Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Cornelieke
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mei 2019 21:15

Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Cornelieke »

Gisteren op weg naar huis vonden we op een landweggetje een poesje. Ze was zeiknat, kon niet opstaan en liep niet weg. Ik heb haar toen in een deken gepakt en zijn naar de eerste de beste nood dierenarts gereden.
Daar hebben we haar moeten achterlaten omdat ze onderkoeld was, zwanger en vol met wormen.
We hebben aangegeven haar te willen adopteren, maar de dierenarts is terughoudend. Dit omdat ze te wild zou kunnen zijn. Ze gaat er namelijk vanuit dat het een boerderijkat is. En omdat ze waarschijnlijk al een half jaar oud is het moeilijk haar tam te maken.
Heeft hier iemand kennis over?
Wat kan ik verwachten?
We hebben eerder een kat gehad, ben opgegroeid met katten. Maar ben nu onzeker of het realistisch is of we haar een goed thuis kunnen bieden. Komt nog bij dat ze moet leren om via het portaal naar buiten te gaan omdat we op drie hoog wonen.
Groetjes Cornelie
kittentjes

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door kittentjes »

Het zou misschien wel kunnen maar dan juist zou ik deze kat binnen houden. Als je ervoor kiest haar buiten te laten is ze zo weer weg denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door nellebel »

Wil je haar zwanger of pas als ze kittens heeft gehad? Je kunt ook bij het asiel aangeven dat je haar wilt nadat ze kittens heeft gehad. Dan kun je even afwachten hoe het in het asiel gaat, of in het opvang gezin. Zij kunnen je dan meer vertellen over wat voor poesje ze is.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door nellebel »

Bij ons in het asiel kun je zwangere katten sowieso niet mee nemen dus zou ze ook pas geadopteerd worden na bevalling de vinder heeft altijd als eerste recht als zij de poes zou willen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
CharlieCat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2019 08:29

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door CharlieCat »

Goed dat je haar naar de dierenarts hebt gebracht! Ik geloof niet dat ik haar meteen in huis zou nemen inderdaad. Zeker niet zwanger. Wat nellebel zegt lijkt me een goed idee.
Charlie de liefste ! :cathappy:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Anne »

Ik ben zelf een gevoelsmens, doe alles op mijn gevoel dus ik zou zeggen, hoe voel jij je hierbij?
Heb je al op amivedi gekeken of de desbetreffende kat word vermist?
Als je dit diertje wil hebben moet je wel een paar dingen in de gaten houden, je weet niks over de achtergrond van dit diertje en als dit diertje van jongs af aan gewend is om buiten te leven kan het zijn dat ze doodongelukkig word op jouw flat.
Dit kan zich uiten in stress waardoor ze vatbaarder word voor ziektes of vernielzucht ( uit frustratie)
Je zult haar toch de eerste 12 weken zowiezo moeten binnenhouden anders heb je grote kans dat ze er gelijk vandoor gaat.
Is het diertje verkeer gewend? Als je in een drukke straat woont gaat zij misschien opzoek naar een rustigere omgeving ( natuur) en kan ze onder een auto komen. Ik weet niet of je zelf nog andere katten hebt?

Om je een voorbeeld te geven, ik heb Pita ruim 2 en een half jaar gevonden langs het kanaal met aan weerskanten enkele boerderijen maar vooral natuur. Net als dit poesje zat ze vol met vlooien en wormen. Bij de dierenarts werd geen chip geconstateerd dus eigenwijze ik nam haar mee naar huis, ik heb haar wel aangemeld bij de dierenbescherming maar als er binnen een jaar en een dag niemand komt mag je haar houden.
Zo geschiede en ik dacht Pita hier een leuk leven aan te bieden en dat viel anders uit dan ik dacht. Pita bleek een solodiva en heeft de eerste 8 maanden noodgedwongen geprobeerd zich aan te passen aan de groep hier, maar dat uitte zich in herhaaldelijke blaasontstekingen en onzindelijk gedrag en veel onrust binnen de groep. Ik ben nog nooit zoveel met een dier naar de dierenarts geweest in de 8 maanden als met Pita
Nu heeft Pita hier haar eigen kamer en mag ze naar buiten omdat ze dat nodig heeft en met buiten bedoel ik niet ons afgezette tuin waar ze de kans loopt onze katten tegen te komen, nee echt hier de hoek de wal in en de natuur in want daar vind ze haar rust en dat maakt haar gelukkig. Als beloning trakteert ze mij met een rondje mee lopen als ik de honden uitlaat.

Dus kijk goed naar de kat en naar je eigen gevoel, en zorg ervoor dat er alternatieven bestaan mocht het toch niet uitpakken zoals jij had gedacht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Emmajoja »


Anne schreef:Ik ben zelf een gevoelsmens, doe alles op mijn gevoel dus ik zou zeggen, hoe voel jij je hierbij?
Heb je al op amivedi gekeken of de desbetreffende kat word vermist?
Als je dit diertje wil hebben moet je wel een paar dingen in de gaten houden, je weet niks over de achtergrond van dit diertje en als dit diertje van jongs af aan gewend is om buiten te leven kan het zijn dat ze doodongelukkig word op jouw flat.
Dit kan zich uiten in stress waardoor ze vatbaarder word voor ziektes of vernielzucht ( uit frustratie)
Ben het niet met je eens. Elke kat kan een binnen kat worden. Ook is ze nog maar een half jaar oud. Dus dit is helemaal geen probleem.

Ben sowieso groot tegenstander van katten naar buiten en groot voorstander van katten binnen houden Afbeelding

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Zotvanpoezen »

@ Emmajoja: Er zijn altijd uitzonderingen hoor. Ik wil je niet tegenspreken, maar Ik heb een poes, Froufrou, in het wild geboren, dat ik echt niet kan binnenhouden. Ze heeft (waarschijnlijk door een beschadigde zenuw op haar rug) Feline Hyperesthesie. Als ik haar gedwongen binnen houd, ontploft ze. Geloof me, als ze een aanval krijgt begint ze grommend, blazend en krijsend haar staart aan te vallen en dat is geen pretje om mee te maken!
Ook had ik meer dan 30 jaar geleden een 6 maand oude kat uit het asiel gehaald waarvan ik het verleden niet kende. Die sloopte ook het appartement tot ik verhuisde naar een bos waar hij wel buiten kon.
Om veiligheidsredenen is het soms beter een kat binnen te houden, maar sommige katten die het gewend waren om buiten te gaan kan je soms moeilijk opsluiten ondanks alle verrijking en aandacht ze krijgen.
Het wel of niet naar buiten laten (ren, afgesloten tuin, vrijheid)hangt zowel af van de omgeving waar je woont als van het temperament van de kat.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Emmajoja »

Zotvanpoezen schreef:@ Emmajoja: Er zijn altijd uitzonderingen hoor. Ik wil je niet tegenspreken, maar Ik heb een poes, Froufrou, in het wild geboren, dat ik echt niet kan binnenhouden. Ze heeft (waarschijnlijk door een beschadigde zenuw op haar rug) Feline Hyperesthesie. Als ik haar gedwongen binnen houd, ontploft ze. Geloof me, als ze een aanval krijgt begint ze grommend, blazend en krijsend haar staart aan te vallen en dat is geen pretje om mee te maken!
Ook had ik meer dan 30 jaar geleden een 6 maand oude kat uit het asiel gehaald waarvan ik het verleden niet kende. Die sloopte ook het appartement tot ik verhuisde naar een bos waar hij wel buiten kon.
Om veiligheidsredenen is het soms beter een kat binnen te houden, maar sommige katten die het gewend waren om buiten te gaan kan je soms moeilijk opsluiten ondanks alle verrijking en aandacht ze krijgen.
Het wel of niet naar buiten laten (ren, afgesloten tuin, vrijheid)hangt zowel af van de omgeving waar je woont als van het temperament van de kat.
Ja je hebt ook gelijk. Niet elke kat is natuurlijk hetzelfde.. Alleen in mijn beroep zie ik dagelijks dode dieren op de weg en daarvan is ook vaak een katje het slachtoffer. En dat gaat me dan zo aan het hart, dat ik nu echt ontzettend voorstander ben van binnenhouden of afgesloten tuin. Ik vind het gewoon zo erg als ik zo'n beesie zie liggen Afbeelding wil dat, dat geen een baasje overkomt.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Featherr »

Dat hoeft geen probleem te zijn. Mijn katten komen uit Griekenland. Chloe heeft haar eerste jaar in een tuin geleefd. Aylin woonde een paar maanden onder een kliko.

Beide gaan niet naar buiten hier, of nouja.. niet los. Wij hebben een kleine ren voor de deur. Van 2 bij 3. Daar liggen ze in de zomer lekker buiten maar ik merk dat ze dit meer dan genoeg vinden (gelukkig maar want mijn katten komen niet los buiten. Aylin is dan verdwenen want die vind buiten veel te spannend).

Chloe kan soms uren buiten liggen op een kussentje. Aylin vind het zo'n 10 minuten leuk en dan gaat ze weer naar binnen.

Dus ik ben het niet eens met de dierenarts. Het hoeft niet zo te zijn dat ze te wild is. Daar kom je pas achter als je het probeert.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Embillie »

Bij het asiel waar ik regelmatig werk komen ook zulke katten binnen.
Degenen die wild geboren zijn, zijn inderdaad doorgaans niet geschikt voor het binnenleven.
Degenen die in een huishouden geboren zijn en zijn ontsnapt/verdwaald vinden zeer vaak hun vertrouwen in de mens terug en kunnen mits ze niet getraumatiseerd zijn erg fijne huisdieren worden.
Maar dit weet je niet van tevoren.
Dat is een kwestie van uitproberen en groeien.
Let wel, een band groeit niet zomaar, het kan heel lang duren maar ook heel kort. Er is geen standaard handleiding voor helaas.

Zo hadden wij een verwilderd zwanger vrouwtje die mensen haatte, zij had al lange tijd rond gezworven. Toen haar kittens ongeveer 6 weken oud waren was ze echt een schat van een poes. Nu woont ze bij mensen thuis en is zeer gelukkig.
Maar zo hadden we ook eens een lieve ex-zwerver die binnen kwam, schat van een dier en zo verschrikkelijk leuk, maar die na plaatsing niet buiten gehouden kon worden. Toen werd hij gemeen en kwam hij ‘verpest’ terug met gedragsproblemen. Heel zonde!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat gevonden op een landweg, adoptie of niet.

Bericht door Anne »

Emmajoja schreef: 22 mei 2019 11:59 Ja je hebt ook gelijk. Niet elke kat is natuurlijk hetzelfde.. Alleen in mijn beroep zie ik dagelijks dode dieren op de weg en daarvan is ook vaak een katje het slachtoffer. En dat gaat me dan zo aan het hart, dat ik nu echt ontzettend voorstander ben van binnenhouden of afgesloten tuin. Ik vind het gewoon zo erg als ik zo'n beesie zie liggen Afbeelding wil dat, dat geen een baasje overkomt.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
Ik begrijp jouw emoties maar het is ook erg om een kat die absoluut zijn/haar natuurlijke vrijheid nodig heeft, voor de rest van zijn/haar leven binnen te houden en op die manier zijn/haar leven te verzieken.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie