Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Eemster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2019 07:54

Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Eemster »

Hi allemaal,

Aanstaande zaterdag gaan wij onze tweede poes ophalen. Deze is van dezelfde ouders als onze eerste poes (met een jaar leeftijdsverschil) en is 11 weken oud.
Toen wij Peer gingen ophalen vorig jaar (toen 10 wk oud), wisten wij niet dat wij ook een vlooiencircus konden verwachten. Ik heb toen de eerste dagen dat zij bij ons woonde me alleen maar zorgen gemaakt over de vlooien; hoe kon ik een plaag in huis voorkomen, hoe kon ik van die nare beesten af komen zonder het kleine diertje te belasten met onwijs veel pesticiden en vooral; hoe kon ik de jeuk van het schatje z.s.m. wegnemen. Ik heb toen uit wanhoop alles in huis gehaald; een kammetje, omgevingsspray, een soort anti-vlo spray om de kitten mee te behandelen, druppeltjes van meerdere merken en toen dat alles niet goed werkte het middel 'vlo-kill' van beaphar gecombineerd met eindeloos kammen. Ik wilde zo'n giftig middel dat de kitten in moeten nemen voorkomen, maar zag geen andere opties meer.

Uiteindelijk duurde het een week voordat de vlooien weg waren en het huis goed behandeld was. Echter, gaan we dus aanstaande zaterdag een kitten halen bij dezelfde mensen. Hiervoor hebben we gekozen omdat onze eerste poes een superleuk karakter heeft (alfa), en we van een katten-gedragsdeskundige vernamen dat dan een kat van dezelfde komaf ervoor zorgt dat het karakter op elkaar kan worden afgestemd. Het baasje waarvan wij de beiden kittens hebben gekregen, weet nog goed hoe Peertje was toen zij een kitten was. Wij hebben haar gevraagd om op het karakter te letten en de poes met de meeste gelijkenissen voor ons te reserveren. Het uiterlijk maakt voor ons niets uit, zolang het karakter maar lijkt op dat van onze Peer; de kans van slagen/matchen is daarmee volgens de deskundige het grootste. (Wij zijn wel realistisch en begrijpen ook dat het zomaar zo kan zijn dat de poezen elkaar niet zullen vinden. We hebben ook besloten dat als het niet goed gaat met elkaar, we op zoek zullen gaan naar een nieuw baasje voor de nieuwe aanwinst).

Helaas nemen we dus wel weer een grote bevolking vlooien mee, maar dit keer kunnen wij ons er op voorbereiden. Peer zal ik behandelen met een Stronghold pipet (door de dierenarts verkocht) voordat de kitten komt. Ik hoorde van iemand dat wij de auto ook moeten behandelen als we eenmaal thuis zijn aangekomen met het diertje. Klopt dit? Wij hebben dat niet gedaan na het ophalen van de eerste, en hebben ook geen vlooienplaag in de auto gehad.
Ons plan is om de nieuwe kitten een dagje te laten wennen in de badkamer. Er zit een kiertje onder deze deur, waardoor de katten elkaar alvast kunnen ruiken, horen en zien zonder dat zij elkaar iets aan kunnen doen. En alle vlooienbende is makkelijk weg te krijgen in een betegelde ruimte dan op een vloerbedekking of oude parketvloer. Welk spul kan ik gebruiken om zowel de vlooien als de neten zsm van het diertje af te halen? Ik heb bij Peer veel gekamd, ook na het vlo-kill tabletje en heb er uiteindelijk 170 vlooien uit gekamd. Ik hoop dat er een andere manier is om alles van het diertje af te kunnen krijgen, maar kan eigenlijk niets anders bedenken dan vlo-kill, kammen en daarna een Stronghold pipetje erop. Dat heeft al eens gewerkt bij Peer, maar het liefste stop ik geen giftige tabletjes in het lijfje van een dier. Ik hoor graag tips en ervaringen m.b.t. het bestrijden van vlooien bij kittens.
kittentjes

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door kittentjes »

Eerlijk gezegd vind ik het een bijzondere keuze. Als je dit al weet waarom behandelen die mensen het kitten dan niet van te voren? Zij zitten zelf toch ook met vlooien opgescheept neem ik aan. Je kunt het op je eigen kosten laten doen van te voren.

Overigens denk ik ook dat je echt niet van dezelfde karakters kunt spreken ook al komt het van dezelfde moeder. Ik heb broer en zus die totaal verschillen. Zelfde moeder dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Eemster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2019 07:54

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Eemster »

kittentjes schreef: 23 jun 2019 15:31 Eerlijk gezegd vind ik het een bijzondere keuze. Als je dit al weet waarom behandelen die mensen het kitten dan niet van te voren? Zij zitten zelf toch ook met vlooien opgescheept neem ik aan. Je kunt het op je eigen kosten laten doen van te voren.

Overigens denk ik ook dat je echt niet van dezelfde karakters kunt spreken ook al komt het van dezelfde moeder. Ik heb broer en zus die totaal verschillen. Zelfde moeder dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Tja, dit is hun eigen overweging. Ze wonen op een boerderij en hebben last van een plaag. Het is niet aan mij om daar over te oordelen al zou ik het zelf anders aanpakken. Ik kan niet verwachten dat zij de boerderij van voor tot achter vlo-vrij maken, ben al lang blij dat ik een van de kittens mag hebben. We gaan daarbij niet uit van een zelfde karakter, maar een karakter dat gelijkenissen heeft met het karakter van Peer. Ik heb me laten adviseren door een gedragsdeskundige, zij gaf aan dat dit een slimme zet zou zijn. Of dat zo is, moet natuurlijk nog blijken. Aangezien ik zelf geen ervaring heb met twee katten in huis, heb ik dit advies ook opgevolgd. Broer en zus uit hetzelfde nest verschillen vaker van karakter omdat er een verdeling ontstaat binnen de dynamiek van een nest. In een opvolgend nest schijnt de kans groter te zijn dat dezelfde soort rollen worden verdeeld onder de nieuwe kliek. Of dit zo is, weet ik natuurlijk ook niet zeker. Ook dat hoorde ik van de gedragsdeskundige. Ach, we krijgen nu eenmaal een van die kittens en ik zoek naar advies op het gebied van vlooien. De maatregelen die ze daar kunnen nemen om één van alle katten vlo-vrij af te leveren bij haar nieuwe baasje, is denk ik helaas dweilen met de kraan open.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Rik »

O, dan krijgen je gelijk een heleboel nieuwe beestjes :lol:
Fijn ;)

Wat betreft antivlooienmiddel moet je geloof ik kiezen tussen Frontline, Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold hebben. (Hoewel frontline volgens mij niet meer zo effectief is).

Dus Stronghold lijkt mij prima. Niet een of ander onbekend supermarktmerk en ook geen bravecto.

Gelukkig heb ik geen ervaring met vlooien (anders dan ooit een keer in mijn jeugd) dus ik geen mijn katten ook niets (ook niet preventief). Maar als je al weet dat er een circus meekomt zou ik wat dat betreft inderdaad een uitzondering maken.

Je kunt sowieso bij het ophalen ergens onderweg stoppen (wel waar hij ergens niet wegkan) en dan de meeste vlooien weghalen, met een vlooienkam en bakje water met afwasmiddel. Dus ergens in een soort quarantaine-ruimte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Sansan »

Waaa smerig ik krijg al jeuk bij het idee haha.
Wat ik zou doen is de kitten al in de auto een pipet geven, en een week in de badkamer houden. Spullen als handdoeken en kleding eruit zodat je een kale omgeving zonder kieren overhoud die je ook goed met omgevingsspray kan behandelen, wat je zelf al had bedacht. Alleen ik zou dit dus langer dan een dag doen.

Ik zie geen weg zonder gif. Beter nu goed dan weken aanmodderend. Sowieso na 3 a 4 weken Peer en kitten weer een pipet geven en nogmaals de omgeving behandelen.
Eemster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2019 07:54

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Eemster »

Rik schreef: 23 jun 2019 16:28 O, dan krijgen je gelijk een heleboel nieuwe beestjes :lol:
Fijn ;)

Wat betreft antivlooienmiddel moet je geloof ik kiezen tussen Frontline, Advantage (of Bolfo gold) of Stronghold hebben. (Hoewel frontline volgens mij niet meer zo effectief is).

Dus Stronghold lijkt mij prima. Niet een of ander onbekend supermarktmerk en ook geen bravecto.

Gelukkig heb ik geen ervaring met vlooien (anders dan ooit een keer in mijn jeugd) dus ik geen mijn katten ook niets (ook niet preventief). Maar als je al weet dat er een circus meekomt zou ik wat dat betreft inderdaad een uitzondering maken.

Je kunt sowieso bij het ophalen ergens onderweg stoppen (wel waar hij ergens niet wegkan) en dan de meeste vlooien weghalen, met een vlooienkam en bakje water met afwasmiddel. Dus ergens in een soort quarantaine-ruimte.
Ha Rik!
Frontline werkt inderdaad niet meer zoals het hoort volgens mijn dierenarts. Wat heerlijk, ik zou ook wel willen dat ik er geen ervaring mee had gehad :lol: Kam je jouw katten wel om het in de gaten te houden? En zijn het binnen&buitenkatten? Peertje is binnen en buitenkat, en in onze buurt wonen zóveel katten dat ik het na mijn vlooienervaring niet durf om de preventieve maatregelen te staken!

Quarantaine klinkt wel als een erg goed plan! Immobiliseert het afwasmiddel de vlo o.i.d.? Ben wel benieuwd of dat goed werkt, heb dat nooit uitgeprobeerd toen Peertje vlooien had. Ontvet je de huid/haar van de kat dan niet teveel?
Eemster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2019 07:54

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Eemster »

Sansan schreef: 23 jun 2019 17:32 Waaa smerig ik krijg al jeuk bij het idee haha.
Wat ik zou doen is de kitten al in de auto een pipet geven, en een week in de badkamer houden. Spullen als handdoeken en kleding eruit zodat je een kale omgeving zonder kieren overhoud die je ook goed met omgevingsspray kan behandelen, wat je zelf al had bedacht. Alleen ik zou dit dus langer dan een dag doen.

Ik zie geen weg zonder gif. Beter nu goed dan weken aanmodderend. Sowieso na 3 a 4 weken Peer en kitten weer een pipet geven en nogmaals de omgeving behandelen.
Hee Sansan! Ja echt heel vies haha.. Vorig jaar kon ik niet slapen van alle mentale jeuk :cry:
Langer dan een dag lijkt mij inderdaad ook wel beter en dat is inmiddels ook wel het plan, maar we zouden het liefste natuurlijk z.s.m. weer willen kunnen douchen! Goede tip, van die snelle herhaling! Al maak ik er geen vrienden mee met Peer; die heeft al door dat ik een pipetje wil gaan geven voordat ik op sta van de bank om er een uit de kast te pakken. :lol:
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Sansan »

Hehe ff hup kat tussen de benen en pipetje geven, arme peer! :lol:

Je kunt toch gewoon douchen met een kat op de douche?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Rik »

Ik heb binnenkatten die elke dag eventjes in de eigen tuin mogen. Daarvoor hem ik Bowy 20 jaar gehad en bij haar heb ik op 18 jarige leeftijd ooit een teek gevonden. Dus het risico op een plaag is hier al klein. En ik heb liever een keer een plaag dan dat ik zoveel keer per jaar gif op mijn katten doe.

Van vroeger in mijn jeugd hadden we twee persen en ook ooit een vlooienplaag. Het waterkommetje met afwasmiddel is om de vlooi die je tussen je vingers hebt makkelijk te verzuipen en dat ie van je vingers glijdt. Dus met dat vlooienkammetje door de haren en dan gewoon tussen de vingers pakken als je er een hebt en hup... het kommetje in.

Daarna zou ik inderdaad, als je vlooien gevonden hebt, het pippetje stronghold gebruiken. Normaal vind ik het echt gif maar als je zeker weet dat ie vlooien heeft... ja, dan moet het maar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door kittentjes »

Stronghold is heel goed spul werkt ook meteen tegen wormen. Ik zou het inderdaad onderweg al geven en ergens een plek zoeken waar je kunt kammen. Ik dacht dat de vlooien binnen 24 uur al dood zouden zijn maar dat kun je even opzoeken. Ik denk dat je met 2 dagen dan wel genoeg marge hebt als je dan even een check doet.



Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Sansan »

Bedacht me nog wat, kunnen die eigenaren niet alvast een pipet stronghold toedienen? Of vertrouw je er niet op dat zij dat goed doen. Of kun je alvast langs om dat te doen? Heb je meer kans dat je kitten vlovrij mee komt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Rik »

Ik denk niet dat je hem dan vlovrij meekrijgt omdat het om een boerderij gaat. De kans dat er verse vlootjes opspringen net voor het in de mand doen is groot. Of ze liggen dan in de mand en komen toch mee naar huis. Hangt ook een beetje af hoeveel vlooien er daadwerkelijk zijn. Misschien valt het mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eemster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2019 07:54

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Eemster »

Sansan schreef:Bedacht me nog wat, kunnen die eigenaren niet alvast een pipet stronghold toedienen? Of vertrouw je er niet op dat zij dat goed doen. Of kun je alvast langs om dat te doen? Heb je meer kans dat je kitten vlovrij mee komt.
Dat is denk ik niet echt haalbaar, omdat het daar zo'n uit de hand gelopen bevolking is.. Ik kan zelf niet langs gaan, aangezien het aan de andere kant van Nederland is, en ben bang dat het niet genoeg zal zijn om de vlooien er al af te hebben voordat ik haar mee naar huis neem. Volgensmij mag je het ook echt maximaal een keer per 3-4 weken toedienen dus dan kan ik het eenmaal thuis ook niet nog eens toedienen! Zeker zo'n kitten van net 1 kg kan denk ik niet teveel van dat gore goedje krijgen.. Eigenlijk is het gewoon giftige troep, die druppels Afbeelding.. Zou de moeder het niet ook uit haar nek proberen te wassen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Eemster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jun 2019 07:54

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Eemster »

Rik schreef:Ik denk niet dat je hem dan vlovrij meekrijgt omdat het om een boerderij gaat. De kans dat er verse vlootjes opspringen net voor het in de mand doen is groot. Of ze liggen dan in de mand en komen toch mee naar huis. Hangt ook een beetje af hoeveel vlooien er daadwerkelijk zijn. Misschien valt het mee.
Ik hoop dat het meevalt! 170 vlooien bij Peer, dat viel dus niet echt mee.. Was ook bang dat ze bloedarmoede zou hebben maar de dierenarts vond haar tandvlees nog best roze. Ze had wel ook wormpjes natuurlijk, omdat katten de vlo en eitjes opeten als ze er een tegen komen bij het wassen. Dan komen de larfjes uit in het darmkanaal. Bahhhhh!!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten zal een vlooiencircus meebrengen. Wat moet ik doen om er zsm vanaf te zijn en andere kat te beschermen?

Bericht door Rik »

Eemster schreef: 24 jun 2019 07:42 Ik hoop dat het meevalt! 170 vlooien bij Peer, dat viel dus niet echt mee..
Dat is inderdaad nogal wat op zo'n lichaampje. Ja, dan moet je echt de meeste er handmatig afhalen voordat je hem binnenhaalt. Liefst nog even ergens anders buiten in een schuurtje. Als de meeste eraf zijn kun je het rustig binnen in een aparte ruimte nog een keer controleren en dan het pipetje.

Overigens werken de pipetjes lang. Dus mocht ie die daar al krijgen dan blijf ie gewoon effectief ook de weken erna.

Misschien is er zelfs ergens een mogelijkheid om hem een antivlooienbad te geven voordat ie bij jou binnen komt. Met vlooienshampoo (ook in die schuur ofzo). Als ie dan n.l. echt een bad gehad heeft heb je kans dat ie helemaal niets meeneemt (of heel weinig). En daarna het pipetje (wel nadat hij zich helemaal weer schoongelikt heeft). Kijk bij stronghold ook even goed dat je voor hem de juiste dosering neemt want voor kittens onder de 2,5kg is dat een ander pipetje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie