Hoe verder naar de toekomst?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

Domi schreef: 18 mei 2019 12:49 Nog tips hoe ik dat kan doen?
Ja, dat is vreselijk moeilijk. Het beste kan een gedragstherapeute je daarbij helpen.

Je moet een beetje de routines van Streepje in de gaten houden en zijn gedrag weten te lezen. Wanneer (op welke momenten duikt hij echt op Vlekkie). Na het eten, na stimulatie, na het buiten zijn geweest... etc. etc. Met die vaste maaltijden kun je al bepaalde actieve momenten van beide samen laten komen. Verder de plaatsen bekijken en vastleggen. Kan hij haar altijd alleen op de trap te pakken krijgen. Zijn er plaatsen waar het jagen abrupt stopt zoals hier als Yuna in de vensterbank of op bed of op de plank springt. Het is hier alleen als Bono Yuna te pakken krijgt 'in de loop' dat hij er volop duikt en zich vastbijt. Maar wanneer zij dus een veilige haven bereikt is het gelijk 'stop' voor Bono.

Speel je veel samen met ze? Kun je wel met ze allebei tegelijk spelen? Hier is dat n.l. extreem moeilijk omdat ze zo verschillend spelen. Als ik een verenstok heb dan kan ik Bono wel even aan het rennen krijgen maar hij schiet dan vaak in een afwachtstand (in de aanslag). Zeker ook op het moment dat Yuna ertussen komt en zich helemaal lam loopt in rondjes rond de verenstok. Die kan ik minutenlang rondjes laten lopen. Maar Bono geeft het na 2 rondjes op en gaat dan achter een kleedje liggen (wachtend om toe te slaan).

Na een 'aanval' van Bono op Yuna, leidt ik ze ook direct af. Ik heb een klikker en als ik ze boven gehoord heb dan klik ik één keer en komen ze allebei samen met een rondgang de trap af gedenderd. Een of twee snoepjes en het is alweer 'vergeten'.

Kijk ook goed naar het gedrag van Vlekkie. Sluipt zij soms om Streepje heen of zie je daar totaal niets van? Loopt ze gewoon met staart hoog zonder aarzelen langs Streepje? Op dat soort dingen let ik hier ook goed om te zien of er niet één erg veel stress heeft van de ander (wat je natuurlijk niet wilt). En hier kan Yuna Bono ook soms lekker uitdagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

@Rik
Super bedankt weer voor je uitgebreide antwoord. Ik zit met griep thuis, dus heb tijd gehad om eens goed op te letten.
Vaak begint het toch bij Vlekkie. Het spelen en uitdagen dan. We zitten er ivm het recente conflict nog erg bovenop, dus laten het nog niet lang gaan. Maar ik zie Vlekkie dan speelgedrag vertonen (op haar zij rollen, speels een pootje uitsteken), en als Streepje dan voorzichtig nadert en mee wil spelen, dan kan ze ineens een dikke staart krijgen en gaan blazen. En dan reageert hij met óók een dikke staart en dan springt hij soms op haar of in elk geval haar richting uit.

We hebben nu ook een doos met wat papier in de kamer staan, dat vinden ze allebei heel leuk maar elkaar beloeren vanuit die doos is natuurlijk ook wel een trigger voor een conflict. Dus het blijft opletten. Maar ze zijn nu weer veel samen, dus je hoort mij niet klagen :-)

Samen spelen lukt weer steeds beter. Met het laserlampje, of 2, met de hengels met veren, of ik gooi snoepjes voor ze waar ze achteraan sprinten. Vlekkie weet dat het tweede snoepje, dat wat dichterbij gegooid wordt, voor haar is.

Ik ben zó blij dat het nu weer beter gaat. Richting de vakantie vind ik het wel spannend: hoe gaat dat als wij weg zijn en ze zitten weer apart? Maar misschien kan de oppas ze samen voeren zodat ze elkaar iedere dag even zien.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

Domi schreef: 21 mei 2019 10:38 Vaak begint het toch bij Vlekkie. Het spelen en uitdagen dan.
Zo zie je hoe subtiel die relatie onderling kan zijn. Dan denk je het ene en dan is het anders. Vandaar dat observeren heel belangrijk is. En het lezen van beide katten. Als je op een gegeven moment kunt voorspellen wat er gaat gebeuren dan ben je al een heel eind om het gedrag te verklaren en eventueel middelen te zoeken om vervelende ontmoetingen te voorkomen.
... en als Streepje dan voorzichtig nadert en mee wil spelen, dan kan ze ineens een dikke staart krijgen en gaan blazen. En dan reageert hij met óók een dikke staart en dan springt hij soms op haar of in elk geval haar richting uit.
Ja, zo'n wisselwerking kan ook wel eens verkeerd uitpakken zoals hier in februari. Eentje schrikt ergens van en de ander komt aangesneld om te kijken wat er is, waarvan die ene nog meer schrikt en uitvalt waardoor de aangesnelde ook helemaal in paniek raakt. Wisselwerking. In hun geval kan het dan nog wel een speelse reactie zijn van Streepje, maar ik kan me voorstellen dat Vlekkie daar op dat moment niet op zit te wachten.
We hebben nu ook een doos met wat papier in de kamer staan, dat vinden ze allebei heel leuk maar elkaar beloeren vanuit die doos is natuurlijk ook wel een trigger voor een conflict. Dus het blijft opletten. Maar ze zijn nu weer veel samen, dus je hoort mij niet klagen :-)
Zolang je er bij bent en in de gaten kunt houden hoe het onderling gaat is dat ook goed. Hoe vaker ze dan zo bij elkaar zijn hoe beter ze elkaar kunnen lezen en hoe beter ze met elkaar leren spelen. Vandaar dat dat samen spelen ook zo goed is.
Richting de vakantie vind ik het wel spannend: hoe gaat dat als wij weg zijn en ze zitten weer apart? Maar misschien kan de oppas ze samen voeren zodat ze elkaar iedere dag even zien.
Ja, met vakanties ben je er zelf niet om te zien hoe het gaat. En vertrouwen dat de oppas ze nét zo goed kan lezen is natuurlijk ook moeilijk. Dan zou je bijna een gedragstherapeute moeten hebben als oppas :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

@Rik
Geen idee hoe jij dat doet met al die mooie aparte quotes :)
Maar inderdaad, goed kijken en tijdig ingrijpen. Net zoals daarnet. Vlekkie had zin om héél hard rond te rennen en daarbij vlak langs haar broer te komen. Waar Streepje dan weer gestresst van raakt. Afleiden met het snoepjes spel hielp maar even.
Dan gaat mevrouw er gewoon uit! Als zij dan even heeft geracet op de trap, is het ook over en kunnen ze weer samen.

En tja, op vakantie misschien toch beter apart houden, ook bij het voeren..? Zeker als ons buurmeisje van 12 komt.
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

[quote=Domi post_id=727265 time=1558440357 user_id=22158]
Geen idee hoe jij dat doet met al die mooie aparte quotes :)
[/quote]

Quoten kun je doen als je die " boven de post gebruikt. Ook kun je zelf een quote maken door het tussen
[quote] tekst [/quote] te zetten.

(ik heb in deze post even de BBCode uitgeschakeld (met de optie onderin de "geavanceerde editor") zodat je kunt zien hoe ik dat doe met die [quote] e.d.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Rik »

Domi schreef: 21 mei 2019 14:05 En tja, op vakantie misschien toch beter apart houden, ook bij het voeren..? Zeker als ons buurmeisje van 12 komt.
Ja, een buurmeisje van 12 zal je katten natuurlijk niet feilloos kunnen lezen en ingrijpen voordat ze ziet dat er iets gebeurd. En dat is wel zo handig om het niet te laten escaleren. Misschien dat als ze over een tijdje beter met elkaar om hebben leren gaan dat ze wel permanent bij elkaar kunnen (ook zonder begeleiding). Maar tot die tijd zul je zelf in moeten schatten of het scheiden nog nodig is of niet meer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Rik schreef: 21 mei 2019 14:11 En dat is wel zo handig om het niet te laten escaleren. Misschien dat als ze over een tijdje beter met elkaar om hebben leren gaan dat ze wel permanent bij elkaar kunnen (ook zonder begeleiding). Maar tot die tijd zul je zelf in moeten schatten of het scheiden nog nodig is of niet meer.
Inderdaad, we gaan het risico niet nemen.het zal ze vast niet schaden en daar gaat het om!
In een pension zouden vermoedelijk veel meer prikkels en stress zijn en zouden ze minder bewegingsvrijheid hebben. Elkaar dan een weekje missen omdat ze dan gescheiden zitten is dan misschien nog de minste van 2 kwaden (en bedankt voor de quote uitleg! :-) )
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Domi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 mei 2019 16:11

Re: Hoe verder naar de toekomst?

Bericht door Domi »

Zo, we zijn terug van vakantie. We hebben een heerlijk relaxte week gehad, en de poezen ook 🙂
De oppas heeft ze dagelijks van ruimte gewisseld. Ze zaten helemaal gescheiden.
Nu we terug zijn, merk ik niet veel verschil met vóór ons vertrek. Ze kunnen weer heel goed samen zijn, maar nu en dan vliegt het even uit de bocht. Even afleiden volstaat dan.
Dus het lijkt erop dat we een prima vakantiemodus gevonden hebben!
Groetjes Domi, personeel van Streepje en Vlekkie ;-)
Plaats reactie