Slijm na haarbal

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Slijm na haarbal

Bericht door Tibor1984 »

Bobbie 4 jaar.

Hij spuugde net een haarbal uit en erna ook wat slijm. Is dat normaal? Dit heeft die wel al eens eerder gehad.

Groetjes,
Tibor
kittentjes

Re: Slijm na haarbal

Bericht door kittentjes »

Doet saar hier ook, denk meer door de irritatie .

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Slijm na haarbal

Bericht door Tibor1984 »

kittentjes schreef: 13 jun 2019 21:38 Doet saar hier ook, denk meer door de irritatie .

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
Ja Bobbie heeft alleen deze week 2 keer eteb uit gespuugd. Hij ks wel nog actied etc
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm na haarbal

Bericht door Rik »

Ja, dat is op zich geen reden voor paniek ;)

Vaak worden de haren via de ontlasting weggewerkt maar als er zich een haarbal gaat vormen dan gaat die op een gegeven moment de maagwand irriteren. Katten willen dan ook graag gras eten om die irritatie wat erger te maken zodat ze de haarbal uit kunnen kotsen. Maar omdat de maagwand na het kotsen nog wel wat geïrriteerd is, kan het zijn dat ze erna nog een keer moeten kotsen met als gevolg dat ze alleen wat maagsap eruit gooien.

Het kan ook wel eens voorkomen dat er een tweede haarbal vastzit maar dat komt niet zoveel voor.

Mocht ie echt veel last van haarballen hebben en deze heel vaak overgeven, dan zou je eens wat haarpasta kunnen proberen zodat de haren via de normale ontlasting meegaan.

Af en toe lekker kroelen met de kat met klamme handen (handen nat maken en dan de druppels eraf slaan) kan helpen om de ergste haren aan de oppervlakte te verwijderen zodat hij die niet binnenkrijgt als hij aan het schoonmaken is.

Edit: Ah, ik zie dat dit het tweede topic van je is over haarballen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibor1984
Poema
Poema
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 mar 2019 09:37

Re: Slijm na haarbal

Bericht door Tibor1984 »

Rik schreef: 14 jun 2019 12:41 Ja, dat is op zich geen reden voor paniek ;)

Vaak worden de haren via de ontlasting weggewerkt maar als er zich een haarbal gaat vormen dan gaat die op een gegeven moment de maagwand irriteren. Katten willen dan ook graag gras eten om die irritatie wat erger te maken zodat ze de haarbal uit kunnen kotsen. Maar omdat de maagwand na het kotsen nog wel wat geïrriteerd is, kan het zijn dat ze erna nog een keer moeten kotsen met als gevolg dat ze alleen wat maagsap eruit gooien.

Het kan ook wel eens voorkomen dat er een tweede haarbal vastzit maar dat komt niet zoveel voor.

Mocht ie echt veel last van haarballen hebben en deze heel vaak overgeven, dan zou je eens wat haarpasta kunnen proberen zodat de haren via de normale ontlasting meegaan.

Af en toe lekker kroelen met de kat met klamme handen (handen nat maken en dan de druppels eraf slaan) kan helpen om de ergste haren aan de oppervlakte te verwijderen zodat hij die niet binnenkrijgt als hij aan het schoonmaken is.

Edit: Ah, ik zie dat dit het tweede topic van je is over haarballen.
Bedankt voor je reactie.

Ja mijn Bobbie is sowieso een hele harige en hele dunne haartjes. Borstelen lijkt soms geen zin te hebben, maar hij vind het heerlijk als ik doe. :)

Ja ik heb me al iets besteld, dus eens kijken als het blijft dat gebruiken, maar normaal heeft hij nergens last van.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Slijm na haarbal

Bericht door Rik »

Ze moeten nu ook de wintervacht kwijt zien te raken. Hier is Bono ook verschrikkelijk aan het verharen (en dat is een korthaar htk). Als ik met mijn hand een paar keer over zijn vacht ga heb ik zo overal plukken rondvliegen :lol: Bij Yuna is het veel minder terwijl zij zijn zusje is.

In ieder geval is een haarbal (en daarna een keertje slijm) overgeven geen probleem voor een kat. Het is juist een probleem als er zich een echte haarbal zou vormen (van de haren die niet via de ontlasting verdwijnen) en die haarbal zou in de maag vast blijven zitten. Dan heb je een wat groter probleem.

Ik heb voor Bowy ooit bijna een inslaapadvies gekregen omdat ze totaal niet wilde eten. Dat bleek uiteindelijk gewoon een enorme haarbal als oorzaak te hebben.
Rik schreef: 14 feb 2018 16:31 Ik heb Bowy een keer mee naar huis gekregen nadat ze een halve week bij de DA aan het infuus gehangen had. Bij het eerste onderzoek vroeg ik nog "Het is toch geen haarbal, hè". "Nee, meneer, ik voel niets. Het is echt geen haarbal.". Ik kreeg haar na die halve week opgegeven mee naar huis met een inslaapadvies als ze thuis toch niet wat ging eten (het was meer om afscheid te nemen). Thuis gekomen kotste ze er direct een enorme haarbal uit en ging gelijk eten. Ik heb me toen voorgenomen nooit meer zo 123 een inslaapadvies van de DA aan te nemen zonder dat er goede (en alle) onderzoeken gedaan zijn.
Dus als ze er een haarbal uitkotsen zou dat juist een opluchting moeten zijn voor het baasje :lol: :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie