Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

O, wat verdrietig. Wat hadden we gehoopt dat je nog wat meer tijd met hem kon hebben. Hier was het ook net na Bowy's 20e verjaardag. Op de dag zelf zag ik al dat ze niet lekker was met een dip er achteraan. Maar ik had dan ook net al twee jaar extra met haar gehad. Wat had ik die tijd jullie ook gegund.

Ook ik had de twijfels van tevoren... zou ik weten wanneer het zover is. Maar uiteindelijk weet je inderdaad dat het niet beter zal worden. En zelfs als je weet dat hij na een vreselijke dip weer iets beter zou worden, moet je hem die vreselijke dip dan door laten gaan, als je weet dat er snel daarna weer een dip komt? Op het einde was het bij mij ook echt duidelijk.

Heel veel sterkte met afscheid nemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Dank je wel Rik. Het valt me ook heel zwaar om deze te keuze te maken, maar het is zoals jij zegt. En ik wil niet dat Maantje een lijdensweg krijgt..

Ik weet niet of je het hebt meegekregen Rik, maar Maantje heeft ook een kaaktumor naast zijn nierfalen.
En dat is wat hem nu het meeste plaagt.
Zijn nieren ging best goed, maar omdat de diagnose kaaktumor erbij kwam heb ik het nierdieet niet meer gegeven en hem verwend met wat hij lekker vindt.

Ik heb veel aan je adviezen gehad! Bedankt daarvoor!

Groetjes Jolanda



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Sjonge :( wat een knappert is Maantje. Ik wens jullie heel veel sterkte met het nemen van afscheid van elkaar. Loodzwaar. Maantje is geweldig verzorgd, gelukkig ben je goed begeleid en gerustgesteld door de dierenarts(assistente) over de pijnstilling en “het moment”. Ik ben blij dat ik lees dat Maantje zoveel genoten heeft en je mag gerust op je gevoel vertrouwen. Heel veel sterkte met de komende uren :(
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Ja knappe vent hè...
bedankt voor je lieve woorden Sansan!




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Pyro schreef: 20 mei 2019 22:50 Ik weet niet of je het hebt meegekregen Rik, maar Maantje heeft ook een kaaktumor naast zijn nierfalen.
Ja, ik lees het hier net even terug en die kaaktumor was mij inderdaad even ontschoten. Dan weet je dat het eraan zit te komen. Maar ook dan is die beslissing O zo zwaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Moni3 »

Een moeilijke beslissing, maar uit liefde gemaakt. Sterkte!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Mleen »

Ach wat verdrietig! Heel veel sterkte gewenst!
Rust zacht lieve Maantje! 🌈
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

Alleen maar verdrietig nieuws vandaag.
Ik moet er enkele traantjes van laten vloeien... Vooral als ik naar zijn foto kijk!
Ik leef altijd mee met zieke forumkatjes en hun toegewijd personeel. Zelf al heb ik ze nooit in het echt gezien.
Ik zal morgen heel hard aan hem denken. Veel moed!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
kittentjes

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door kittentjes »

Heel veel sterkte en probeer nog even te genieten van de laatste mooie moment samen, wat zal dat moeilijk zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Allemaal bedankt voor jullie lieve berichtjes!

Wat een leegte voel ik in me....de tranen lijken niet te stoppen.
Wat is het zwaar om je grootste lieverd in te laten slapen 😢

Ik vond het best traumatisch en ben er onzeker van geworden of ik wel echt de juiste beslissing heb genomen voor mijn lieverd 😢
Het heeft bijna anderhalf uur geduurd voordat Maantje het leven los liet....er waren 5 spuiten voor nodig....
Ik heb de DA wel 10x gevraagd of ik toch te vroeg was....als hij nog zo sterk was....ik vind het vreselijk en voel me schuldig

De DA zei dat ik echt niet te vroeg was maar dat ieder dier anders reageert. Ook zei ze als zij het idee had gehad dat Maantje nog te goed was dan had ze hem niet in laten slapen.
Ze heeft nog in zijn bekkie gekeken en ze zei dat de tumor ook onder zijn tong zat. Ook had ze in de kliniek zijn dossier doorgenomen en hem hier thuis beoordeeld op hoe hij was.

Ik weet Maantje heeft er gelukkig niets van vernomen maar het doet me veel pijn dat hij er misschien nog niet klaar voor was en ik voor hem die beslissing heb genomen.
Oh wat doet me het zeer....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Ja, de twijfel. Eigenlijk nergens op gebaseerd. Maar hij is er toch. Met zo'n tumor in de bek heb je gewoon geen keuze. Is het niet vandaag dan is het morgen. En het is inderdaad ook zoals de dierenarts zegt, als hij nog goed was geweest dan had hij dat wel gezegd.

Je hebt de beste keuze op het juiste moment gemaakt. Als je gewacht had totdat hij vanzelf was gegaan dan had je weer de twijfels dat je te lang gewacht had.

Laat de huilbuien maar komen.

Je zult hem nog overal zien maar hij zal voor altijd in je hart blijven. Heel veel sterkte.

Slaap zacht lieve Maantje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Kikimax »

Rust zacht Maantje. Die twijfel is verschrikkelijk, maar je hebt de juiste beslissing genomen. Je hebt haar veel pijn bespaard en je hart laten spreken. Heel veel sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Dank Rik en Liane voor jullie bemoedigende woorden.

De twijfel komt omdat het zolang duurde voordat Maantje insliep.
Ik heb nog niet eerder een dier in laten slapen, wist ook niet wat me te wachten stond.

Na de eerste prik in zijn bil, die hem pijn deed en hem deed vluchten naar beneden, gaf Maantje over. Liep schommelt naar een hoek van de kamer en ging daar liggen.
Toen hij volgens de DA onder narcose was gaf ze hem de eerste spuit in zijn nier, maar hij bleef ademen. Nog 3 keer heeft hij een spuit in zijn nier gehad maar Maantje bleef ademen. Ze zei dat hij wel hersendood was, ik zag dat ze zijn open oogje aanraakte maar Maantje zijn hartje klopte nog.
De DA had dit nog niet meegemaakt, met 2 van die spuiten legden ze een kleine pony plat zei ze.
Toen vroeg ze of ze een spuit in zijn hartje mocht zetten, na die spuit is Maantje ingeslapen.
Ik heb hem al die tijd geaaid en gezegd ga maar lieverd.

Het maalt maar door mijn hoofd...vind het zo zielig voor hem, dat het voor mijn gevoel, zo’n martelgang is geweest. En zou Maantje er iets van meekregen hebben...

Ik probeer ook tegen mezelf te blijven zeggen dat ik de juiste keuze voor hem heb gemaakt, ik wilde niet dat hij vreselijk veel pijn kreeg...maar dat het zo zou gaan doet mij veel pijn en verdriet...







Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Elke euthanasie is weer anders. En iedere dierenarts doet het op zijn eigen manier. Er zijn zoveel verschillende methodes.

Soms gaat het ook gepaard met schokken en onrust. Je zou kunnen speculeren of het beestje dat nog meemaakt maar over het algemeen wordt gedacht dat ze dat ook niet meer bewust meemaken.

Van dat alles was bij Maantje niet eens sprake. Dus die heeft het echt niet meer meegemaakt. Zie het doorkloppen van het hart dan als een soort laatste stuiptrekken van het lichaam terwijl hij al is overleden.

Hij is vredig gegaan, het duurde dus alleen wat langer voordat het lichaam er echt me stopte. Aan het feit dat de dierenarts het zo nog niet heeft meegemaakt kun je ook zien dat dat niets te maken heeft met het nog 'sterk' zijn van het lichaam. Maar elk lichaam reageert inderdaad anders.

Wat ik me wel afvraag is waarom de nier gebruikt is om in te spuiten. Omdat deze al slechter werkte vraag ik me af of dat ermee te maken kan hebben of het langer duurde voordat het lichaam er helemaal mee stopte. Misschien dat zich dan een cyste rond de vloeistof vormde. Geen idee of dat mogelijk is. Maar zoals ik al zei. Elke dierenarts heeft zijn eigen methode en er is eigenlijk geen goede of slechte. Als zij al bij de tweede prik het hart had gebruikt had hij misschien stuiptrekkingen gehad. Daar had hij dan ook niets van meegekregen maar is vreselijk om te zien voor het baasje.

Zoals ik het lees is hij (na die eerste prik) toch echt vredig gegaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

Je hebt Maantje echt niet te vroeg laten gaan. Had je langer gewacht dan had je je waarschijnlijk schuldig gevoeld dat je de beslissing te laat genomen hebt.
Veel sterkte. Hij zal je ongetwijfeld nog bezoekjes brengen in je dromen.
Rust zacht lieve Maantje.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie