoefte hebt om die kattenbak helemaal te verschonen dan kun je dat gerust doen. Het kost je alleen een kapitaal aan kattengrit op termijn. Zolang jij niet lelijk (of kwaad) naar Bobbie hebt gedaan is er helemaal niets aan de hand. En is er ook geen sprake van wel of niet verdienen.

Wel zul je voor jezelf een beetje moeten werken aan de smetvrees. En daarbij is een kattenbak (of 2) een goede oefening.

Ikzelf zorg dat er een goede laag kattengrit in de bak zit. Op die manier kun je de poep en plas er heel goed uitscheppen. Zeker als je goed klonterend grit hebt zoals Biokat's Classic 3 in 1. Aan het achterblijvend grit zit dan eigenlijk helemaal geen vocht en zo doe je langer met de zak. Als je te weinig erin doet dan kan de plas de bodem raken en moet je de bak eerder helemaal verschonen (en dan ook uitwassen).

De korrels die ze dan meenemen bij het eruit springen zijn meestal ook niet nat en die kun je gewoon opvegen. Als je perse wilt kun je wel met een nat doekje navegen maar dan zou ik er ook nog even met een droge doek achteraan gaan zodat het niet te nat is voor de bak. Tevens heb je ook uitloopmatten. Sommige werken goed, andere weer minder en dat hangt er ook vanaf of de kat eroverheen loopt (wat ze soms niet doen en eroverheen springen). Maar zo'n mat kan er wel voor zorgen dat het meeste grit wat met de poortjes meekomt gewoon op de mat blijft liggen.

Harstrikke bedankt voor je lieve reactie!

Ja normaal heb ik de smetvrees meer onder controlle.

Ik heb trouwens die kattengrit doe je noemt en ook behoorlijk goed gevuld. Bobbie heeft nu soms ook een handje eraan dat hij soms wat plas tussen de sluiting krijgt van de kattenbak. Best knap hoe dat kan want ik zie niks tegen de wand maar wel de sluiting. Mja dat veeg ik dan even af met zo'n doekje. Dus dat niet zo een probleem.

Ik laat de kattenbak voor wat het is nu. Ga hem nu niet schoonmaken, dan kan ik bezig blijven denk ik.

En ik heb niet lelijk naar Bobbie gedaan nee, behalve dan dat ik hem daar heb laten lopen mja wilde ook gewoon dat die op de bak kon.

Ik moet het proberen los te laten...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de sympathieke reactie van Rik.
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik moest denken aan dit hilarische filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=Ow0lr63y4Mw

Soms helpt humor ook om iets in je gedrag los te laten....
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

ErikPhilippus schreef: 25 jun 2019 13:11 Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de sympathieke reactie van Rik.
Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, maar ik moest denken aan dit hilarische filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=Ow0lr63y4Mw

Soms helpt humor ook om iets in je gedrag los te laten....
Ja ik ken dat filmpje hehe
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

Ook weer net zoiets, Bobbie ligt rustig in een tunneltje van hem, maar maar ik me zorgen of alles goed met hem is...dus maak ik geluidje waarop die reageert, voelt die zich schuldig.

Tis heel warm in me woonkamer vandaar dat ik wilde controleren, maar is iets TE overdreven van me, mja schuldgevoel erna. Mja ik hou nu op erover..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Rik »

Ik heb hier een klikker op de salontafel liggen. Als ik het hier beneden erg stil vind dan klik ik er wel eens mee en dan komen ze van boven heel hard naar beneden aanhobbelen. Is niets mis mee hoor. Ik geef ze dan wel een lekker brokje als beloning (anders reageren ze op een gegeven moment niet meer op de klikker) :lol:

Ze voelen zich niet zo snel schuldig hoor. Ze kijken natuurlijk wel op om te kijken of er wat is en of ze wat lekkers krijgen. Dus als je er dan een beloning achteraan geeft, hoef jij je ook niet schuldig te voelen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

Rik schreef: 25 jun 2019 14:14 Ik heb hier een klikker op de salontafel liggen. Als ik het hier beneden erg stil vind dan klik ik er wel eens mee en dan komen ze van boven heel hard naar beneden aanhobbelen. Is niets mis mee hoor. Ik geef ze dan wel een lekker brokje als beloning (anders reageren ze op een gegeven moment niet meer op de klikker) :lol:

Ze voelen zich niet zo snel schuldig hoor. Ze kijken natuurlijk wel op om te kijken of er wat is en of ze wat lekkers krijgen. Dus als je er dan een beloning achteraan geeft, hoef jij je ook niet schuldig te voelen ;)
Zal ik volgende keer doen, hij ligt nu weer lekker te slapen. :)

Mja schuldgevoel is deel van me. Helaas.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door nellebel »

ik heb zo'n heel grove droogloop mat van de intratuin eigenlijk voor honden voor mijn kattenbakken liggen. hiermee voorkom ik dat ze de korrels door het hele appartement verspreiden. vind ik wel handig. als ik de bak heb uitgeschept schud ik die mat uit boven de bak. wat betreft schuldgevoel. dat kennen we allemaal wel. gisteren nog stond manlief op het staartje van guusje. meestal piept ze dan een keer nu blies ze en beet ze in zijn teen. bloeden!!!! maar hij ging alleen maar achter haar aan omdat hij zich schuldig voelde omdat hij haar pijn had gedaan. ik ben een snoepje gaan halen zodat hij haar dat kon geven. binnen2 tellen alles vergeten en vergeven. katten zijn nu eenmaal soms ook een beetje vreemde rare beestjes die in de weg lopen of vreemd doen. en wij als overbezorgde personeelleden gaan meteen zorgen maken. schuldgevoel oproepen is hun gave en onze zwakte. ach ja, perfecte combinatie toch. ik zou ze voor geen goud willen missen. heb er wel eens per ongeluk eentje opgesloten. nu voordat ik ga wil ik ze beide hebben gezien, nadeel....ze verstopen zich zodat ik ze roep met een snoepje. tactisch spelletje van ze.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

nellebel schreef: 25 jun 2019 14:44 ik heb zo'n heel grove droogloop mat van de intratuin eigenlijk voor honden voor mijn kattenbakken liggen. hiermee voorkom ik dat ze de korrels door het hele appartement verspreiden. vind ik wel handig. als ik de bak heb uitgeschept schud ik die mat uit boven de bak. wat betreft schuldgevoel. dat kennen we allemaal wel. gisteren nog stond manlief op het staartje van guusje. meestal piept ze dan een keer nu blies ze en beet ze in zijn teen. bloeden!!!! maar hij ging alleen maar achter haar aan omdat hij zich schuldig voelde omdat hij haar pijn had gedaan. ik ben een snoepje gaan halen zodat hij haar dat kon geven. binnen2 tellen alles vergeten en vergeven. katten zijn nu eenmaal soms ook een beetje vreemde rare beestjes die in de weg lopen of vreemd doen. en wij als overbezorgde personeelleden gaan meteen zorgen maken. schuldgevoel oproepen is hun gave en onze zwakte. ach ja, perfecte combinatie toch. ik zou ze voor geen goud willen missen. heb er wel eens per ongeluk eentje opgesloten. nu voordat ik ga wil ik ze beide hebben gezien, nadeel....ze verstopen zich zodat ik ze roep met een snoepje. tactisch spelletje van ze.
Nu ik wil hem ook niet missen, maar ik til heel zwaar aan mijn "fouten" op moment. Ligt niet aan Bobbie, maar aan mezelf. Bobbie is een hele lieve kat...

Pff wat is het warm vandaag!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en 10 kattenbakken. En geen smetvrees - maar wel een sociale fobie (door PTSS). Dus het gevoel "anders" te zijn ken ik maar al te goed. Er zit altijd een achtergrond achter.

Tweemaal daags ga ik alle bakken langs om de poepjes en plasjes eruit te vissen. De geknoeide korrels buiten de bakken veeg ik op met van de veger-en-blik met lange steel. Daar heb je in principe geen natte doekjes voor nodig.

Tibor misschien is het een idee voor jou om in plaats van een "echte" kattenbak een veel hogere speciebak te nemen. Daar knoeien ze minder mee en dan kan hij ook niet tussen de randjes plassen.
En zoals de rest ook al zegt, sluit ik me volledig bij aan, het is knap van je met jouw aandoening om een huisdier te nemen en er met liefde voor te zorgen. Vooral niet te streng zijn voor jezelf - nergens voor nodig - je hebt niks fout gedaan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Tibor1984 »

castratenkoor schreef: 25 jun 2019 15:42 Ik heb 8 katten en 10 kattenbakken. En geen smetvrees - maar wel een sociale fobie (door PTSS). Dus het gevoel "anders" te zijn ken ik maar al te goed. Er zit altijd een achtergrond achter.

Tweemaal daags ga ik alle bakken langs om de poepjes en plasjes eruit te vissen. De geknoeide korrels buiten de bakken veeg ik op met van de veger-en-blik met lange steel. Daar heb je in principe geen natte doekjes voor nodig.

Tibor misschien is het een idee voor jou om in plaats van een "echte" kattenbak een veel hogere speciebak te nemen. Daar knoeien ze minder mee en dan kan hij ook niet tussen de randjes plassen.
En zoals de rest ook al zegt, sluit ik me volledig bij aan, het is knap van je met jouw aandoening om een huisdier te nemen en er met liefde voor te zorgen. Vooral niet te streng zijn voor jezelf - nergens voor nodig - je hebt niks fout gedaan.
Dankjewel voor deze lieve reactie!

Ja PTSS lijkt me ook heftig, sterkte!! Anders voelen ken ik maar al te goed ja...

Ik heb al vrij diepe kattenbak eigenlijk...tis gewoon een prestatie dat die weet te knoeien haha. Maar heb je linkje zodat ik weet wat je bedoeld?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbak..stom van me. :( Help aub.

Bericht door Rik »

Gewoon zo'n ding.
https://www.hornbach.nl/shop/Speciekuip ... tikel.html
Is ook nog goedkoop. Ik heb er ook een in mijn slaapkamer staan.
Niemand zegt dat het officiële kattenbakken moeten zijn ;)
(Ja, er zit geen kap op maar dat vind ik niet erg. Hier krijgen ze KVV (vers vlees) en de drolletjes zijn dan ook hard en ruiken niet)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie