Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Hoe doen jullie dit? Voeren jullie onbeperkt of wegen jullie het af?
Sinds wij Maxi hebben hebben we er weer een dieet bij, hij is een stuk jonger dan de rest. Polleke, Roedi en Hobbel krijgen senior voer op de gang, Maxi krijgt adult voer in de kelderkast en Bella, Joep en Happy krijgen in de keuken hun urinary voer.
Pita krijgt helemaal alleen haar adult voer, heeft haar eigen kamer hier
Nu groeit Happy de pan uit, hij word steeds dikker ( ik vind dat wel leuk want dat betekent steeds meer van die lieve Happy) maar het is wel ongezond voor hem en ik hoop nog lang van hem te mogen genieten. Ik moet het dus gaan afwegen om hem te laten afvallen.
Hoe doen jullie dit? Voeren jullie onbeperkt? Worden jullie katten er niet dik van? Of word het afgewogen en ook per keer?
Hier krijgen ze om de dag ook een keer natvoer, mijn ervaring is dat zodra ik dit elke dag ga doen ze het natvoer laten liggen.
Natvoer is bij Bella helaas onmogelijk, die wil alleen maar haar brokjes eten.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit allemaal doen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Rik »

Bono groeide ook de pan uit van onbeperkt brokjes.
Ik ben toen (nog voor de castratie) overgegaan naar natvoer in maaltijden.
Om 8:00 voor het werk, om 18:00 bij thuiskomst en nog wat om 23:00 voor het spelen en slapen gaan.
Inmiddels op KVV (met af en toe een week kwalitatief goed blik, Animonda Carny, Mac's, CLG & Feringa).
Soms 's-avonds een eendagskuiken, sardien of kippennek (voor het kauwwerk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

wat ik zo raar vind is dat Happy helemaal niet zoveel eet en toch zo "groot"wordt. Hij eet meestal maar 2 x mee. Hij komt niet voor elke maaltijd naar binnen.
Zodra Maxi in de tuin mag wil ik ook weer beginnen met eendagkuikens, moet ik wel even op zoek naar een winkel waar ze dat verkopen, de dierenwinkel hier in de buurt die het verkocht is er helaas niet meer. Eendagkuikens is het enige wat ze lusten op dat gebied.
Oh ja ik ben vergeten te melden dat ik vier keer per dag voer, ze hebben dus niet onbeperkt brokjes staan ( wat ook niet kan met verschillende dieeten) ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door nellebel »

Gijs moest ook afvallen. Hier staan de brokjes wel de hele dag maar wel afgewogen. Ik geef drie keer per dag van hun dagelijkse portie. Ik merk dat dat veel rust geeft. Voorheen was Gijs gefixeerd op eten. Nu niet meer. Meestal zijn er nog brokken over aan het einde van de dag. Als de bakjes niet leeg zijn doe ik er voor de vorm een paar brokjes bij. Gijs is in 6 maanden 250 gram afgevallen da was tevreden

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Oh wat mooi dat Gijs is afgevallen :eclap: Gaf je hem het aanbevolen schema per kilo wat op de verpakking staat?
Of wat word aanbevolen voor katten met overgewicht?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door nellebel »

Ben begonnen met wat ik dacht dat ik dagelijks gaf en zo steeds iets minder. Nu zitten ze op iedere dag op een vol bakje ( maatbeker van royal Canin) gevuld tot 1 cm onder de rand en 2 x per dag nat voer. Meer 1 blikje gourmet doen ze twee dagen. Volgens da was drastisch afvallen niet nodig dus langzaam minderen van wat ze aten. Snoepjes zijn gestopt hier. Heel zeldzaam nog. Ze knuffelen er niet minder om. Zonder gevecht gegaan, voedsel nijd bij Gijs is over en hij is afgevallen. Win win

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kittentjes

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door kittentjes »

Moos is ook aan de zware kant en zou beter wat gewicht kwijt moeten raken hij krijgt nu echt afgewogen 2x pd 25 gram urinary van hills en sanabelle. Als extra wel ook natvoer 1 keer pd maar dit eet hij lang niet altijd, meneer is kieskeurig. De ene keer eet ie het wel op en de andere keer negeert hij het volledig. Om aan zn extra vocht te komen geef ik de brokjes wel eens op het natvoer dan eet hij er meestal toch nog iets van.

