Poezen accepteren kitten niet?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Overal Lichtjes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2019 22:45

Poezen accepteren kitten niet?

Bericht door Overal Lichtjes »

Hi Allemaal,

Ms ben ik te voorbarig, maar ik maak mij zorgen en wellicht kan iemand mij gerust stellen.

Ik heb 3 poezen, 5-4-3 jaar oud.
De poezen zijn sociaal, komen binnen en buiten en hebben daar ook hun vriendjes.
Nu heb ik sinds gister middag pas een kitten er bij van 11 weken, een kater.
Alle poezen reageren echt compleet anders dan verwacht.

Eerst was er wat nieuwsgierigheid, en na ff observeren namen de 2 oudste afstand.
De 3e liet hem wel in de buurt komen, en greep hem uiteindelijk.
Die avond kwam ze thuis, kwam knuffelen zo als gewoonlijk tot ze hem zag, gromden naar hem en blazen, en ging weer t huis uit.

De kitten sliep bij zijn keuze in bed bij mij, vannacht hoorden ik 1 van mijn andere poezen op bed springen, toen ze werd verrast door dat hij er was.
En ze ging er vandoor het huis uit.

Ieder ochtend ontbijt ik met yoghurt, ze herkennen het geluid van het bakje en komen normaal meteen. Maar beide oudste poezen willen/durven niet meer binnen te komen.
Waneer ik ze oppak en binnen zet, sluipt de 1 in slomo naar buiten, en de ander vliegt in paniek weg.

De heledag zijn beide oudste poezen niet binnen geweest.
Ook niet om te eten.
Gelukkig heb ik buiten een overkapping met matrassen, dekens en kussens, daar slapen ze graag.
Maar nu ben ik bang dat ze simpelweg niet meer binnen komen.

Ik kreeg de tip valerian spray overal te spuiten, maar het helpt niets.

Ik heb nu de kitten de bovenverdieping, trap, hal gegeven, en de poezen de keuken/woonkamer.
Daar heb ik ff met ze gespeeld, dat leek te kalmeren en te ontspannen. Maar toen ze hem hoorden, sprinten ze op het luikje af, richting buiten.
Die ik nu opslot heb, wat ik nooit heb..

Ik heb geen idee wat nu te doen!

Heb ik een fout gemaakt? Gaat zo iets nog goed komen?
Wat kan ik het beste doen? En zijn er vergelijkbare ervaring verhalen?
EvaLynnSP
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2019 12:27

Re: Poezen accepteren kitten niet?

Bericht door EvaLynnSP »

Geef ze wat tijd! Het is echt niet gek dat ze elkaar al na een dagje nog niet accepteren hoor!

Misschien een tip ook om ze afwisselend een deel van het huis te geven. Zoals nu is de kitten boven en de anderen beneden, doe het eens andersom.

Laat ze vooral hun gang gaan, probeer niet altijd er tussen te staan, ze zullen het zelf allemaal moeten uitvinden en ook moet de rangorde bepaald worden. Wat blazen en grommen is ook echt niet erg, als ze echt gaan vechten moet je ingrijpen.

Komt vast goed!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poezen accepteren kitten niet?

Bericht door Rik »

Ten eerste is het inderdaad nog heel vroeg.

Verder, op het moment dat je het kattenluikje dicht doet moet je er eigenlijk even wat voor zetten. Dan is het duidelijker dat die ook echt dicht zit. Anders heb je de kans dat ze, afgeleidt door die kleine, tegen een dicht luikje aan hollen.

Met buitenkatten is de introductie ook veel moeilijker, omdat ze de kans hebben om hem gewoon te ontlopen (en zelfs helemaal niet meer terug te komen) dus met bepaalde tijden het luikje dicht is wel een goed idee (zolang het niet altijd is want ze moeten wel de tijd voor zichzelf hebben). Ik zou zeker wat tijd inplannen om met zijn allen wat spelvormen te doen (met jou op de grond ertussen). Zodat ze in een wat ontspannen omgeving kunnen zien wat dat mormel nu werkelijk is.

Verder inderdaad als ze elkaar tegenkomen, niet tussenbeide komen. En zelf ontspannen blijven (wat erg moeilijk is op zo'n moment). Ze moeten zelf de mogelijkheid hebben om, op hun eigen tempo, kennis te maken met de nieuwe kitten.

Als het goed is zul je met een paar dagen zien dat een of meerdere katten toenadering zoeken. Je hoeft niet bang te zijn van grommen, blazen en af en toe een beheerste mep. Alleen als ze vol op de nieuwe kitten duiken en hem, in dit stadia, echt opjagen en pakken, is het niet goed. Al het andere is elkaar aftasten en grenzen aangeven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Poezen accepteren kitten niet?

Bericht door kittentjes »

Eens met rik. Ik heb nu 2 weken een kitten bij mijn katten van beide 3 jaar en het gaat zeker beter maar nog steeds schrikken ze van hem en blazen of grommen nog geregeld. Ze kwamen eerst amper beneden nu komen ze gelukkig wel weer beneden zeker voor het eten. Het heeft echt tijd nodig. Bij mij zijn ze alleen maar binnen maar zoals rik al zei met buitenkatten duurt dit proces echt langer.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poezen accepteren kitten niet?

Bericht door Anne »

Dit is heel normaal al snap ik je bezorgheid wel. Geef het wat tijd en verwacht niet teveel, dan is het moment dat ze wel samen door een deur komen alleen maar des te mooier :-P Heb je valeriaandruppels in huis? dat is te koop bij de kruidvat en kost weinig. Op speeltjes druppelen, niet te veel want dan gaat het stinken ( althans voor de grote mensen neus) Dat kan de boel een beetje ontspanning brengen. Het maakt wel vlekken dus druppel het niet op de bank of andere dingen die je mooi wilt houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Overal Lichtjes
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2019 22:45

Re: Poezen accepteren kitten niet?

Bericht door Overal Lichtjes »

Dank iedereen voor de fijne, behulpzame en uitgebreide reacties..

Valeriaan druppel ik 2x perdag overal, en vooral bij 1 kat helpt het wel.

2x perdag maak ik een moment dat ik mijn katten uitnodig mee naar de gang/trap/boven verdieping.
Er zijn zo een aantal rustige kijkerige ontmoetingen geweest. Maar toch gaan mijn katten na een tijd staren weer haastig naar buiten.
De kamer komen ze nu gewoon weer, ze weten dat de kitten daar niet meer komt.
Maar merk wel dat ze al minder graag naar boven gaan.
Net met 1 kat uitgebreid op de trap gespeeld en met haar zelf naar buiten gegaan na een tijd, zodat ze ervoer dat we gezellig ff gaan wandelen, i.p.v. die trap af want straks komt hij.
Dat resulteerden wel in dat ze ff terug mee naar binnen ging ff de gang in en toen naar de keuken eten en naar buiten.

Ik merk wel dat ondanks het vele aandacht en spelen met de kitten hij zich verveelt in momenten en ook dat hij al manser word over de boven verdieping.
Plaats reactie