Overgeven

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Omdat Maxi ( nieuw uit het asiel) hier steeds na de maaltijd zijn eten weer uitbraakte, binnen 5 minuten, geef ik hem nu op advies van het asiel zijn brokjes geweekt in water en ook eet hij dat apart van de rest. Hij schrokt overigens niet, hij eet juist heel bescheiden en langzaam. De tip werkt want nu geeft hij niet meer over, alleen wat ik me afvraag, is dat niet slecht voor zijn gebit als hij steeds geweekte brok eet?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Overgeven

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien kan dit artikel je helpen?

https://www.catmoneo.nl/brokjes-helpen- ... -tandplak/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Jouw artikel maakt me bezorgd, ik denk erover na om over te stappen naar hills kd, dat zijn grotere brokken die goed voor het voorkomen van tandplak zijn en wat ook schrokken voorkomt omdat ze moeten kauwen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Overgeven

Bericht door nona_toma »

Schrokken hoeft er niet perse uit te zien als heel snel eten. Onze poes schrokte ook niet, maar nam wel heel veel brokjes in een keer in haar bekje en slikte dat in een keer door zonder te kauwen. Dat kwam er ook vaak weer uit. Zorgen dat ze brokjes een voor een at, was dan de oplossing.

Offtopic, maar even verder over het stuk tandplak. Brokjes voorkomen geen tandplak. Een brok valt vaak na 1 keer kauwen uiteen in kleine stukjes en bereik nog niet dat schuureffect. Brokjes bevatten vaak veel koolhydraten, dat is een veroorzaker van tandplak.
Wat ook in het artikel staat:
"Natvoer en brokjes doen het ongeveer gelijk wat betreft tandplak. Natvoer helpt dus niet meer of minder tegen tandplak dan brokjes. Wel is natvoer vaak wat minder hoog in koolhydraten, wat een klein voordeel is."

Als je echt het schuur-effect wil, zal je vers kunnen gaan voeren. Wij geven 1 keer in de week een kippennek of eendennek in zijn geheel. Rauw. Dat moet dus zelf uit elkaar geschuurd en botjes door midden kauwen lukt ook niet in een keer.

Om nierproblemen voor te zijn en een kat van nature geen drinker is, zou ik dus ten alle tijden zoveel mogelijk natvoer aanbieden en brokjes minimaliseren.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven

Bericht door Rik »

Ja, het is een hardnekkig bijgeloof dat brokken goed voor de tanden zijn (waarschijnlijk in de wereld gebracht door de reclamemachine van de brokkenfabrikanten). Zelfs het asiel via wie ik Bono en Yuna heb adviseerde mij om vooral brokken te geven. Jaha... Ik wist echter al dat dat gewoon onzin was. Zelfs veel dierenartsen geloven het (omdat ze gedurende hun hele opleiding slechts 2 uurtjes voedingsles krijgen, gesponsord door Hills en RC). Maar er is echt onderzoek die dat als onzin aantonen.

En inderdaad het KVV (vers gemalen vlees/organen/bot) wat ik hier geef is ook niet beter dan natvoer of brokken voor de tanden. Hopelijk wel voor het hele gestel (zoals lichaam, organen en urine e.d.). Maar ik geef dan ook een paar keer per week een eendagskuiken, kippennek of sardientje. En dan moeten ze echt met hun tanden werken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Ik weet wel zeker dat vers vlees stukken beter is voor katten, inplaats van brokken.
Helaas lusten ze het hier niet, heb een tijd terug geprobeerd ze over te zetten maar dat is niet gelukt. De enige die het lustte was Bartje*

Deze link kwam ik tegen:
https://www.prinspetfoods.nl/advies-en- ... ond-en-kat
Nadit gelezen te hebben besloten om Maxi eerst een maand lang geweekte brokken te geven. Dan gewoon proberen brokjes te geven. Mocht het weer mis gaan dan maar eens een anti schrokbak aanschaffen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven

Bericht door Rik »

Toen ze hier nog brokjes kregen, voor de castratie, gaf ik ze wel eens in dit ding de brokjes. Dan waren ze wel even bezig.

Af en toe gebruik ik hem nog voor de snoepjes. Bono 'begrijp' de bollen niet zodat Yuna daar lekker uit kan vissen. Aan de andere kant begrijp Yuna de snackbal weer niet terwijl Bono die perfect weet te 'bedienen' 😸
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Dat ziet er goed uit, die eerste. Dan zullen ze wel even bezig zijn en kunnen niet schrokken
Een voerbal heb ik, maar durf hem niet meer te gebruiken. De brokjes vallen er te pas en onpas uit en Loes (hond)
lust dat ook maar verdraagt de brokjes niet en word daar erg ziek van
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Overgeven

Bericht door Rik »

Hopelijk gaat het met nog langzamer eten d.m.v. voerpuzzels wat beter. Maar als hij al langzaam eet maakt het misschien niets uit.

Zo heb ik ook nog de snuffelmat

Afbeelding

Of gewoon een schoenendoos met plastic actie-eitjes...

Afbeelding

Of even zoeken op voerpuzzel kat

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Oh wat grappig!! Zo hou je ze wel nieuwsgierig en alert!! :-P
bedankt voor het delen, ik ga vast lege wc rollen sparen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Overgeven

Bericht door Dushizenn »

Ik gebruikte een slowfeeder voor de brokjes, zo deden ze veel langer erover en aten niet meer te veel.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ack/431147

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

kittentjes

Re: Overgeven

Bericht door kittentjes »

Moos heeft al beginnend tandplak die schrokt ook als een malle al kauwt hij wel echt. En hij krijgt het regelmatig in een spel zodat hij er moeite voor moet doen.
Ik poets nu tanden maar dat gaat niet heel makkelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Ja deze had ik al gezien bij zooplus. Ik hou deze in mijn achterhoofd voor het geval het over een maand nodig is ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

kittentjes schreef: 09 jun 2019 16:57 Moos heeft al beginnend tandplak die schrokt ook als een malle al kauwt hij wel echt. En hij krijgt het regelmatig in een spel zodat hij er moeite voor moet doen.
Ik poets nu tanden maar dat gaat niet heel makkelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
nee tanden poetsen bij de honden vind ik al heel wat, laat staan bij een kat. Moet je dit elke dag doen? Knap hoor
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Overgeven

Bericht door Anne »

Maxi eet al twee dagen niet goed, steeds maar de helft van wat hij eigenlijk zou moeten hebben, heb hem nu op advies van het asiel over gezet op een sensible dieet, ik ben benieuwd of het nou goed gaat.
Ook omdat zijn ontlasting zacht blijft
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie