Nieuwe kat erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Nieuwe kat erbij

Bericht door Siffie »

Hoi allemaal!

Iets meer dan een maand geleden, opende ik een topic over Sif, die ik geadopteerd had van het asiel.
Ze doet het hier onwijs goed, is lief, lijkt het prima naar haar zin te hebben en krijgt echt alle aandacht van de wereld en de beste zorg en voeding.

Maar ik zit met 1 dingetje. Ze zit toch doordeweeks zo'n 8 uur per dag alleen thuis en ik raak mijn schuldgevoel hierover niet kwijt. Sterker nog, het wordt alleen maar groter, hoe meer ik hier aan het rondneuzen ben. Ze is ook nog eens een binnenkat, dus krijgt weinig prikkels heb ik zo het idee, ook al heb ik er echt alles aan gedaan en doe ik er elke dag alles aan om het zo aangenaam en interessant mogelijk te maken als ik er niet ben. Bijvoorbeeld door brokjes door het huis te verstoppen voordat ik weg ga, heb een voederautomaat zodat ze als ik weg ben eten krijgt, elke dag andere speeltjes en veel heerlijke slaapplaatsen en ze mag overal in het huis komen.
In het asiel is ze aan mij meegeven als 'solo kat'. Zelf heb ik er eigenlijk ook nooit echt bij stil gestaan dat ze toch wel erg lang alleen thuis zit. Ik heb echt heel veel research van tevoren gedaan voor de aanschaf, maar las steeds gemengd berichten over hoe graag katten alleen zijn, waar bij uitstek 'kan prima' er bovenuit kwam. Maar ik begin steeds meer te twijfelen.
Ik heb specifiek naar een rustige kat gezocht die alleen heeft gezeten, maar ik vind haar toch niet zo rustig dat ik denk dat ze graag de hele dag slaapt als ik niet thuis ben.

Ik heb een mailtje naar het asiel gestuurd, met de vraag of ze ooit aan andere katten geïntroduceerd is geweest op haar vorige adres. Ze heeft nooit met andere katten gezeten, maar de familie van de vorige eigenaar had wel een kat, en ze bleef daar vaak als er op haar gepast moest worden. En dat ging altijd prima.
Dat heeft me toch wel over de streep gehaald om het te proberen. Niet geschoten, altijd mis, toch?

Ze is al wel bijna 3 jaar oud en ik weet dat dit erg laat is en een introductie lastiger is dan als ze jonger was geweest. Maar toch weet ik zeker dat er een schuldgevoel aan mij blijft knagen, als ik het niet probeer. Momenteel ga ik nergens meer heen na mijn werk en blijf ik zo veel mogelijk thuis in de weekenden, zodat ze zo min mogelijk alleen zit. Maar ik wil ook wel eens zonder schuldgevoel ergens heen kunnen ;)

Ik ben aan het overleggen met het asiel of ik een mannetjes kat rond dezelfde leeftijd en met een karakter wat bij haar past, 'op de proef' kan krijgen, met de garantie dat hij terug kan, mocht de klik er toch niet zijn.

Ik zou dit dan uitstellen tot na mijn vakantie in juli (we gaan een weekje weg) en een week voor uit trekken om thuis te zijn tijdens de introductie. Ik dacht dat die paar maanden niet het verschil zou maken tussen mogelijk en onmogelijk, bij het introduceren van een nieuwe kat.

Toch zou ik heel graag jullie mening hier over horen.
Ik wil echt het beste voor mijn lieve schat, en ook al is 2 katten niet perse wat mijn vriend in gedachten had, zal het toch gebeuren als Sif hier baat bij heeft.
Denken jullie, dat ik er goed aan doe?

Bedankt voor het lezen van mijn lange bericht 😊
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat erbij

Bericht door Rik »

Ja, dat is een hele moeilijke om op afstand te adviseren. Je zult zelf moeten kijken of ze er behoefte aan heeft (maar dat zie je vaak pas achteraf). Bij Bowy was ik met 4-5 jaar duidelijk te laat. Die was op dat moment echt al helemaal solo. Maar dat kan per kat verschillen. Ik denk dat je idee van gewoon proberen ook prima is. Je kunt dan ook het beste bepalen hoe ze er op reageert.

Ik hoop dat ze een goeie match kunt vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat erbij

Bericht door Siffie »

Wat zijn de signalen, waaraan ik zou kunnen zien of ze er behoefte aan heeft of niet?
Over het algemeen ben ik aardig goed in het 'lezen' van dieren (de ratjes die in heb gehad geven ook enorm subtiele hints, en ik observeerde ze altijd heel aandachtig) maar katten zijn echt nieuw voor mij.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kat erbij

Bericht door Rik »

Ja, dat is dus vaak het probleem. Het is niet zozeer het zien van signalen maar het missen ervan. Je ziet dus pas wat ze zou missen als er een maatje is.

Er zijn natuurlijk ook katten die wel echt signalen geven zoals het slopen van het meubilair e.d. Maar als die signalen er niet zijn wil dat niet zeggen dat ze niet veel plezier met een maatje zou kunnen hebben.

Zelfs als ze op het gezicht niet veel met elkaar spelen kan het nog zijn dat ze veel aan elkaar hebben. Zo heb ik hier broer en zus die b.v. niet saampjes klef in een mandje liggen, maar ik zie en weet wel dat ze veel aan elkaar hebben. Al is het alleen maar elkaars gezelschap.

Maar b.v. Bowy, die hier 20 jaar is geworden, was een verstokte solo-poes die het hier prima naar haar zin had. Of ze echt wat gemist heeft... Ik weet het niet.

Ik wilde er op een gegeven moment dus wel eentje bij nemen maar heb daar ruim 15 jaar mee mogen wachten omdat mevrouw al teveel 'solo' was 😸
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Nieuwe kat erbij

Bericht door Siffie »

Duidelijk!

Dan lijkt mij dat de enige optie, gewoon proberen is 😊 ze sloopt (nog) helemaal niets (graaft alleen heel soms een beetje aarde uit de plant), krabt niet aan de deuren om naar buiten te willen ofzo (zelfs niet aan de balkon deur, terwijl ze onder toezicht er regelmatig mag komen) en tot nu toe kan ik niets aan haar merken wat er op wijst dat ze behoefte heeft aan een maatje, behalve dan dat ze e erg aanhankelijk is als ik thuis kom, maar ze is echt helemaal gek van mij, dus dat kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ze gewoon blij is om me te zien na 8 uur alleen gezeten te hebben. Of omdat ze weet dat ze eten krijgt ;)

Maar ik weet natuurlijk niet of er meer in dat koppie om gaat, wat ik niet op kan pikken.

Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd, en als het niet werkt, kan ze altijd nog verder als een solo kat. Dan zal ik alternatieven bedenken om haar minder lang alleen te laten.

Als het asiel er voor open staat, zal ik een geschikte match voor haar proberen te vinden en dan zien we wel verder.

Ik ben enorm content met maar 1 kat voor de komende 15 jaar, maar uiteindelijk gaat het erom wat het beste is voor Sif.
kittentjes

Re: Nieuwe kat erbij

Bericht door kittentjes »

Is inderdaad lastig te zeggen, katten kunnen heel goed alleen leven. Sommigen zijn ook juist veel gelukkiger alleen. Maar het wordt soms pas duidelijk na verloop van tijd als bv 1 kat overlijdt en er 1 over blijft die ineens veel meer opbloeit.
Ik heb broer en zus die heel klef waren, sinds Moos geopereerd is is dat over. Ze spelen nog wel maar hebben ook wel eens een ruzietje. Verder zijn ze meer op zichzelf. Ik zou ook niet durven zeggen dat ze samen gelukkiger zijn. Als kittens waren ze dat zeker wel. Ik heb er nu nog een kitten bij, dat is ook meer voor mezelf dan voor hen als ik eerlijk ben. Natuurlijk hoop ik wel dat ze een vriendschap gaan krijgen waarbij ze wat aan elkaar hebben.

Het is een gok maar als je ervoor gaat geef je ook een asiel kat weer een mooi nieuw thuis. Vooral veel tijd nemen voor introductie bij een ouder katje!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Nieuwe kat erbij

Bericht door Moni3 »

Drie maanden geleden adopteerde ik een oudere kat uit het asiel. Van andere katten moest zij niets weten, bleef alleen maar in haar kleine kooitje zitten, en als er een kat langskwam draaide zij die letterlijk de rug toe.
Gisteren ben ik met haar ter afsluiting van de gewenningsperiode langsgeweest, en zij konden hun ogen en oren niet geloven. Een totaal ander beestje nu zij weer alleen is.
Het kán dus echt zijn wat zij nodig heeft.......
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Plaats reactie