Overigens is hij wel een snoeper van anderen en die hebben dus een chipfeeder zodat hij er niet bij kan. Saar krijgt ook afgewogen maar die eet liefst verdeeld over de dag beetjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

@Wendy wat mooi dat het zo goed uitpakt en dat Gijs ook niet meer zo geobsedeerd is door zijn eten!
Ik ga kijken of deze manier ook voor Happy werkt en dan maar hopen dat als hij zijn eten op heeft niet begint aan een bakje van een ander, ik moet daar gewoon op gaan letten dan

@Kittentjes bedankt, zelf geen ervaring met chipfeeder maar erg handig in deze situatie lijkt me ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Dinky »

Hier worden 3 keer per dag maaltijden afgemeten geserveerd maar deze blijven gewoon staan. Maar dit is mogelijk omdat dinky enigste kind is in huis ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Dat is heerlijk makkelijk met 1 kat!!
Ik heb het ook een tijdje geprobeerd, de hele bups over gezet op urinary voer en onbeperkt laten eten
(wat we zowiezo doen als we een dagje weggaan bijv.) maar ik begon de maaltijdmomenten missen
Het geeft wel een kick als ik met bakjes rammel en er staat een kudde katten te wachten voor de tuindeur
Ik miste gewoon het getuttel ;-) en de aandacht, het gemiauw en de hoge staartjes in de lucht!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Dinky »

Oh, hier worden we er ook wel aan herinnerd wanneer het etenstijd is want op onbeperkt werd dinky te dik. In de ochtend krijgt ze 13 gram urinary brokjes, einde van de middag 7 gram brokjes en rond 21 uur een zakje natvoer ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

En is ze op deze manier ook afgevallen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Dinky »

Hier thuis wegen is ons nog niet goed gelukt. Het is dus lastig te zeggen of ze echt afgevallen is. Wanneer je haar oppakt en op mensenweegschaal wil gaan staan stribbelt ze namelijk enorm tegen. Maar ze lijkt in ieder geval niet dikker te worden (ze is behoorlijk stevig met de 5 kilo die ze een paar maanden terug bij de da was).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Anne »

Nou ja, een beetje reserves kan ook geen kwaad mocht ze een keer ziek worden ( wat niet te hopen is)
Zo heb ik laatst Happy gewogen en hij weegt 8 kilo, 2 kilo meer als een paar jaar terug.
Hij eet samen met Bella en Joep die zijn beiden goed op gewicht, niet te zwaar niet te mager
Hun eten kan ik niet beperken, wat ik wel kan doen eerder de bakjes weghalen als ze klaar zijn met eten zodat Happy niet de kans krijgt zich óver te eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Senshi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 okt 2018 13:21

Re: Onbeperkt voeren, of meerder keren en afgwogen?

Bericht door Senshi »

Hier hebben we 2 verschillende katers.. eentje kan zichzelf heel goed doseren, de ander is net een kliko, alles wat eetbaar is moet erin en gaat op. :lol:

Dus hebben we brokken met laag calorie (Power Of Nature - Meadowland en/of Wildcat - Ethosa) die er altijd staan. Wel iets aan de prijs maar dat gaat heel goed! Eten van natvoer doen ze beide 3x per dag een portie. Hebben ook een voerbak met RFID sensor voor Senshi zodat Heiwa (aka Kliko) niet alles opeet.

Lopen in de keuken is altijd Heiwa voor, rond en op je voeten... want die heeft altijd honger. :smile:

En als het echt etenstijd is dan maken ze je dat wel kenbaar.. vervelend worden, je blijven aanstaren, op dingen springen waar ze niet mogen komen, liedjes mauwen vanaf de kledingkast, voor je voeten blijven lopen, enz.. :grin:
Plaats reactie