Kat likt buik kaal

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
tamster99
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2019 21:49

Kat likt buik kaal

Bericht door tamster99 »

Onze kat likt sinds een tijdje haar buik kaal en ook het gebied rond de liezen op haar achterpoten. Wij dachten dat dit door stres komt aangezien ik afgelopen augustus naar Amerika verhuisd ben, tussentijds met kerst 3 weken thuis ben geweest en daarna weer weg ben geweest gedurende 5 maanden. Daarnaast heeft mijn opa een maand lang bij ons thuis gezeten waardoor ze heel de dag aandacht kreeg. Toen opa weg was is het likken begonnen en sinds dien is het haar een stukje aangegroeid maar nog steeds erg dun en goed kaal. Nu begint ze ook kleine kale plekjes in haar gezicht rond haar neus te vertonen. Weet iemand hier raad mee?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Anne »

Ja dat zou heel goed stress kunnen zijn, ben jij ondertussen weer terug of loopt poes de hele dag alleen te wezen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
tamster99
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2019 21:49

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door tamster99 »

Anne schreef: 18 jun 2019 15:49 Ja dat zou heel goed stress kunnen zijn, ben jij ondertussen weer terug of loopt poes de hele dag alleen te wezen?
Ik ben inmiddels terug thuis, en gedurende de dag ook thuis dus ze is niet alleen. Toch zie ik haar nog steeds haar buik likken, en er zitten ook kleine rode plekjes op.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Zotvanpoezen »

De buik kaal likken kan van stress komen omdat opa er niet meer is, maar kan ook door pijn komen. De kale plekken in het gezicht kunnen niet van stress komen. Het is beter dat je een da ernaar laat kijken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Anne »

Toch zie ik haar nog steeds haar buik likken, en er zitten ook kleine rode plekjes op.
Als er rode plekjes op zitten zou ik inderdaad de poes laten controleren bij de dierenarts
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ann-a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 23:16

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Ann-a »

Mijn kat likt sinds januari haar buik ook kaal en er zitten soms rode plekjes. Ook waren haar oren kaal en vanbinnen opgezwollen. Ze at op dat moment dieetvoer van RC sinds 6 maand. Mei dit jaar dacht DA aan allergie dus terug op ‘oude’ voer van RC. Inmiddels twee spuiten prednison gehad (pillen lukt niet, ze is te agressief) verdeeld over vier maanden; resultaat; iets minder bijten/krabben maar in gewicht aangekomen, steeds meer mauwen, agressief en zodra prednison uitwerkt begint het bijten/krabben weer. De oren blijven overigens nu wel rustig. DA gooit het op gedrag/stress omdat mijn hond vorig jaar is overleden. Ze hebben 10 jaar samen geleefd en sliepen ook samen.
DA adviseert universiteit in Utrecht poli gedrag.
Van binnen zegt mn gevoel, ik heb haar al 11 jaar, dat ze echt pijn/onrust heeft van binnen. Bloedonderzoek of echo vd buik heeft vlgs DA geen zin. Huidtest kwam niks uit. Omdat ze is aangekomen kan het niet schildklier, suikerziekte zijn oid, aldus DA.
Ik weet me geen raad, is dit echt gedrag of toch medisch? Ik hoop dat ik tips kan krijgen om mijn kat een comfortabeler en rustiger leven te geven. Nu is ze alleen maar slaperig, aangekomen, ze huilt soms echt, niet gewoon mauwen, agressief, bang en soms ineens weer opgewekt, blij en aanhankelijk. En wel eten... Zo vreemd en dubbel maar zo was ze nooit. Lang verhaal.. maar inmiddels grote zorg...! Iemand tips? Bedankt alvast!
mariekevanderleij
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 okt 2018 15:41

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door mariekevanderleij »

Hoi Ann-a,

Het perfecte antwoord weet ik ook niet, maar mijn kat begon haar vacht aan te vallen (happen, bijten, krabben) toen ze allergisch werd voor kattenvoer. Door de jeuk schoot ze als een stuiterbal door het huis.

RC en zelfs hypo-allergeen van RC hielpen niet (mogelijk vanwege de soja waar sommige katten allergisch voor zijn). Ook prednison hielp niet.

Heb je al eens naar de ontlasting van de kat gekeken? Bij mijn kat was het erg dun en zat er bloed bij. Dat kan een clue zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Anne »

Stress door overlijden van je hond na een jaar nog? Dat kan natuurlijk maar het lijkt mij aannemelijker dat ze meer stress ervaart van de jeuk en allergische klachten.
Heb je al eens een ander hypoallergenic dieet geprobeerd?
Het kan zijn dat ze nog steeds overgevoeligheid is voor 1 vd ingrediënten van rc hypoallergenic
Luister naar jezelf, je kent je kat het beste.
Allergie in de darmen kan een hoop ongemak veroorzaken, inclusief buikpijn e.d.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Ann-a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 23:16

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Ann-a »

Bedankt voor jullie reacties. Helaas weigert ze alle andere soorten voedsel; allergie voer RC, Hills, biologisch, vers vlees etc. Ik heb ruim 10 andere soorten voer, gemengd met huidige voer geprobeerd maar toen at ze letterlijk niks.. Ze is nooit een makkelijke eter geweest helaas... Toen ontstond het gevaar is leververvetting dus na 2-3
dagen snel terug ‘oude’ voer.
De ontlasting laten onderzoeken zou nog een optie zijn, tot nu toe nooit iets gemerkt op dat gebied.
Ik denk dat ik een second opinion laat doen bij bij een andere DA en kijken wat die zeggen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Synemios »

Prednison werkt niet als het om stress gaat dus dat kun je uitsluiten.
Lizzy had ook nooit zichtbaar last van haar allergie wat maag/darmen betreft maar de internist zegt dat ze daar wel degelijk last van kunnen hebben.
Vaak zie je eerst jeuk en dan later krijgen ze er toch ook maag/ buikpijn van.
Of andersom kan ook.

Allergie testen bij katten zijn niet betrouwbaar.

Je kunt niets uitsluiten als ze andere dingen eet dan hypoallergeen, maar te lang niet eten is inderdaad geen optie.
heb je trovet geprobeerd?

Ik zou mijn gevoel volgen en een 2nd opinion vragen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ann-a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 23:16

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Ann-a »

Ik heb trovet nog niet geprobeerd. Bedankt voor de tip! Heb al veel soorten hypo allergeen, nat en droog, geprobeerd maar mw weigerde.
Elke kat zou een moord doen voor al het lekkere eten wat ze kreeg aangeboden!!
Eet maar 2 dingen, droge brok RC fit 32 en soms wat rauwe kip. Verder hoeft mw niks....

En zeker weten dat er een second opinion gaat volgen bij geen verbetering.

Begin vh jaar toen klachten startte had ze nog dieetvoer RC en had ze vooral klachten ontstoken oren, kale plekken oren, hoofd en buik. Nu paar depot spuiten prednison verder en terug ‘oude’ voer alleen nog de kale buik en gedrag; ws door buikkramp?
Een depot injectie prednison geven ook heel veel bijwerkingen dus de kale buik, gedrag en misschien wel buikpijn inderdaad, kan uiting zijn van lange tijd en hoge dosis prednison. Ik wil geen prednison meer want dadelijk ontwikkeld ze wel ziekte van cushing.

Ik kijk het nog even aan of er misschien verbetering komt als er geen prednison meer wordt gespoten. Anders komt er zeker 2nd opinion andere DA.
Ann-a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 23:16

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Ann-a »

Oké....
Ik ben naar een andere DA praktijk gegaan voor 2nd opinion. Op mijn verzoek echo laten maken onder narcose.

Helaas was mijn onderbuikgevoel goed... ze bleek een tumor te hebben van 5 cm!!!!! verweven in milt en lever, een verschrompelde nier en ook nog een afwijking in haar blaas. Ik heb haar gelijk in laten slapen.

Erg verdrietig en teleurgesteld in mijn eigen DA. Werd een jaar lang op stress en allergie gegooid.
Ik moest haar gemauw en gedrag negeren, ze was te dik dus nierfalen kon niet.
Haar gemauw, gedrag en obsessief kaallikken van haar buik was juist haar manier om me duidelijk te maken dat er wel wat aan de hand was!!

Wat ben ik boos maar ook opgelucht dat ik mn gevoel gevolgd heb en haar nu rust en geen pijn meer heb gegeven door haar gelijk te laten gaan.

Ze was altijd zo bang voor de DA dus operaties en behandelingen kon ik haar niet aandoen. Medicijnen kreeg alleen DA naar binnen.. dan moest ik dgls met haar naar DA.. voor haar TE stressvol.
De tumor stond ook op knappen dus ik ben gelukkig op tijd geweest. Ze was tikkende tijdbom en was doodgebloed. Er liep grote ader van lever door tumor. Dus ook riskant om te opereren.

Ik heb mn oude DA laten weten dat ik het vertrouwen in ze kwijt ben en het vreselijk vind dat ik haar moest negeren want vlgs hun was het stress en allergie????
Ze staan zo goed bekend om hun ervaring en kunde??? Nou, voor mij niet meer. Ik kom er nooit meer.

Ik mis mn beestje enorm maar ben opgelucht dat ik haar gedrag wel als teken zag dat er wat met haar was. De dag voor ik de echo liet maken heeft ze bij me gelegen zoals ze nooit deed, alsof ze afscheid nam. Ik hoopte nog zo dat mn gevoel NIET klopte maar helaas...
De lieverd, 11 jaar mn vriendje geweest.... Ik hou me nu vast aan de mooie herinneringen.

Het is nu een maand geleden, nu kon ik er pas over praten dus bij deze hoop ik dat ik iemand anders kan helpen met een kat die dezelfde symptomen heeft. Dan is het misschien wel op tijd..

Bedankt allemaal voor het meedenken en ja, je kent je eigen beestje het beste, dus volg je gevoel!
Lieve groetjes.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Synemios »

Wat verschrikkelijk.

Ik begon ook meteen te steigeren toen ik las dat ze gezegd hadden dat bepaalde dingen niet konden ivm haar gewicht.
Lizzy is ook formaat hollands glorie en toch had zij wel degelijk een te snel werkende schildklier en een slechte nierfunctie.
Maar bij haar werd er ook geweigerd verder te kijken en ik ben toen ook over gestapt.
Maar wat ik ook niet begreep was het prednison/stress verhaal.
Een DA hoort te weten dat als prednison werkt je stress uit kunt sluiten, omdat als er sprake is van puur stress dan werkt de prednison niet en steeds prednison blijven geven dat wil je niet.
Buik likken kan door buikpijn komen horen ze ook te weten.
Dus doorverwijzen of verder onderzoek was echt nodig.

De diagnose allergie begrijp ik wel, maar als er gevraagd wordt om doorverwijzing of bepaalde onderzoeken dan moeten ze dat gewoon doen.
En het advies om het maar gewoon te negeren.... kom nou! een kat doet dat niet voor niets.
Groot gelijk dat je ze niet meer vertrouwd.

Heel veel sterkte, en je hebt gelukkig je gevoel gevolgd en voor haar geknokt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ann-a
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 dec 2019 23:16

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Ann-a »

Helemaal mee eens, ik ben blij dat ik mn eigen gevoel heb gevolgd. Jammer dat ik haar kwijt ben, Tis een groot gemis maar zo opgelucht dat ik verder lijden heb voorkomen, ze heeft nu rust...en ik ook. Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat likt buik kaal

Bericht door Anne »

Wat verschrikkelijk voor jou :-(
wat een rot ervaring en wat een slechte da
Ik vind het heel sneu dat jullie dit moest overkomen
Wat goed dat je je gevoel hebt gevolgd door naar een andere da te gaan

Helaas heeft het het leven van jouw poes niet kunnen redden maar wel meer leed doen voorkomen

Heel veel sterkte en gecondoleerd met het verlies van je poezedier

Wat goed overigens dat je je oude da de waarheid hebt gezegd!

bedankt voor de terugkoppeling
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie