Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Dat zou leuk zijn.
Inmiddels is hij er bijna 3 weken.
Door zijn drukheid merk ik dat Maggy hem soms probeert te ontwijken, om niet de pineut te worden.
Hij is erg volhoudend in zijn spel. Zelfs als Maggy niet wil en gromt of zelfs blaast, houd hij niet altijd op.
Met als gevolg een zwaar geïrriteerde Maggy en een onstuimige Benjamin.
Alhoewel ik het vermoeden heb dat hij haar taal steeds iets beter leert te begrijpen, want hij neemt steeds vaker afstand als ze aangeeft niet te willen.

Er komen ook af en toe van deze spelaanvallen dat ze wat minder vriendelijke lichaamshoudingen aannemen. Oren gekanteld en elkaar aanstaren. Vervolgens bespringt Benjamin Maggy, protesteert zij luid met kwaad klinkende miauwen, neemt ze hem in de houdgreep of gaat ze weg.
Maar dit is van korte duur, achteraf gaan ze beide hun eigen gang en laten elkaar met rust.
Dit gebeurd toch een stuk of 4 keer per dag en duurt misschien nog geen halve minuut.
Ik heb er moeite mee om te peilen of dit er simpelweg bij hoort.

Verder eten ze rustig, geen gedragsproblemen, goede kattenbak-etiquette en rennen ze 2 a 3 keer per dag wild achter elkaar aan (waarbij ze beide veel lol hebben).
Beide zijn lief en aanhankelijk en vertonen geen vreemd of gestresst gedrag.

Alleen dat Maggy zo kermt bij het stoeien is iets waar ik als leek me wat zorgen over maak omdat ik het niet helemaal begrijp. Mijn indruk is dat ze helemaal niet zo veel wil stoeien en zich op zo’n moment lastiggevallen voelt, of dat hij toch te lomp is en haar pijn doet.

Toch zijn ze altijd bij elkaar in één ruimte, geen van beide voelt de behoefte zich af te zonderen.
Ze zijn ook niet gefixeerd op elkaar. Benjamin let wel graag op Maggy als ze actief is, maar daar heeft hij de leeftijd ook nog voor. Hij kan ook heerlijk ergens anders mee bezig zijn.

Ik hoor graag jullie mening :)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Zotvanpoezen »

Het gedrag van Maggy en Benjamin herken ik een beetje bij Filou en Duvel. Duvel is 7 jaar en Filou 6 maand ouder. Ze spelen nog steeds zoals jouw katjes: meestal onschuldig achter elkaar rennen en luchtaanvallen uitvoeren op elkaar, maar spelen soms ook een beetje te ruw dat de haren rondvliegen. Af en toe piept degene die het niet meer leuk vind. Dan leid ik hen wel af. Ik laat hen wel niet staren naar elkaar.
Verder gedragen ze zich normaal tegenover elkaar, Duvel likt Filou, er wordt gewreven tegen elkaar en gesnuffeld aan elkaars neus en kont zonder protest, en slapen bij elkaar.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Embillie schreef: 27 mei 2019 13:06 Toch zijn ze altijd bij elkaar in één ruimte, geen van beide voelt de behoefte zich af te zonderen.
Dat ze dus gewoon in dezelfde ruimte zijn lijkt mij een goed teken. Ook dat het niet stressvol aanvoelt is ook goed.

Dat Maggy zo kermt kan ook aanstellen zijn. Soms weten ze dat als ze piepen dat ze losgelaten worden en dan gaan ze daarna gewoon weer in de tegenaanval.

Maar het kan ook zijn dat Benjamin net wat te ruig is. Ik hoop dat Maggy hem dan op die momenten flink op zijn plaats kan wijzen.

Op dit moment zitten ze nog echt in de fase om te kijken wat ze aan elkaar hebben. Ook tijdens het jachtspel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Wat je zegt over aanstellen Rik, dat is heel goed mogelijk. Vaak gaat ze zelf daarna ook gewoon door, maar wel meer geïrriteerd dan daarvoor.

Ze geeft tegengas als Benjamin te ver gaat. Slaan, happen, grommen, maar soms snapt Benjamin niet dat het stop betekend. En dat ergert haar dan. Al heb ik het idee dat hij zich er wel steeds bewuster van word.
Voor hem is het natuurlijk ook wennen, bij hem thuis ging het er altijd zo ruig aan toe met zijn broertjes en zusjes.

Als hij rustig is tolereert ze hem goed.
Maar zijn lompe, overenthousiaste reactie op het spel vind ze niet leuk. Ik denk dat ze wel graag wil spelen, alleen niet zo wild.

Volgende maand laten we hem castreren. Ik ben benieuwd of dat verandering brengt. Daarnaast heb ik vandaag wat elektrisch kattenspeelgoed gekocht zodat hij zich kan uitleven, ook wanneer ik zelf druk bezig ben,

Hier een filmpje van hun spel na het spelen met het elektrisch speelgoed, waar Benjamin geen opgekropte energie meer had.
Ik vond dit er liefdevol uit zien.
Het is dus gelukkig niet alleen maar lomp :lol:

https://youtu.be/RWD0cIszotU
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door castratenkoor »

Clarie is inmiddels 3 jaar en die kan de andere katten nog behoorlijk irriteren. Dus ja ik herken veel in wat je omschrijft. Ze heeft hier gelukkig genoeg katten om te pesten. Als het er maar één geweest was en dat zou b.v. Teske zijn, dan zou het denk ik niet altijd even gezellig zijn. De meeste katten accepteren enorm veel van haar maar Teske gaat meteen gillen. (als een gillende keukenmeid hahaha).

Kleine zusje is een spookje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Sansan »

Ik ben benieuwd hoe dit zich vervolgt. Benjamin is natuurlijk nog erg jong.
Ik herken het wel van onze nierkater met onze poezin. Dat is nooit veranderd helaas. Gelukkig voor onze nierkater hebben we nog een kater. Gelukkig, omdat onze nierkater behoefte heeft aan samen slapen en eens gek doen. Voor onze poezin is het altijd te ruig, de prinses. Stiekem, had nierkater wel behoefte aan een “ kleffe badboy” heb ik heel lang gedacht. Ik zocht ook asielwebsites af voor een eventuele match. Of dat in de praktijk ook zo had uitgepakt.. dat van mij is natuurlijk niet in de praktijk gebracht. Maar ik zou er wel voor oppassen, of Benjamin wel voldoende blij is als deze verhouding met Maggy zo blijft. Het voelt voor mij, net als bij onze nierkater, of Benjamin behoefte heeft aan meer. Hoe denken jullie daar over?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Sansan »

Ik zie dat castratenkoor het herkend! En die verteld hetzelfde: gelukkig meer katten.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat Benjamin heel gelukkig wordt in deze samenstelling - en Maggy ook. Kwestie van nemen en geven. En er mag best af en toe gegromd of geblazen worden. Er mag best regelmatig een lel uitgedeeld worden. Komt in de beste families voor. Maggy geeft goed haar grenzen aan en Benjamin leert steeds meer. Hij zal zich heus niet altijd aan haar grenzen houden. Dat doet Clarie ook niet. Juist de kat die er het minst van gediend is krijgt geregeld een portie. Maar dat is echt niet dagelijks. Clarie weet ook dat ze een lel van Teske krijgt als ze hem pakt. Hij wil wel rondscheuren met haar, maar in de houtgreep, nee dat wil hij niet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Embillie »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb 2 goede filmpjes van het gedrag kunnen maken.
Vandaag zaten ze eerst een dik half uur leuk te spelen zoals filmpje 1.
Later hoorde ik Maggy plots kermen, en heb toen filmpje 2 gemaakt.
Dit duurde nauwelijks een minuut.
Ik denk dat jullie zo een beter beeld krijgen van de dynamiek.
Is dit nu simpelweg grenzen aangeven, of pesterijen?
En moet ik hier ingrijpen door af te leiden?

Inmiddels loopt Maggy hem weer een beetje speels uit te dagen.

Filmpje 1:
https://youtu.be/brDhOKrqwTY

Filmpje 2:
https://youtu.be/qtQs4njCh54
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Zotvanpoezen »

In het eerste filmpje is het echt wel spelen wat ze doen. Maggy heeft er ook lol aan. In het tweede filmpje is Benjamin eerder opgefokt dan speels: hij is ruwer. Hij lijkt een beetje in "overdrive" geraakt en Maggy vind het niet meer leuk.
Ik zie dit gedrag soms bij Filou en Duvel als ze al te lang aan het spelen zijn. Dan leid ik ze af zodat het niet escaleert.
Maar ik zie dat Benjamin toch wel uit zichzelf ermee stopt. Maggy geeft duidelijk aan wanneer hij te ver gaat (mept en loopt weg) en hij lijkt het toch te snappen!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door castratenkoor »

Ziet er wat mij betreft onschuldig uit hoor. Hij neemt echt wel afstand als zij uithaalt. Ik zou niet te snel ingrijpen, is een heel normale krachtmeting. Zij houdt meer van achter elkaar aan sjezen en hij wil ook potje vrijworstelen. Zij is mans genoeg om hem van zich af te slaan.

Je kunt het speel-gedrag van een kitten niet vergelijken met dominant gedrag van 6 jarige katten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Rik »

Heerlijk dat eerste filmpje. Echt jachtspel met dikke staarten. Hier wordt door beide ook op een punt gestopt (wat goed is).

Tweede filmpje inderdaad een opgefokte Benjamin maar ook prima de grens aangegeven door Maggy. Je ziet ook gelijk dat Benjamin zelf al niet echt doordrijft (hoewel hij het een minuut later weer kan proberen). Als hij het te lang achter elkaar door doet kun je misschien zelf iets met Benjamin gaan doen (afleiding en met spel waar meer uitputten) maar op zich moet hij ook leren hoe lang hij daar wel of niet mee door mag gaan. En dat leert hij natuurlijk alleen wanneer Maggy hem dat leert. Maar hij moet natuurlijk wel zijn energie kwijt kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Dinky »

Wanneer ik de filmpjes zie is het enige dat ik kan denken dat dit heel keurig gedrag is.
In het tweede filmpje zie je Benjamin ook keurig stoppen op het moment dat Maggy dat aangeeft.
Oftewel ontspan en geniet ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Dushizenn »

Fijn te lezen dat het al zo goed gaat bij jullie!
Ze zullen echt nog veel moeten aftasten, op een gegeven moment voelen ze elkaar prima aan. Zie dat hier nl ook. 7 weken verder en gaat al heel goed, incl het elkaar wassen!

Je hebt inderdaad kans dat het na castratie een stuk rustiger gaat bij Benjamin

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nieuw maatje voor Maggy, hoe de eerste stappen te zetten

Bericht door Sansan »

Ik vind het tweede filmpje ook mild! Positief :) leuk ze zo te zien.
Plaats reactie