Kitten eet weinig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
kimsbrg
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2019 16:08

Kitten eet weinig

Bericht door kimsbrg »

Hoi!
ik sinds maandagavond een nieuwe kitten erbij. Hartstikke lief beestje, maar ergens maak ik me een beetje ''zorgen''. Kittenbrokjes wil ze echt niet eten. Ook met water erbij, hoeft ze het niet. Natvoer eet ze wel en schrokt ze ook naar binnen, maar ik wil haar niet alleen netvoer geven. Ook water drinkt ze niet!
Ook de kattenbak lijkt nog een issue, maar volgens mij helpt het om de deksel eraf te halen. Verder doet ze het goed, ze is speels en hartstikke lief!

Tips om haar toch brokken en water te laten eten/drinken? Of andere tips zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Admin »

Hi Kimsbrg.

Welkom op het forum!

Als je kitten wel natvoer wil eten, dan zou ik het niet proberen te forceren. Later kun je alsnog proberen om langzaam over te schakelen naar ook droogvoer, door een paar droogbrokjes door haar natvoer te mengen..

Droogvoer is geen natuurlijk voer voor een kat. Blikvoer ook niet, maar dat komt een stuk dichterbij rauw vlees dan samengeperste poeder (wat droogbrokjes eigenlijk zijn), waar veel koolhydraten in zitten waar een kat niets aan heeft en daarnaast ook een aanloop kan zijn naar diabetes en overgewicht.

Persoonlijk zou ik het beestje kwalitatief goed natvoer geven. Aangezien er in natvoer ca. 80% vocht zit, zal het met te weinig drinken wel loslopen. En anders kun je bijv. mousse natvoer geven en dat tot een smeuig papje roeren met een beetje water erdoorheen. Dan weet je zeker dat ze genoeg vocht binnenkrijgt.

Twee dagen is natuurlijk ook nog erg kort om je zorgen te maken. Ze zit nog volop in haar introductieperiode van een nieuw huis en baasje. Zolang ze gewoon eet (natvoer of droogvoer) en af en toe op de kattenbak gaat, dan is er niks aan de hand.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Rik »

kimsbrg schreef: 12 jun 2019 17:14 Natvoer eet ze wel en schrokt ze ook naar binnen, maar ik wil haar niet alleen netvoer geven. Ook water drinkt ze niet!
Waarom niet? Natvoer is beter dan brokken.

Dat ze dan niet drinkt is normaal. Ze krijgt veel vocht binnen door het natvoer.
Ook de kattenbak lijkt nog een issue, maar volgens mij helpt het om de deksel eraf te halen.
Sowieso het plastic klepje vooraan eruit slopen. Die hoef je er nooit meer in te zetten (zijn ondingen). Verder inderdaad in het begin de kap eraf zodat ze alles goed in de gaten kan houden. Verder de bak op een rustige plaats neerzetten (liefst nog een tweede ook). Die bakken hoeven overigens geen officiële kattenbak te zijn. Mogen ook groot uitgevallen wasteilen o.i.d. zijn. Zolang je er maar grit in kunt doen.

(Een speelmaatje, tweede kitten, is ook een heel goed idee voor haar ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kimsbrg
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2019 16:08

Re: Kitten eet weinig

Bericht door kimsbrg »

Natvoer (en brokken trouwens net zo) heb ik inderdaad zo vele mogelijk van goede merken. Het liefst graanvrij voer, met zoveel mogelijk vlees en/of vis erin. En ja misschien is water niet nodig, als ze natvoer eet, maar haar neus is ook niet heel vochtig, dus lijkt me dat ze alsnog water nodig heeft.

Zoals gezegd is de kattenbak al open gemaakt en ik heb een tweede kattenbak. Plassen doet ze wel, maar tot nu toe blijft het daar ook bij.
Een extra kitten zit er niet in helaas, ik heb al een kat, waarmee ik ook druk bezig ben om ze vriendjes te maken. Is een iets oudere poes (4), maar ook zeker nog speelse momenten.

En wat betreft de korte periode was ik me van bewust. Ik heb altijd het beste met m'n katten voor en ben liever te vroeg dan niet.. :eangel:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Rik »

Ah. Ok. Hopelijk is de 4 jarige nog speels genoeg om zich straks lekker bezig te houden met zo'n drukke kitten :)

Heb je dezelfde brokjes die ze ook had in het nest (of asiel)?

Neus hoeft ook niet zo heel vochtig te zijn. Dat kan ook per tijdstip verschillen. Maar mag niet echt uitgedroogd zijn. Het is inderdaad nog vroeg. Een drinkfonteintje kan ook interessant zijn. Maar ik zie ze hier ook maar zelden drinken (ze krijgen hier KVV/vers vlees). Hoeveel natvoer eet ze?

Ook de drollekes zullen echt nog wel komen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kimsbrg
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2019 16:08

Re: Kitten eet weinig

Bericht door kimsbrg »

Zodra er een speelmuis (met catnip) in het speel komt gaat de ''oude'' poes los. Leuk om te zien.
En dat weet ik dan weer niet, kan ik allicht vragen aan de vorige eigenaar.
En dat wist ik niet, zal het voor de zekerheid in de gaten houden. Ik heb vandaag maar 1 bakje met mousse gegeven, ik weet heel eerlijk gezegd ook niet wat gebruikelijk is. Ik gaf in het verleden aan andere katten voornamelijk brokken, maar geen ervaring met (bijna) enkel netvoer. Het enige wat duidelijk was, is dat het niet lag aan gebrek aan eetlust. De mousse was letterlijk hap-slik-weg. :D
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet weinig

Bericht door Rik »

Mouse heeft dacht ik kwalitatief ook niet zoveel vlees.

En van natvoer mag ze (veel) meer hebben dan brokjes. Zeker een kitten, die lekker druk en energiek moet zijn, heeft behoefte aan meer dan een kuipje mouse. Natvoer is ongeveer 70/80% vocht terwijl brokjes 8/10% vocht heeft. Dus ga maar na dat ze meer natvoer nodig heeft.

Kittens mogen onbeperkt brokjes maar het is zeker handig dat natvoer er ook in te houden. Dus als je even nagaat wat ze gewend was dan zal ze die waarschijnlijk wel goed eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Kitten eet weinig

Bericht door kittentjes »

Leng het natvoer wat aan met water dan krijgt hij meteen extra vocht binnen.
Siep, mijn kitten, drinkt juist behoorlijk veel uit het fonteintje. Volgens mij vindt ie dat vooral heel leuk, misschien een idee en fontein neer te zetten.
Brokken kun je evt ook met warm water een papje van maken om te wennen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie